Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Στη Βουλή οι νέες ρυθμίσεις στην Κεφαλαιαγορά

Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει για τις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων Χαρτοφυλακίου.

fosphotos.com | Menelaos Myrillas
fosphotos.com | Menelaos Myrillas

Κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το σχέδιο νόμου, του υπουργείου Οικονομικών για τις ρυθμίσεις στην Κεφαλαιαγορά, με το οποίο επιδιώκεται η θέσπιση ορισμένων νέων επενδυτικών εργαλείων ανάπτυξης και η τροποποίηση ορισμένων διατάξεων της νομοθεσίας της κεφαλαιαγοράς, με κύριο στόχο την εύρυθμη λειτουργία της.

Ειδικότερα με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επιδιώκεται:

α) να γίνουν μικρής κλίμακας αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει για τις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων Χαρτοφυλακίου (ΑΕΕΧ),

β) να αξιοποιηθεί το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς των Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΑΚΕΣ) και των Εταιρειών Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΕΚΕΣ) μέσω της επέκτασης της δυνατότητάς τους να επενδύουν σε ευρύτερο φάσμα δραστηριοτήτων και της ρητής ρύθμισης για τη δυνατότητα ή υποχρέωση (για τις ΕΚΕΣ) εισαγωγής τους στη χρηματιστηριακή αγορά.

Με τις ρυθμίσεις αυτές η ελληνική αγορά θα προσφέρει στην εγχώρια και διεθνή επενδυτική κοινότητα –μέσω επαγγελματιών διαχειριστών– μια αξιοπρεπή «βεντάλια» τριών εναλλακτικών και διαφοροποιημένου προφίλ προϊόντων συλλογικών επενδύσεων (ΑΕΕΧ, ΑΚΕΣ, Διαπραγματεύσιμα Αμοιβαία Κεφάλαια / Exchange Trade Funds (ΕΤF)), που σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση από πλευράς ΧΑ μιας αγοράς της μορφής Εναλλακτική Αγορά (ΕΝΑ / Alternative Investment Market (ΑΙΜ)) –μέσω της οποίας οι επαγγελματίες διαχειριστές θα μπορούν να εξασφαλίζουν την διαπραγματευσιμότητα και τη διαφάνεια των επενδυτικών τους επιλογών– θα διαμορφώσει ένα αξιόλογο και αποτελεσματικό περιβάλλον μεταφοράς επενδυτικών πόρων στον παραγωγικό ιστό της Ελλάδας.

Επιπλέον,  ρυθμίζεται εκ νέου η παροχή πίστωσης για την αγορά κινητών αξιών που μέχρι σήμερα διεπόταν από τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 6  του νόμου του ν. 2843/2000, τα οποία καταργούνται. Στο πλαίσιο της προϊσχύουσας νομοθεσίας για τη λειτουργία των Επιχειρήσεων Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (ΕΠΕΥ), επιτρεπόταν η χορήγηση πιστώσεων, ως παρεπόμενη υπηρεσία από αδειοδοτημένες από την αρμόδια εποπτική αρχή ΕΠΕΥ προς επενδυτές προς διενέργεια συναλλαγών σε τίτλους, όπως ενδεικτικά σε κινητές αξίες, εφόσον στις συναλλαγές αυτές παρεμβαλλόταν η επιχείρηση, η οποία παρείχε την πίστωση ή το δάνειο και παρείχετο η δυνατότητα στην Τράπεζα της Ελλάδας να θέτει κανόνες για την παροχή  πιστώσεων και δανείων από τις Ε.Π.Ε.Υ. σε επενδυτές. Η ιδιαιτερότητα της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, η οποία συνίσταται στο μικρό μέγεθός της και στους κινδύνους αποσταθεροποίησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος οδήγησε στην θέσπιση ειδικότερων και αυστηρότερων κανόνων για την χορήγηση πιστώσεων από τις ΕΠΕΥ σε επενδυτές με την εφαρμογή του ν. 2843/2000, που αποσκοπούσαν στην διασφάλιση της ευρωστίας των ΕΠΕΥ και την ασφαλή λειτουργία τους χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Με αυτά τα δεδομένα ο νομοθέτης περιόρισε τη παροχή πίστωσης μόνο για την εξόφληση του τιμήματος χρηματιστηριακής αγοράς μετοχών, που πραγματοποιούσε μέλος του ΧΑ για λογαριασμό πελάτη του στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών και επέβαλλε την απαγόρευση από τα μέλη παροχής κάθε άλλης πίστωσης για άλλο σκοπό.

