Κυριακή, 26 Μαΐου, 2019

ΔΕΣΦΑ και TAP τα θέματα της συνάντησης Σαμαρά με τον Αζέρο Πρόεδρο

Επιτάχυνση των διαδικασιών για την έγκριση της μεταβίβασης της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ,  αλλά και η έναρξη κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ, στο επίκεντρο της συζήτησης

samaras-azeros

Ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ, συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ. Παπούλια και τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά, παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γ. Μανιάτη, σε εγκάρδιο κλίμα όπως μεταφέρουν αρμόδιες πηγές. Το γενικό πλαίσιο των συζητήσεων αφορά την ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας – Αζερμπαϊτζάν, τη στρατηγική συνεργασία του Αζερμπαιτζάν με την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ρόλο της Ελλάδας ως πύλης εισόδου των ενεργειακών πρώτων υλών Αζέρικης προέλευσης προς την ΕΕ. Όλα αυτά, υπό το βάρος των τελευταίων εξελίξεων στην Ουκρανία που σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές θέσεις υπογραμμίζουν την ανάγκη διαφοροποίησης πηγών και οδών εφοδιασμού της ΕΕ με φυσικό αέριο προκειμένου να διασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλεια.

Σε ό,τι αφορά τον ΔΕΣΦΑ, η εκκρεμμότητα για την ολοκλήρωση της εξαγοράς σχετίζεται με την τελική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η συμφωνία πώλησης του 66 % των μετοχών (35 % από τα Ελληνικά Πετρέλαια και 31 % από το Δημόσιο) έναντι 400 εκατ. ευρώ έχει υπογραφεί από τον περασμένο Δεκέμβριο.

Οι δύο πλευρές -Ελλάδα – Αζερμπαϊτζάν- συμφώνησαν σήμερα στην ανάγκη να μην καθυστερήσει η γραφειοκρατία των Βρυξελλών την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Οι ίδιες πηγές υπενθύμιζαν ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη πιστοποιηθεί από τη ΡΑΕ ως ανεξάρτητος Διαχειριστής, η σχετική απόφαση έχει κοινοποιηθεί στην ΕΕ και εξέφραζαν την ελπίδα η απάντηση από τις Κοινοτικές υπηρεσίες να δοθεί πριν την παρέλευση διμήνου (οπότε λήγει η προθεσμία) ούτως ώστε η μεταβίβαση να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο.

Για τον ΤΑΡ, τονίστηκε ιδιαίτερα η σημασία του Νοτίου Διαδρόμου φυσικού αερίου για την βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ. Ο αγωγός όπως είναι γνωστό θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαιτζάν μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ιταλία ενώ ιδιαίτερη συζήτηση έγινε για τη δυνατότητα τροφοδοσίας και άλλων χωρών της περιοχής μέσω του «κάθετου» ελληνοβουλγαρικού αγωγού (IGB) που προωθεί η ΔΕΠΑ, και των υφιστάμενων διασυνδέσεων προς Βορρά.

By