Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Τι απόφασισαν οι Ευρωπαίοι ηγέτες στη Σύνοδο Κορυφής

Η ανεργία τρομάζει τους Ευρωπαίους ηγέτες, οι οποίοι αναζητούν λύσεις. Τι αναφέρει το κείμενο συμπερασμάτων που παρουσιάζει το ThePaper.gr

 

The Council of the European Union
The Council of the European Union

Η ύφεση, η συνεχώς αυξανόμενη ανεργία, ο συνδυασμός των οποίων προκαλεί ανησυχίες για την «έκρηξη» κοινωνικών αναταραχών,  αναγκάζει του Ευρωπαίους να κινηθούν προς την κατεύθυνση  της ενίσχυσης της ανάπτυξης και να χαλαρώσουν τα μέτρα λιτότητας. Ήδη, έχει αποφασιστεί η υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων αξίας έως 180 δισ. ευρώ  κατά την περίοδο 2013-2015, ενώ τον Ιούνιο θα ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα, που θα αφορούν την απασχόληση.

Σύμφωνα με το κείμενο συμπερασμάτων συνεδρίασης της Συνόδου Κορυφής που δημοσιεύει το ThePaper, οι «27» καλούνται να αντιμετωπίζουν τις βαθιές κοινωνικές επιπτώσεις που έχουν επιφέρει τα μέτρα λιτότητας, οι οποίες απειλούν  το ευρωπαϊκό οικοδόμημα. Μάλιστα, τους ερχόµενους µήνες, θα συζητηθούν  συγκεκριµένα θέµατα που  προσφέρουν µεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης και δηµιουργίας θέσεων απασχόλησης.

Εξάλλου, με δραματικούς τόνους περιέγραψε ο Πρωθυπουργός στην παρέμβασή του στη Σύνοδο Κορυφής το φαινόμενο της ανεργίας των νέων και προσπάθησε μάλιστα να το συνδέσει και με τις πολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου με αφορμή τα πρόσφατα αποτελέσματα των ιταλικών εκλογών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ.Σαμαράς τόνισε ότι «όσο μεγαλώνει η ανεργία στην Ευρώπη, τόσο αυξάνονται και τα φαινόμενα τύπου Γκρίλλο που απλώς ακολουθούν μια διάθεση καταδίκης των πάντων. Όταν όμως πετύχουμε την μείωση της ανεργίας αυτά τα φαινόμενα θα εξαφανιστούν»

Δείγμα της ανησυχίας που επικρατεί είναι οι χθεσινές δηλώσεις του πρωθυπουργού του Λουξεμβούργου, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, ο οποίος τόνισε «ανησυχώ πολύ για τις οικονομικές εξελίξεις. Δεν αποκλείω να διατρέξουμε τον κίνδυνο να δούμε μια κοινωνική επανάσταση, μια κοινωνική εξέγερση. Νομίζω ότι θα πρέπει να βρούμε μια τομή μεταξύ των αναπτυξιακών πολιτικών και της δημοσιονομικής εξυγίανσης».

Οι Ευρωπαίοι ηγέτες, στη Σύνοδο Κορυφής, επικεντρώθηκαν στην  υποστήριξη της απασχόλησης των νέων και στην προαγωγή της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας, καθώς η προβλεπόµενη για το 2013 στασιµότητα της οικονοµικής δραστηριότητας και τα  απαράδεκτα υψηλά επίπεδα ανεργίας αναγκάζουν την Ευρώπη να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση.

Σύμφωνα με το κείμενο συμπερασμάτων της πρώτης ημέρας συνεδρίασης της Συνόδου Κορυφής, το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο  θα επανέλθει τον Ιούνιο στην αξιολόγηση των πολιτικών που καθορίζονται σε εθνικό επίπεδο για την  υλοποίηση των προτεραιοτήτων αυτών καθώς και στην υλοποίηση του Συµφώνου για την Ανάπτυξη  και την Απασχόληση.

Επίσης, συµφώνησε ότι τους ερχόµενους µήνες θα συζητήσει συγκεκριµένα θέµατα που  προσφέρουν µεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης και δηµιουργίας θέσεων απασχόλησης. Προέβη επίσης  σε επισκόπηση των συνεχιζόµενων εργασιών για την εµβάθυνση της Οικονοµικής και Νοµισµατικής  Ένωσης (ΟΝΕ) ενόψει της συνόδου του τον Ιούνιο.

