Ο Sammy Wasem ήταν 15 ετών όταν ξεκίνησε μία ιστοσελίδα αφιερωμένη στους λάτρεις της Ferrari
Eξελίχθηκε σε ένα από τα δημοφιλέστερα site για αυτοκίνητα του Facebook.
Εξι χρόνια μετά, βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη με την εταιρεία που κατασκευάζει τα αγαπημένα του σπορ αυτοκίνητα, σε μία υπόθεση που ίσως βοηθήσει στο να αποσαφηνιστεί η ελευθερία των δικαιωμάτων έκφρασης στα social media.
Ο Wasem, ερασιτέχνης οδηγός ράλι, και ο πατέρας του Olivier, κατήγγειλαν τη Ferrari για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων, καθώς έχασαν τον έλεγχο της ιστοσελίδας τους. Η Ferrari έχει μηνύσει τους Wasem, υποστηρίζοντας ότι χρησιμοποίησαν το εμπορικό σήμα της εταιρείας για να διαφημίσουν προϊόντα που δεν ανήκουν στη Ferrari, καθώς και για προσωπικά μηνύματά τους, αναφέροντας για παράδειγμα τις προσκλήσεις για τα 18α γενέθλιά του.
“Τόλμησαν να αφαιρέσουν το όνειρο ενός παιδιού”, λέει στο Bloomberg ο Sammy Wasem. “Δεν έχουν ενδοιασμούς”.
Οπως αναφέρει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο, η υπόθεση είναι χαρακτηριστική των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες όσον αφορά στην πνευματική ιδιοκτησία και τα δικαιώματα επί σημάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ολα αυτά τα χρόνια που ο Wasem πέρασε την εφηβεία του, “χτίζοντας” ένα εργαλείο marketing για τη Ferrari, μαζί του μεγάλωσαν και τα social media. Τα έσοδα της Facebook αυξήθηκαν 55% στα 7,87 δισ. δολ. πέρυσι.
“Το θέμα δεν έχει να κάνει με το Facebook ή με τους θαυμαστές μας, αλλά με αυτούς που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν την πνευματική ιδιοκτησία της Ferrari για να βγάλουν χρήματα”, λέει ο Stefano Lai, εκπρόσωπος της αυτοκινητοβιομηχανίας. O ίδιος είπε επίσης ότι η εταιρεία δεν έχει ενημερωθεί για καμία καταγγελία.
Από την πλευρά των Wasem, η οικογένειά υποστηρίζει ότι δεν έβγαλε λεφτά, πουλώντας προϊόντα από το site.
Aποζημίωση 11 εκατ. δολ. ζητεί η οικογένεια
H διαμάχη ξεκίνησε το Μάρτιο του 2009 όταν η αυτοκινητοβιομηχανία συνεχάρη τους Wasem μέσω ενός email, καθώς με την ιστοσελίδα τους είχαν αυξήσει τους fans της κατά 500.000 μέσα σε ένα χρόνο. Ωστόσο, τους ενημέρωνε ότι “δυστυχώς νομικά θέματα την ανάγκαζαν να αναλάβει πλέον την επίσημη διαχείριση του site”.
“Oυδείς έχει δικαίωμα να καταλαμβάνει ένα τέτοιο site με αυτό τον τρόπο”, τονίζει ο Joris van Manen, δικηγόρος στη Hoyng Monegier στο Αμστερνταμ, η οποία εξειδικεύεται στην πνευματική ιδιοκτησία και το ιντερνετ, αλλά δεν εμπλέκεται στην υπόθεση. “Οι δημιουργοί sites θαυμαστών έχουν δικαίωμα να διεκδικήσουν δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας για τη συνεισφορά και τη δουλειά τους”.
Οι Wasem συμφώνησαν το site τους να γίνει η επίσημη ιστοσελίδα για τους fans της Ferrari, αλλά η εταιρεία τοποθέτησε μάνατζερ της ιστοσελίδας χωρίς να επικοινωνήσει μαζί τους, ενώ αρκέστηκε στο να τους προσφέρει ισόβια συμμετοχή στο Scuderia club της και να τους στείλει λογότυπα της.
Υστερα από τέσσερα χρόνια δωρεάν εργασίας στο site, οι Wasem κατέθεσαν αγωγή το Φεβρουάριο του 2013, ζητώντας αποζημίωση για περισσότερες από 5.500 ώρες εργασίας, ύψους 11 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ ζητούν να διερευνηθεί και ο ρόλος του Facebook.