Η ενσωμάτωση όμως της MiFID στην ελληνική νομοθεσία με τον ν. 3606/2007 από την 1.11.2007 καθώς και η ενσωμάτωση των εκτελεστικών μέτρων εφαρμογής αυτής, δηλαδή της Οδηγίας 2006/73/ΕΚ και του Κανονισμού 1287/2006, άλλαξε τα δεδομένα παροχής επενδυτικών υπηρεσιών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την κατάργηση των εμποδίων στη διασυνοριακή παροχή επενδυτικών υπηρεσιών με την εναρμόνιση κανόνων χορήγησης άδειας λειτουργίας και τις ενιαίες οργανωτικές απαιτήσεις, με την δημιουργία ενιαίου νομοθετικού πλαισίου εντός της κοινότητας που θα καλύψει όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων που απευθύνονται στους επενδυτές, όπως αυτές έχουν εξελιχθεί. Προς επίτευξη αυτού του σκοπού έπρεπε να εξασφαλισθεί ο απαιτούμενος βαθμός εναρμόνισης που θα προσφέρει στους επενδυτές υψηλό επίπεδο προστασίας και θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις επενδύσεων να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε όλη την κοινότητα ως ενιαία αγορά, βάσει της εποπτείας της χώρας καταγωγής. Η αναγκαιότητα ενιαίας αντιμετώπισης των ζητημάτων με την μέγιστη εναρμόνιση στις διατάξεις της MiFID αποτυπώθηκε κυρίως στα άρθρα 1, 3, 4, 9, 11, 12, 31 του ν. 3606/2007, τα οποία ορίζουν το πεδίο εφαρμογής του νόμου, τις προϋποθέσεις αδειοδότησης και την παροχή των υπηρεσιών, είτε από ελληνικές ΑΕΠΕΥ στην Ελλάδα και τα άλλα κράτη μέλη, είτε από ΕΠΕΥ αδειοδοτημένες από άλλες εποπτικές αρχές, καθώς και στο άρθρο 85 με το οποίο καταργούνται οι ώδε απαριθμούμενες διατάξεις της μέχρι τότε ισχύουσας νομοθεσίας που ρύθμιζαν τα σχετικά ζητήματα. Ειδικότερα στο άρθρο 31 του ως άνω νόμου καθορίζεται το βασικό δικαίωμα των ΕΠΕΥ για ελευθερία παροχής επενδυτικών υπηρεσιών και άσκησης δραστηριοτήτων εντός της ΕΕ με μόνη προϋπόθεση για την διασυνοριακή παροχή επενδυτικών και παρεπόμενων δραστηριοτήτων την διαβίβαση στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σχετικής γνωστοποίησης από την αρμόδια αρχή του κράτους μέλους καταγωγής το οποίο εφαρμόζεται και αντίστροφα για την παροχή των ως άνω υπηρεσιών από ελληνική ΑΕΠΕΥ, οι δε επενδυτικές και παρεπόμενες υπηρεσίες ορίζονται στο άρθρο 4 του ιδίου ως άνω νόμου προβλέπονται στην σχετική άδεια που χορηγείται από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και δεν υπόκεινται σε κανένα περιορισμό, πλην του τρόπου που παρέχονται ο οποίος πρέπει να είναι σύμφωνος με τις οργανωτικές απαιτήσεις των ΑΕΠΕΥ του άρθρου 12 του ως άνω νόμου και με τα εκτελεστικά μέτρα της Οδηγίας, όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί στις σχετικές αποφάσεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

Συνεπώς, σκοπός του παρόντος είναι η σύμφωνη με το κοινοτικό δίκαιο δυνατότητα απόκτησης μετοχών εισηγμένων σε οργανωμένη αγορά των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι μόνο περιοριστικά μετοχών εισηγμένων στο ΧΑ, όπως ίσχυε μέχρι την εισαγωγή της MiFID και η παροχή της παρεπόμενης υπηρεσίας πίστωσης για εξόφληση του τιμήματος αγοράς κινητών αξιών αναφέρεται όχι μόνο σε κινητές αξίες εισηγμένες στην  οργανωμένη αγορά του ΧΑ, αλλά και σε κινητές αξίες εισηγμένες σε οποιαδήποτε οργανωμένη αγορά κράτους μέλους της ΕΕ ή τρίτου κράτους που διέπεται από ισοδύναμους κανόνες εποπτείας ή διαπραγματεύονται σε Πολυμερή Μηχανισμό Διαπραγμάτευσης (ΠΜΔ).

Παράλληλα, εκσυγχρονίζεται το νομικό πλαίσιο που διέπει τις εταιρίες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία με σκοπό την μέγιστη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η χρηματιστηριακή αγορά για την προσέλκυση επενδύσεων που θα αναζωογονήσουν.

Στο Κεφάλαιο Ε’ περιέχονται επιμέρους διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας που εναρμονίζονται με διατάξεις του δικαίου της Ένωσης που προέρχονται από τροποποίηση των εφαρμοστέων διατάξεων ή από υποχρεώσεις συμμόρφωσης σε αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επίσης, ρυθμίζονται επιμέρους θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, που σχετίζονται με τα τυχερά παίγνια, την ασφάλιση των οχημάτων, ορισμένα επαγγέλματα ή άλλα θέματα που απαιτούν στοχευμένες παρεμβάσεις, οι οποίες αναλύονται ειδικότερα στα επιμέρους άρθρα.

Τέλος, στο Κεφάλαιο ΣΤ’ ρυθμίζονται θέματα των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, τα οποία αναλύονται ειδικότερα στα επιμέρους άρθρα.

Τα άρθρα:

 

 

By