Η πρόσφατη αύξηση του κεφαλαίου της ΕΤΕπ κατά 10 δισ. ευρώ θα της επιτρέψει να δανείσει επιπλέον 60 δισ. ευρώ προς υποστήριξη της ανάπτυξης και της απασχόλησης, πράγµα το οποίο, σε συνδυασµό µε το Ευρωπαϊκό Ταµείο Επενδύσεων, θα συµβάλει καταλυτικά στην υλοποίηση σχεδίων αξίας έως 180 δισ. ευρώ  κατά την περίοδο 2013-2015.

Οπως τονίζεται στο κείμενο συμπερασμάτων, «τα τελευταία χρόνια έχουµε συµβάλει σηµαντικά στην αντιµετώπιση των πιεστικών προκλήσεων που  δηµιουργήθηκαν λόγω της χρηµατοπιστωτικής κρίσης και της κρίσης δηµοσίου χρέους, µε στόχο την  προετοιµασία της επανόδου σε βιώσιµη ανάπτυξη που ευνοεί τη δηµιουργία θέσεων απασχόλησης και  τη συµβολή στην ενίσχυση της οικονοµικής διακυβέρνησης σε επίπεδο ΕΕ και ζώνης του ευρώ.  Έχουν  επιτευχθεί πολλά, παρότι εξακολουθούν να υπάρχουν ορισµένες αβεβαιότητες στις χρηµατοπιστωτικές  αγορές. Ωστόσο, η προβλεπόµενη για το 2013 στασιµότητα της οικονοµικής δραστηριότητας και τα  απαράδεκτα υψηλά επίπεδα ανεργίας τονίζουν πόσο σηµαντικό είναι να επισπευσθούν οι προσπάθειες  για την υποστήριξη της ανάπτυξης κατά προτεραιότητα, µε ταυτόχρονη επιδίωξη φιλικής προς την  ανάπτυξη δηµοσιονοµικής εξυγίανσης».

Ειδικότερα:

Ι. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ευρωπαϊκό Εξάµηνο: Προώθηση της ανταγωνιστικότητας, της ανάπτυξης και της

απασχόλησης, ιδίως για τους νέους

1. Όπως συµφωνήθηκε τον περασµένο ∆εκέµβριο, τα κράτη µέλη και η Ευρωπαϊκή Ένωση

λαµβάνουν αποφασιστικά µέτρα για την προώθηση της ανταγωνιστικότητας, της ανάπτυξης

και της απασχόλησης, σύµφωνα µε τις ακόλουθες προτεραιότητες οι οποίες ορίζονται στην

ετήσια επισκόπηση της ανάπτυξης:

α) επιδίωξη διαφοροποιηµένης, φιλικής προς την ανάπτυξη δηµοσιονοµικής εξυγίανσης,

β) αποκατάσταση της κανονικής δανειακής ροής στην οικονοµία,

γ) προώθηση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας,

δ) καταπολέµηση της ανεργίας και των κοινωνικών επιπτώσεων της κρίσης,

ε) εκσυγχρονισµός της δηµόσιας διοίκησης. Συµπεράσµατα –14/15 Μαρτίου 2013

2. Η υλοποίηση εξακολουθεί να είναι ο καίριος παράγων. Απαιτείται αποφασιστική δράση µε  σκοπό την υποστήριξη της ισχυρής πολιτικής δέσµευσης για την προαγωγή της ανάπτυξης  και της απασχόλησης και την αντιµετώπιση των δηµοσιονοµικών, µακροοικονοµικών και  διαρθρωτικών προκλήσεων. Όλα αυτά θα πρέπει να αποτυπώνονται στα εθνικά προγράµµατα  µεταρρυθµίσεων και τα προγράµµατα σταθερότητας και σύγκλισης των κρατών µελών,  λαµβανοµένων πλήρως υπόψη των συζητήσεων τις οποίες διεξήγαγε το Συµβούλιο στο  πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαµήνου σχετικά µε την ετήσια επισκόπηση της ανάπτυξης της  Επιτροπής, όπως περιλαµβάνονται στη συγκεφαλαιωτική έκθεση της Προεδρίας και στα  οικεία συµπεράσµατα του Συµβουλίου1 , καθώς και της ανάλυσης στην οποία προέβη η

Επιτροπή στο πλαίσιο της διαδικασίας µακροοικονοµικών ανισορροπιών, µεταξύ άλλων στην  έκθεση για τον µηχανισµό επαγρύπνησης.

