Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Στη Βουλή η δικογραφία για τον Δημήτρη Κουσελά

Ο πρώην υφυπουργός Οικονομικών φέρεται να παρενέβη για τον μη καταλογισμό ΦΠΑ σε θυγατρική εταιρεία των ΕΛΠΕ – Τι απαντά ο ίδιος.

kouselas1Στη Βουλή έφθασε η δικογραφία εναντίον του πρώην υφυπουργού Οικονομικών Δημήτρη Κουσελά, για υπόθεση η οποία αφορά παρέμβασή του το 2011 ώστε να μην γίνει καταλογισμός ΦΠΑ σε θυγατρική των ΕΛΠΕ ενόψει νομοθετικής ρύθμισης του θέματος.

Τη δικογραφία απέστειλαν, μέσω του Αρείου Πάγου, οι Οικονομικοί Εισαγγελείς και βασίσθηκε σε αναφορά του εφοριακού υπαλλήλου Ελευθέριου Γκόσιου, ο οποίος ισχυρίζεται ότι έγινε προφορική παρέμβαση από τον τότε υφυπουργό, κάτι που ισχυρίζεται και ο προϊστάμενος της ΔΟΥ ΦΑΕ Θεσσαλονίκης Νικόλαος Πετράκης.

Ο κ. Γκόσιος κατήγγειλε «μεθόδευση με πολιτική χροιά «προκειμένου να ευνοηθεί φορολογικά η εταιρεία «Επιχείρηση Πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων – ΒΑΡΔΑΞ Α.Ε.» (θυγατρική των Ελληνικών Πετρελαίων) «με αποτέλεσμα να ζημιωθεί το δημόσιο συνολικά με το ποσό των 33.885.769,42 ευρώ από την επιστροφή και την διαγραφή αντίστοιχου ποσού φόρων, που εβάρυναν την εταιρεία».

Στη δικογραφία μεταξύ άλλων υπάρχει έγγραφο (με ημερομηνία 2 Απριλίου 2011) του προϊσταμένου της ΦΑΕ Θεσσαλονίκης κ. Πετράκη προς την Γενική Διεύθυνση Φορολογίας με θέμα «Καταλογισμός ΦΠΑ «ΒΑΡΔΑΞ Α.Ε.» στην οποία αναφέρεται ότι «μετά από προφορική εντολή, πριν από ένα μήνα περίπου, του κυρίου υφυπουργού σχετικά με το θέμα της υπαγωγής ή μη στο ΦΠΑ της “Επιχείρηση Πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων – ΒΑΡΔΑΞ Α.Ε.”, η οποία είχε σχέση με την επικείμενη νομοθετική ρύθμιση του θέματος με τον υπό ψήφιση τότε νόμο, έδωσα προφορική εντολή στον ελεγκτή και στον αρμόδιο επόπτη που χειρίζεται το θέμα να μην προχωρήσει στον καταλογισμό ΦΠΑ στην παραπάνω επιχείρηση, καθόσον υπήρξε διαβεβαίωση ότι το θέμα της υπαγωγής ή μη της δραστηριότητας της επιχείρησης στον ΦΠΑ ρυθμίζεται με διάταξη στο νόμο που ήταν για ψήφιση στη Βουλή».

Παρά την προφορική εντολή, ο ελεγκτής προχώρησε στην σύνταξη της εκθέσεως προσωρινού ελέγχου καταλογισμού ΦΠΑ και την παρέδωσε στον αρμόδιο επόπτη ελέγχου λίγες μέρες πριν από την ρύθμιση του θέματος στη Βουλή, με αποτέλεσμα ο επόπτης ελέγχου να την υπογράψει στις 24 Μαρτίου 2011.

