Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Σε κρίση (και) η ελευθεροτυπία στην Ελλάδα

«Έπεσε» στην 84η θέση της ετήσιας λίστας των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα

fosphotos.com | Menelaos Myrillas
fosphotos.com | Menelaos Myrillas

Με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Ελευθεροτυπίας η οργάνωση Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα (RSF), δημοσιεύει τη λίστα των χωρών με γνώμονα το δείκτη ελευθερίας του Τύπου. Δραματική  είναι η πτώση της Ελλάδας στην κατάταξη αφού «κατρακύλισε» στην 84η θέση έναντι της 70ης θέσης για το 2011! Εντάσσεται, σύμφωνα με την έκθεση,  στις περιπτώσεις των χωρών όπου η δημοκρατία είναι «ασταθής». Το κοινωνικό και επαγγελμάτικό περιβάλλον των Ελλήνων δημοσιογράφων, που εκτίθενται σε δημόσιες καταγγελίες και στην αστυνομική βία αλλά και σε βία εξτρεμιστικών οργανώσεων, χαρακτηρίζεται καταστροφικό σύμφωνα με την έκθεση.

Να σημειώσουμε πως ο δείκτης ελευθερίας του Τύπου δεν λαμβάνει άμεσα υπόψη το είδος του πολιτικού συστήματος της κάθε χώρας, αλλά είναι σαφές ότι οι δημοκρατικές χώρες παρέχουν καλύτερη προστασία για την ελευθερία να παράγονται και διακινούνται ακριβείς ειδήσεις και πληροφορίες, έναντι των χωρών όπου παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, σύμφωνα με τον  Κριστόφ Ντελουάρ, γενικό γραμματέα της οργάνωσης.

Συνολικά 90 δημοσιογράφοι έχασαν τη ζωή τους το 2012, σύμφωνα με την έκθεση, ενώ την ίδια ώρα, αρχηγοί κρατών, πολιτικοί και θρησκευτικοί ηγέτες, αντάρτες ή εγκληματικές οργανώσεις, 39 στο σύνολό τους, φιγουράρουν στη λίστα των «αρπακτικών της ελευθεροτυπίας», που συντάσσει κάθε χρόνο η οργάνωση RSF.

«Αυτά τα αρπακτικά της ελευθερίας της πληροφόρησης ευθύνονται για τους χειρότερους εκβιασμούς σε βάρος των μέσων ενημέρωσης και των εκπροσώπων τους. Οι πράξεις του γίνονται ολοένα και πιο αποτελεσματικές: το 2012 ήταν μια χρονιά βίαιη για τους ανθρώπους του Τύπου, καθώς ο αριθμός των δημοσιογράφων που σκοτώθηκαν (90 στο σύνολό τους) έσπασε κάθε ρεκόρ», υπογραμμίζει ο Κριστόφ Ντελουάρ.

Το στοίχημα της διαφήμισης

Σύμφωνα με δημοσίευμα της DW, πολλοί επιχειρηματίες ασκούν τεράστια επιρροή στα περιεχόμενα των τηλεοπτικών σταθμών και εφημερίδων. Αλλά ακόμη και εάν δεν είναι ιδιοκτήτες ΜΜΕ, πολλοί επιχειρηματίες ασκούν τεράστια επιρροή στα περιεχόμενα των τηλεοπτικών σταθμών και εφημερίδων. Και αυτό μέσω της διαφήμισης και των καταχωρήσεων. Σε πολλές περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες των ΜΜΕ απαγορεύουν σε δημοσιογράφους τους να δημοσιοποιήσουν σκάνδαλα διαφθοράς σε επιχειρήσεις φοβούμενοι ότι οι επιχειρηματίες θα ακυρώσουν διαφημιστικές καταχωρήσεις. Όπως λέει ο δημοσιογράφος Ρίτσαρντ Μίερς, στα Βαλκάνια υπάρχει μια παράδοση ελέγχουν των ΜΜΕ. Πριν από 20 χρόνια ήταν τα κομμουνιστικά καθεστώτα που αποφάσιζαν τι θα δημοσιευθεί και τι όχι. Σήμερα το κέντρο βάρους έχει μεταφερθεί στους επιχειρηματίες και τους πολιτικούς.

By