3. Πρέπει να συνεχιστεί η ουσιαστική πρόοδος η οποία έχει σηµειωθεί ως προς την κατάρτιση  διαρθρωτικά ισορροπηµένων προϋπολογισµών. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο τονίζει ιδίως την  ανάγκη διαφοροποιηµένης, φιλικής προς την ανάπτυξη δηµοσιονοµικής εξυγίανσης,  υπενθυµίζοντας παράλληλα τις δυνατότητες που παρέχουν οι ισχύοντες δηµοσιονοµικοί  κανόνες του Συµφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ) και της Συνθήκης για τη  Σταθερότητα, τον Συντονισµό και τη ∆ιακυβέρνηση (ΣΣΣ∆).

4. Θα πρέπει να υπάρξει κατάλληλος συνδυασµός µέτρων για τις δαπάνες και τα έσοδα σε  επίπεδο κρατών µελών, συµπεριλαµβανοµένων βραχυπρόθεσµων στοχοθετηµένων µέτρων  για την ενίσχυση της ανάπτυξης και τη στήριξη της δηµιουργίας θέσεων απασχόλησης, ιδίως για τους νέους, µε προτεραιότητα στις επενδύσεις που ευνοούν την ανάπτυξη.  Εν προκειµένω, το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο υπενθυµίζει ότι θα µπορούσαν να αξιοποιηθούν  στο προληπτικό σκέλος του ΣΣΑ οι δυνατότητες που παρέχει το ισχύον δηµοσιονοµικό  πλαίσιο της ΕΕ για την εξισορρόπηση των αναγκών των παραγωγικών δηµόσιων επενδύσεων και των στόχων δηµοσιονοµικής πειθαρχίας, τηρουµένων πλήρως των διατάξεων του ΣΣΑ.

5. Η δηµοσιονοµική εξυγίανση και η αποκατάσταση της δηµοσιονοµικής σταθερότητας πρέπει  να συµβαδίζουν µε καλά σχεδιασµένες διαρθρωτικές µεταρρυθµίσεις, µε σκοπό την

προαγωγή της βιώσιµης ανάπτυξης, απασχόλησης και ανταγωνιστικότητας και τη διόρθωση  των µακροοικονοµικών ανισορροπιών. Εν προκειµένω, το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο  υπενθυµίζει ότι είναι σηµαντικό να µετατοπισθεί το κέντρο βάρους της φορολογίας από την  εργασία, κατά περίπτωση και µε αναγνώριση των αρµοδιοτήτων των κρατών µελών στον  τοµέα αυτόν, πράγµα το οποίο θα συµβάλει στην ενίσχυση των δυνατοτήτων απασχόλησης  και της ανταγωνιστικότητας.

6. ∆εδοµένων των δυσχερειών της δηµοσιονοµικής εξυγίανσης, πρέπει να εξασφαλιστεί ότι όλοι  πληρώνουν τους φόρους που τους αναλογούν. Ως εκ τούτου, απαιτούνται ανανεωµένες προσπάθειες για τη βελτίωση της αποτελεσµατικότητας της είσπραξης των φόρων και την  καταπολέµηση της φοροδιαφυγής, µεταξύ άλλων µέσω συµφωνιών µε τρίτες χώρες για τη φορολόγηση των εισοδηµάτων από αποταµιεύσεις και µε ταχεία πρόοδο στην αντιµετώπιση του προβλήµατος της φοροδιαφυγής ως προς τον ΦΠΑ. Απαιτείται στενή συνεργασία µε τον  ΟΟΣΑ και την G20 ώστε να διαµορφωθούν διεθνώς συµπεφωνηµένα πρότυπα για την πρόληψη της διάβρωσης της βάσης και της µεταφοράς κερδών. Η ΕΕ θα συντονίσει τις  θέσεις της προς το σκοπό αυτό. Θα πρέπει να προχωρήσουν οι εργασίες ως προς τους εκκρεµείς φορολογικούς φακέλους, όπως οι προτάσεις για την φορολόγηση της ενέργειας, για την κοινή ενοποιηµένη βάση φορολόγησης εταιριών και την αναθεώρηση της οδηγίας για την  φορολόγηση των αποταµιεύσεων. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο σηµειώνει ότι οι εργασίες σχετικά µε την ενισχυµένη συνεργασία για τον φόρο επί των χρηµατοπιστωτικών συναλλαγών προχωρούν. Συµπεράσµατα –14/15 Μαρτίου 2013.