Ο Ν. Πετράκης έχει καταθέσει ακόμη ότι σε συνάντηση στις 11 Μαρτίου 2011 με εκπροσώπους της ΒΑΡΔΑΞ Α.Ε. του ζήτησαν «παράταση της κοινοποίησης της έκθεσης και των σχετικών πράξεων καταλογισμού με το αιτιολογικό ότι είχαν διαβεβαίωση από το υπουργείο Οικονομικών ότι θα ρυθμιστεί το θέμα νομοθετικά με αναδρομική ισχύ, χωρίς όμως να κατονομάσουν από ποιον υπηρεσιακό παράγοντα λάβανε αυτή την διαβεβαίωση».

Επιπροσθέτως κατέθεσε ότι δέχθηκε τηλεφώνημα από τον Δ. Κουσελά για «αναμονή λίγων ημερών, καθόσον το θέμα επρόκειτο να ρυθμιστεί με αναδρομική ισχύ από το 2000, δηλαδή από την ισχύ του νόμου 2859/2000».

Δείτε τη δικογραφία που εστάλη στη Βουλή:

kouselas-eggrafo-1

kouselas-eggrafo-2

 

kouselas-eggrafo-3

 

kouselas-eggrafo-4,kouselas-eggrafo-5

 

Σε ανακοίνωση του ο κ. Δημήτρης Κουσελάς επαναλαμβάνει την διάψευση του στα όσα καταγγέλει εις βάρος του συνταξιούχος εφοριακός, από την καταγγελία του οποίου διαβιβάστηκε η σχετική δικογραφία στη Βουλή. «Ουδέποτε έδωσα εντολή να παγώσει έλεγχος σε βάρος οποιασδήποτε εταιρείας και κάθε αντίθετος ισχυρισμός είναι αναληθής και συκοφαντικός» υποστηρίζει και παραθέτει το ιστορικό από την δική του πλευρά:

«Όταν ανέλαβα καθήκοντα Υφυπουργού, την 6/9/2010 εκκρεμούσε ήδη στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών θέμα ερμηνείας διάταξης νόμου  και συγκεκριμένα  εάν απαλλάσσονται σύμφωνα με τον κώδικα ΦΠΑ οι  εξαγωγές πετρελαίου από Ελλάδα σε Τρίτη χώρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι  οποίες πραγματοποιούνται   μέσω αγωγού, όπως δηλαδή ισχύει και απαλλάσσονται  οι  αντίστοιχες εξαγωγές πετρελαίου προς τρίτες χώρες, οι οποίες πραγματοποιούνται με αυτοκίνητα βυτία, τρένα ή πλοία. Η αμφισβήτηση είχε προκύψει  επειδή όταν είχε ψηφιστεί ο κώδικας ΦΠΑ , το 2000, δεν είχε κατασκευαστεί αγωγός και ως εκ τούτου δεν υπήρχε στον Κώδικα καμία σχετική πρόβλεψη.

Το θέμα αφορούσε μια  θυγατρική εταιρεία του ΟΜΙΛΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε., (οιονεί κρατική εταιρεία) και συγκεκριμένα την «ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑΓΩΓΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ -ΣΚΟΠΙΑ  ΒΑΡΔΑΞ Α.Ε., η οποία εκμεταλλεύεται τον πετρελαιαγωγό Θεσσαλονίκης- Σκοπίων, μέσω του οποίου εξάγεται αργό πετρέλαιο από τις  εγκαταστάσεις  της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε.» στη Θεσσαλονίκη στις εγκαταστάσεις της εταιρείας «ΟΚΤΑ Α. D.» στα Σκόπια της πΓΔΜ.

Η επικρατούσα άποψη των υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου θεωρούσε ότι η μεταφορά-εξαγωγή  πετρελαίου μέσω του αγωγού από Θεσσαλονίκη στα Σκόπια, που πραγματοποιούσε η άνω εταιρεία, απαλλασσόταν του ΦΠΑ σύμφωνα με το άρθρο 24 παρ.1 ε του Ν 2859/2000  (κώδικα ΦΠΑ), ο οποίος προέβλεπε ότι «απαλλάσσονται από το φόρο…. η παροχή  υπηρεσιών στις οποίες περιλαμβάνονται οι μεταφορές  και οι βοηθητικές εργασίες τους, εφ όσον οι υπηρεσίες αυτές συνδέονται με εξαγωγές αγαθών…», δεδομένου ότι οι υπηρεσίες που παρέχει η εταιρεία εκμετάλλευσης του αγωγού   αφορούν  μεταφορά αγαθών (πετρελαίου) που εξάγονται σε τρίτη χώρα.