7. Όσον αφορά τη δράση σε επίπεδο ΕΕ, οι κατευθυντήριες γραµµές που αποφάσισε το  Ευρωπαϊκό Συµβούλιο τους τελευταίους µήνες, ιδίως στο Σύµφωνο για την Ανάπτυξη και την Απασχόληση, πρέπει να εξακολουθήσουν να εφαρµόζονται πλήρως και επειγόντως, αξιοποιώντας ιδίως τις δυνατότητες της πράσινης οικονοµίας για την προαγωγή της  ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας. Η πρόσφατη αύξηση του κεφαλαίου της ΕΤΕπ κατά 10 δισ. ευρώ θα της επιτρέψει να δανείσει επιπλέον 60 δισ. ευρώ προς υποστήριξη της ανάπτυξης και της απασχόλησης, πράγµα το οποίο, σε συνδυασµό µε το Ευρωπαϊκό Ταµείο Επενδύσεων, θα συµβάλει καταλυτικά στην υλοποίηση σχεδίων αξίας έως 180 δισ. ευρώ  κατά την περίοδο 2013-2015. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο θα αξιολογήσει την υλοποίηση του

Συµφώνου τον Ιούνιο, δίνοντας ιδιαίτερη έµφαση στη λήψη µέτρων για τη δηµιουργία θέσεων εργασίας και στην υποστήριξη της χρηµατοδότησης της οικονοµίας για αναπτυξιακά µέτρα ταχείας δράσης. Εν προκειµένω, η Επιτροπή, από κοινού µε την ΕΤΕπ, θα υποβάλει έκθεση τον Ιούνιο σχετικά µε τις δυνατότητες και τις στοχοθετηµένες προτεραιότητες οι  οποίες θα πρέπει να προσδιορισθούν, ιδίως όσον αφορά τις υποδοµές, την ενεργειακή  απόδοση, την αποτελεσµατική χρησιµοποίηση των πόρων, την ψηφιακή οικονοµία, την  έρευνα και καινοτοµία και τις ΜΜΕ.

8. Πρέπει επειγόντως να ολοκληρωθεί και να υλοποιηθεί το πλαίσιο για την καλύτερη  οικονοµική διακυβέρνηση. Η νέα νοµοθεσία για τη φορολογική και µακροοικονοµική  επιτήρηση («εξάπτυχο», «δίπτυχο» και ΣΣΣ∆) πρέπει να αξιοποιηθεί πλήρως. Ειδικότερα, πρέπει να διεξαχθούν όλες οι απαραίτητες προπαρασκευαστικές εργασίες, ώστε οι νέοι αυτοί  κανόνες να τεθούν αποτελεσµατικά σε εφαρµογή από την αρχή των εθνικών δηµοσιονοµικών  κύκλων το 2013. Συµπεράσµατα –14/15 Μαρτίου 2013

9. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο δίνει σήµερα ιδιαίτερη έµφαση στα ακόλουθα θέµατα:

α) η αντιµετώπιση της ανεργίας αποτελεί τη σηµαντικότερη κοινωνική πρόκληση. Κατά  συνέπεια, οι πολιτικές για την ενεργή απασχόληση, οι κοινωνικές πολιτικές και οι  πολιτικές για την αγορά εργασίας απαιτούν ιδιαίτερη προτεραιότητα και προσοχή υπό  τις παρούσες συνθήκες, µε έµφαση κυρίως στην προαγωγή της απασχόλησης των νέων.  Τα συστήµατα εκπαίδευσης και κατάρτισης πρέπει να καταστούν πιο αποδοτικά,  εφοδιάζοντας τους νέους µε τις κατάλληλες δεξιότητες και συνδέοντας πιο  αποτελεσµατικά τον κόσµο της εκπαίδευσης µε τον κόσµο της εργασίας. Μετά τη  συµφωνία που επιτεύχθηκε κατά το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο του Φεβρουαρίου 2013  σχετικά µε την Πρωτοβουλία για την Απασχόληση των Νέων, η Επιτροπή υπέβαλε, στο  πλαίσιο των εν εξελίξει διαπραγµατεύσεων για τον κανονισµό σχετικά µε το  Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταµείο, προτάσεις για τις τεχνικές προσαρµογές που θα  επιτρέψουν την πλήρη εφαρµογή της πρωτοβουλίας από 1ης Ιανουαρίου 2014. Εν τω µεταξύ, τα κράτη µέλη µπορούν να χρησιµοποιήσουν τη χρηµατοδότηση που διατίθεται  από όλα τα σχετικά διαρθρωτικά ταµεία κατά την τρέχουσα περίοδο προγραµµατισµού  για τη συµβολή στην καταπολέµηση της ανεργίας των νέων. Εν προκειµένω, το  Ευρωπαϊκό Συµβούλιο εκφράζει ικανοποίηση για τις προσπάθειες της Επιτροπής να αξιοποιήσει τη συνεργασία µε τα κράτη µέλη τα οποία εµφανίζουν τα υψηλότερα  επίπεδα ανεργίας νέων. Η συµφωνία του Συµβουλίου της 28ης Φεβρουαρίου σχετικά µε  την Εγγύηση για τη νεολαία θα συµβάλει ώστε να διασφαλιστεί ότι σε κάθε νέο ηλικίας  κάτω των 25 ετών θα προσφέρονται ποιοτική εργασία, συνέχεια εκπαίδευσης, µαθητεία  ή άσκηση, εντός τεσσάρων µηνών από τη στιγµή που καθίσταται άνεργος ή εξέρχεται  από την επίσηµη εκπαίδευση, και θα πρέπει να τεθεί ταχέως σε εφαρµογή, µεταξύ  άλλων, µε την υποστήριξη της Πρωτοβουλίας για την Απασχόληση των Νέων. Θα  πρέπει να επίσης να συνεχιστούν γενικότερα οι εργασίες σύµφωνα µε τη δέσµη για την  απασχόληση, µεταξύ άλλων όσον αφορά τη σηµαντική αύξηση του ποσοστού  απασχόλησης των γυναικών, τη µείωση της µακροχρόνιας ανεργίας και την  εξασφάλιση της πλήρους συµµετοχής των µεγαλύτερων σε ηλικία εργαζοµένων.

Πρέπει  να αντιµετωπισθούν οι κοινωνικές συνέπειες της κρίσης και να καταπολεµηθούν η  φτώχεια και ο κοινωνικός αποκλεισµός, Συµπεράσµατα –14/15 Μαρτίου 2013

β) η Ενιαία Αγορά εξακολουθεί να αποτελεί βασικό παράγοντα της ανάπτυξης και της  απασχόλησης. Εν προκειµένω, το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο καλεί τα κράτη µέλη να  λάβουν πλήρως υπόψη τις συστάσεις της έκθεσης της Επιτροπής για την πορεία  ολοκλήρωσης της Ενιαίας Αγοράς και χαιρετίζει την πρόθεση της Επιτροπής να  ενσωµατώσει την υποβολή των εκθέσεων αυτών στις µελλοντικές ετήσιες επισκοπήσεις  της ανάπτυξης. Η ταχεία ολοκλήρωση των εργασιών σχετικά µε όλες τις προτάσεις  της Πράξης για την Ενιαία Αγορά  αποτελεί ουσιαστική προτεραιότητα, ιδίως  όσον αφορά βασικούς φακέλους, όπως είναι η λογιστική, τα επαγγελµατικά προσόντα,  οι δηµόσιες συµβάσεις, η απόσπαση εργαζοµένων καθώς και η ηλεκτρονική  ταυτοποίηση/ηλεκτρονική υπογραφή, µε στόχο την τόνωση της ανταγωνιστικότητας,  την εµβάθυνση της Ενιαίας Αγοράς και την άρση των αδικαιολόγητων εµποδίων.