Υπήρχε όμως και η άποψη ότι εφαρμόζονται τα άρθρα του κώδικα ΦΠΑ περί παροχής υπηρεσιών εκμετάλλευσης  ακινήτων, αφού ο αγωγός είναι ακίνητο.

Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους- στο οποίο αποστείλαμε σχετικό ερώτημα  με  δική μου πρωτοβουλία  , κατέληξε στην άποψη ότι « δεν ενδείκνυται η απάντηση επί του ερωτήματός»   μας επειδή είχαν ήδη εκδοθεί καταλογιστικές πράξεις.

Μετά ταύτα η αμφισβήτηση λύθηκε νομοθετικά με προσθήκη ερμηνευτικής διάταξης,  σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη των Υπηρεσιών του Υπουργείου, αλλά  και το σχετικό πλαίσιο της υφιστάμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας και με τον Ν. 3943/31-3-2011 που αφορά αποκλειστικά θέματα του  Υπουργείου Οικονομικών,    προστέθηκε εδάφιο στο άρ. 24 παρ 1 περίπτωση ε,  του κώδικα ΦΠΑ, από τότε που ίσχυσε, το οποίο προβλέπει ότι: «Ως μεταφορές για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου νοούνται και οι μεταφορές αγαθών μέσω αγωγών ή η παροχή πρόσβασης σε τέτοιους αγωγούς».

Διευκρινίστηκε δηλαδή το αυτονόητο.  Αυτονόητο το οποίο κάποιοι ελεγκτές περιέργως ηρνούντο να αντιληφθούν.

Ενώ   εκκρεμούσε για ψήφιση στη Βουλή ο άνω διευκρινιστικός νόμος, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Θεσσαλονίκης ζήτησε από το Υπουργείο να πληροφορηθεί την εξέλιξη του θέματος. Επιβεβαιώσαμε ότι πράγματι το θέμα ρυθμίζεται με σχετική διάταξη στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών και δεν θα υπάρχει πλέον οποιαδήποτε αμφισβήτηση ότι οι εξαγωγές Πετρελαίου μέσω αγωγού απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ , όπως απαλλάσσονται οι εξαγωγές πετρελαίου με βυτία, τρένα και πλοία.

Ούτε δώσαμε εντολή να μην προχωρήσει ο έλεγχος , ούτε υπήρχε λόγος να δώσουμε , αφού με τον σχετικό διευκρινιστικό νόμο,  λυνόταν το θέμα οριστικά , δηλαδή από τότε που ίσχυε ο κώδικας ΦΠΑ.

Ο καταγγέλλων, ο οποίος πραγματοποιούσε ήδη  έλεγχο στη συγκεκριμένη  εταιρεία εκμετάλλευσης του αγωγού  ,  αν και γνώριζε το νομοσχέδιο  που είχε κατατεθεί στη Βουλή, αφού ο ίδιος παραθέτει το ψηφισθέν άρθρο στην έκθεση ελέγχου που συνέταξε,     με αδιευκρίνιστη-περίεργη  εμμονή,   λίγες   μέρες πριν την ψήφιση του νόμου,  συνέταξε έκθεση ελέγχου και καταλόγισε ΦΠΑ για τις εξαγωγές πετρελαίου προς τα Σκόπια, επιχειρηματολογώντας μάλιστα ότι ακόμα και αν ψηφιστεί ο νόμος  θα είναι αντισυνταγματικός .

Αυτή είναι η πραγματικότητα και ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του».

 

 

By