Η Επιτροπή θα υποβάλει χωρίς καθυστέρηση τις εναποµένουσες προτάσεις της Πράξης  για την Ενιαία Αγορά ΙΙ, ούτως ώστε να εξετασθούν ταχέως µε σκοπό να εγκριθούν  πριν από τη λήξη της τρέχουσας κοινοβουλευτικής περιόδου. Επίσης, πρέπει  επειγόντως να βελτιωθεί η εφαρµογή ολόκληρης της νοµοθεσίας περί Ενιαίας Αγοράς,  συµπεριλαµβανοµένης της οδηγίας για τις υπηρεσίες, ιδίως µέσω αυστηρής  αξιολόγησης από οµοτίµους και ταχείας δράσης για την εξάλειψη των αδικαιολόγητων εµποδίων. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο θα διατηρήσει την τακτική επισκόπηση όλων  αυτών των θεµάτων, Συµπεράσµατα –14/15 Μαρτίου 2013

γ) Απαιτείται περαιτέρω δράση για τη µείωση της συνολικής κανονιστικής επιβάρυνσης  σε επίπεδο ΕΕ και κρατών µελών, λαµβανοµένης πάντοτε υπόψη της ανάγκης για  κατάλληλη προστασία των καταναλωτών και των εργαζοµένων. Τα κράτη µέλη και η Επιτροπή θα πρέπει να προωθήσουν τις εργασίες για την έξυπνη νοµοθεσία, υπό το  πρίσµα των πρόσφατων ανακοινώσεων της Επιτροπής, µε ιδιαίτερη έµφαση στις ανάγκες των ΜΜΕ. Τα κράτη µέλη θα δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στην αποφυγή των  πρόσθετων επιβαρύνσεων κατά την εφαρµογή της νοµοθεσίας της ΕΕ. Το Ευρωπαϊκό  Συµβούλιο σηµειώνει µε ικανοποίηση την πρόσφατη έκθεση της Επιτροπής σχετικά µε  τις επαχθέστερες ρυθµίσεις για τις ΜΜΕ και αναµένει να λάβει αρχικές συγκεκριµένες  προτάσεις για την εφαρµογή των πορισµάτων της Επιτροπής έως τον Ιούνιο. Η  Επιτροπή θα παρακολουθεί την πρόοδο µέσω του πίνακα αποτελεσµάτων των ΜΜΕ.

Επίσης, θα εξασφαλίσει ταχεία και αποτελεσµατική εφαρµογή του προγράµµατος  «ελέγχων καταλληλότητας του κανονιστικού πλαισίου» («REFIT»), κυρίως  προσδιορίζοντας άµεσα τους κανονιστικούς τοµείς και τα νοµοθετήµατα που παρέχουν  τις µεγαλύτερες δυνατότητες για την απλούστευση των κανόνων και τη µείωση του κανονιστικού κόστους.

Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο αναµένει να λάβει τις πρώτες  προτάσεις για απλούστευση και µείωση του κανονιστικού κόστους το φθινόπωρο. Το  Ευρωπαϊκό Συµβούλιο σηµειώνει ότι η Επιτροπή, στο πλαίσιο του ετήσιου  προγράµµατος των εργασιών της, υποβάλλει κατάλογο εκκρεµών προτάσεων που θα  πρέπει να αποσυρθούν. Προκειµένου να µειωθεί η κανονιστική επιβάρυνση και να  προωθηθεί η ανταγωνιστικότητα, το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο ενθαρρύνει την Επιτροπή  να χρησιµοποιήσει το πρόγραµµα «REFIT» ώστε να προσδιορίσει και να προτείνει το  φθινόπωρο την απόσυρση των ρυθµίσεων που είναι πλέον άχρηστες και να συνεχίσει  την ενοποίηση της ισχύουσας νοµοθεσίας στο πλαίσιο του έργου απλούστευσης που  έχει αναλάβει. Συµπεράσµατα –14/15 Μαρτίου 2013

10. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο θα διεξαγάγει, τους προσεχείς µήνες, θεµατικές συνοµιλίες για  τοµεακές και διαρθρωτικές πτυχές, βασικές για την οικονοµική ανάπτυξη και την ευρωπαϊκή  ανταγωνιστικότητα. Οι συνοµιλίες αυτές θα τροφοδοτήσουν επίσης τη συζήτηση το επόµενο έτος σχετικά µε τη Στρατηγική «Ευρώπη 2020» και τον απολογισµό της προόδου ως προς την  επίτευξη των πρωταρχικών στόχων. Ενόψει των εν λόγω συνοµιλιών, το Ευρωπαϊκό

Συµβούλιο ζητεί να διεξαχθούν προπαρασκευαστικές εργασίες κατά προτεραιότητα για τα  ακόλουθα ζητήµατα:

α) ενέργεια (Μάιος 2013): συνεχίζονται οι εργασίες για την ολοκλήρωση της Εσωτερικής  Αγοράς Ενέργειας και για τις διασυνδέσεις µε τις ευρωπαϊκές αγορές ενέργειας. Κανένα  κράτος µέλος της ΕΕ δεν θα πρέπει να παραµείνει αποµονωµένο από τα ευρωπαϊκά  δίκτυα αερίου και ηλεκτρισµού µετά το 2015. Η Ευρώπη χρειάζεται επενδύσεις σε  σύγχρονες ενεργειακές υποδοµές και πρέπει να αντιµετωπισθεί η πρόκληση των υψηλών ενεργειακών τιµών που παρεµποδίζουν την ανταγωνιστικότητα,

β) καινοτοµία (Οκτώβριος 2013): το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο προσβλέπει στην  παρουσίαση, από την Επιτροπή, της έκθεσης προόδου για τον Ευρωπαϊκό Χώρο  Έρευνας καθώς και της ανακοίνωσής της «Κατάσταση της Ένωσης Καινοτοµίας 2012», συµπεριλαµβανοµένου του ενιαίου δείκτη καινοτοµίας, εγκαίρως για τις  σχετικές συζητήσεις,

γ) ψηφιακό θεµατολόγιο και άλλες υπηρεσίες (Οκτώβριος 2013): το Ευρωπαϊκό  Συµβούλιο σηµειώνει την πρόθεση της Επιτροπής να υποβάλει έκθεση, αρκετά  νωρίτερα από τον Οκτώβριο, σχετικά µε την πορεία των εργασιών και τα εναποµένοντα  εµπόδια που πρέπει να αντιµετωπισθούν, προκειµένου να εξασφαλισθεί η πλήρως  λειτουργική ενιαία ψηφιακή αγορά έως το 2015, καθώς και για τα συγκεκριµένα µέτρα  για τη δηµιουργία της ενιαίας αγοράς στον τοµέα της Τεχνολογίας των Πληροφοριών  και Επικοινωνιών το ταχύτερο δυνατόν,

δ) άµυνα (∆εκέµβριος 2013): στο πλαίσιο αυτό το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο θα αναζητήσει  επίσης τρόπους για να αναπτυχθεί µια περισσότερο ολοκληρωµένη, καινοτόµος και  ανταγωνιστική ευρωπαϊκή τεχνολογική και βιοµηχανική βάση στον τοµέα της άµυνας, Συµπεράσµατα –14/15 Μαρτίου 2013

ε) βιοµηχανική ανταγωνιστικότητα και πολιτική (Ιούνιος 2013 και Φεβρουάριος 2014): το  Ευρωπαϊκό Συµβούλιο, τονίζοντας τη σηµασία ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της  Ευρώπης ως χώρου παραγωγής και επενδύσεων, προσβλέπει στη συνέχεια που θα δοθεί  στις πρόσφατες ανακοινώσεις της Επιτροπής για τη βιοµηχανική πολιτική και για  συγκεκριµένους βιοµηχανικούς κλάδους καθώς και στην έγκαιρη υποβολή περαιτέρω συµβολών της Επιτροπής για τη σχετική συζήτηση: της έκθεσης για την ευρωπαϊκή  ανταγωνιστικότητα, της έκθεσης για την υλοποίηση των προτεραιοτήτων της  βιοµηχανικής πολιτικής και των συµπερασµάτων της επισκόπησης της ενιαίας αγοράς  για τα βιοµηχανικά προϊόντα.

Εµβάθυνση της ΟΝΕ

11. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο προέβη σε επισκόπηση των εν εξελίξει εργασιών σχετικά µε τις  τέσσερις συνιστώσες που προσδιορίσθηκαν στα συµπεράσµατα του ∆εκεµβρίου του 2012 για  την εµβάθυνση της ΟΝΕ. Κάθε νέο βήµα για τη βελτίωση της οικονοµικής διακυβέρνησης θα  πρέπει να συνοδεύεται από περαιτέρω βήµατα προς την ενίσχυση της νοµιµότητας και της  λογοδοσίας.

12. Πρέπει επειγόντως να σηµειωθεί πρόοδος προς ένα πιο ολοκληρωµένο χρηµατοπιστωτικό  πλαίσιο για την αποκατάσταση της κανονικής δανειακής ροής, τη βελτίωση της  ανταγωνιστικότητας και την προώθηση των απαραίτητων οικονοµικών προσαρµογών.  Με βάση την πρόοδο που πραγµατοποιήθηκε όσον αφορά τους νέους κανόνες για τις  κεφαλαιακές απαιτήσεις των τραπεζών, πρέπει να διευθετηθούν ταχέως τα εκκρεµή τεχνικά  ζητήµατα, µε στόχο να επιτευχθεί οριστική συµφωνία έως το τέλος του µήνα. Προτεραιότητα  αποτελεί η ολοκλήρωση της νοµοθετικής διαδικασίας για τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισµό  (ΕΕΜ) εντός των προσεχών εβδοµάδων. Συµπεράσµατα –14/15 Μαρτίου 2013

13. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο υπενθυµίζει ότι είναι επιτακτική ανάγκη να σπάσει ο φαύλος  κύκλος µεταξύ τραπεζών και κρατών. Όπως συµφωνήθηκε το ∆εκέµβριο του 2012, θα πρέπει  να εγκριθεί το συντοµότερο δυνατόν εντός του πρώτου εξαµήνου του 2013 ένα επιχειρησιακό  πλαίσιο, συµπεριλαµβανοµένου του ορισµού των κληροδοτηµένων στοιχείων του  ενεργητικού, ώστε, όταν συσταθεί αποτελεσµατικός ενιαίος εποπτικός µηχανισµός, να έχει ο  Ευρωπαϊκός Μηχανισµός Σταθερότητας, µε τακτικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων, τη  δυνατότητα άµεσης ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Πρέπει να επιτευχθεί συµφωνία  σχετικά µε την οδηγία για την ανάκαµψη και την εξυγίανση των τραπεζών καθώς και την  οδηγία για το σύστηµα εγγύησης των καταθέσεων πριν από τον Ιούνιο του 2013, ώστε να  εξασφαλισθεί η κατάλληλη ισορροπία µεταξύ των χωρών καταγωγής και των χωρών  υποδοχής. Η Επιτροπή σκοπεύει να υποβάλει έως το καλοκαίρι του 2013 νοµοθετική  πρόταση όσον αφορά τον Ενιαίο Μηχανισµό Εξυγίανσης για τις χώρες που συµµετέχουν  στον ΕΕΜ, που θα εξετασθεί κατά προτεραιότητα, ώστε να εγκριθεί κατά την τρέχουσα  κοινοβουλευτική περίοδο. Ο µηχανισµός θα πρέπει να εξασφαλίζει αποτελεσµατικό πλαίσιο  εξυγίανσης των χρηµατοπιστωτικών ιδρυµάτων, προστατεύοντας ταυτόχρονα τους  φορολογουµένους σε περιπτώσεις τραπεζικών κρίσεων, να βασίζεται σε συνεισφορές από τον  ίδιο τον χρηµατοπιστωτικό τοµέα και να περιλαµβάνει κατάλληλο και αποτελεσµατικό  σύστηµα προστασίας, σύµφωνα µε τα συµπεράσµατα του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου του  ∆εκεµβρίου του 2012. Η ακεραιότητα της ενιαίας αγοράς θα γίνει πλήρως σεβαστή και θα  εξασφαλισθούν ισότιµες συνθήκες ανταγωνισµού µεταξύ κρατών µελών που συµµετέχουν  και κρατών µελών που δεν συµµετέχουν στον ΕΕΜ.

14. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο σηµειώνει τη θέσπιση των κανόνων για την οργάνωση των  εργασιών των συνόδων κορυφής για το ευρώ και επικροτεί το γεγονός ότι οι κανόνες αυτοί  αποσκοπούν στην καλύτερη διακυβέρνηση της ζώνης του ευρώ και την ταυτόχρονη  διαφύλαξη της ακεραιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως συνόλου, όπως αναγνωρίζεται  ειδικά στις σχετικές διατάξεις της ΣΣΣ∆2.

IΙ. ∆ΙΑΦΟΡΑ

15. Το Ευρωπαϊκό Συµβούλιο διεξήγαγε ανταλλαγή απόψεων ως προς τις σχέσεις της ΕΕ µε τους  στρατηγικούς της εταίρους.

2  Οι Κάτω Χώρες διατύπωσαν επιφύλαξη κοινοβουλευτικής εξέτασης σχετικά µε το σηµείο  αυτό.

 

 

By