Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Μεγάλη αύξηση του στόλου των οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο στην Ευρώπη

1. fisikon_logo

H διείσδυση της αεριοκίνησης στη Δυτική Ευρώπη εξελίσσεται με αλματώδεις ρυθμούς

Ολοένα και περισσότερες λύσεις, πρακτικές, οικονομικές, ασφαλείς και καθαρές προσφέρει το φυσικό αέριο. Λύσεις που βοηθούν τα νοικοκυριά, αλλά και λύσεις που βοηθούν τους Έλληνες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων. Το τελευταίο γίνεται πλέον πραγματικότητα με το άνοιγμα της αγοράς της αεριοκίνησης στην Ελλάδα, από τη ΔΕΠΑ. Τη χρήση δηλαδή του φυσικού αέριου ως καύσιμο στα ΙΧ, αλλά και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα. Πρόκειται για το FISIKON, το νέο καύσιμο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αυτοκίνητα που είναι εφοδιασμένα με σύστημα τροφοδοσίας είτε από κατασκευής τους, είτε με την εγκατάσταση ειδικών κιτ.

H διείσδυση της αεριοκίνησης στη Δυτική Ευρώπη εξελίσσεται με αλματώδεις ρυθμούς πολλά χρόνια τώρα, και πλέον το δίκτυο τροφοδότησης φυσικού αερίου κίνησης αρχίζει να επεκτείνεται και στην ελληνική αγορά. Αντίστοιχα, πολλαπλασιάζονται καθημερινά οι πωλήσεις αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο ως καύσιμο στη χώρα. Εξέλιξη που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στο γεγονός ότι το φυσικό αέριο επιτυγχάνει οικονομία έως και 60%, σε σχέση με άλλα συμβατικά καύσιμα.

kathari-athina

Με τη σημαντική αυτή εξοικονόμηση σε χρήμα, τα περιθώρια ανάπτυξης της αεριοκίνησης είναι προφανή.

Η ανάπτυξη του εθνικού δικτύου ανεφοδιασμού με 10 πρατήρια έως τα τέλη του έτους βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ το ενδιαφέρον είναι μεγάλο και από εταιρείες με στόλους επαγγελματικών οχημάτων, τα ταξί και τα φορτηγά.

Η αύξηση του φόρου κατανάλωσης στο LPG, γνωστό στην Ελλάδα ως υγραέριο, το οποίο είναι ανταγωνιστικό προς το φυσικό αέριο, μεγεθύνει τη στροφή αυτή αφού το φυσικό αέριο αναδεικνύεται μακράν στην οικονομικότερη, και πλέον φιλική προς το περιβάλλον, λύση. Σημειώνεται δε ότι το φυσικό αέριο δεν έχει καμία σχέση με το υγραέριο, με το οποίο συχνά συγχέεται, καθώς τα δύο καύσιμα έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Εδώ και χρόνια η αεριοκίνηση είναι διαδεδομένη στην Ευρώπη – και σε άλλες περιοχές του πλανήτη, και ειδικά την Ασία – αλλά στην τρέχουσα συγκυρία της διεθνούς οικονομίας, η οποία χαρακτηρίζεται από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου (πρώτη ύλη και για το υγραέριο), η αύξηση των δικτύων και των στόλων αεριοκίνητων οχημάτων δείχνει να καλπάζει.

To μοντέλο eco up! της VolksWagen είναι ένα από τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων καύσης φυσικού αερίου
Τα πρώτα ταξί καύσης φυσικού αερίου είναι ήδη σε κυκλοφορία στην Αθήνα

Στη Γερμανία, ο αριθμός των πρατηρίων που μπορούν να εφοδιάσουν τα οχήματα με φυσικό αέριο ξεπέρασε σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία τα 900.

Στην Ιταλία, το δίκτυο προϋπάρχει της ανάπτυξης των νέων μοντέλων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες εδώ και δεκαετίες, καθώς χρησιμοποιήθηκε ευρέως από τη βιομηχανία από τη δεκαετία του ’50. Έτσι τον Απρίλιο του 2012, τα πρατήρια είχαν ήδη ξεπεράσει τα 900, ενώ περισσότερα από 800 χιλιάδες οχήματα ιδιωτικής χρήσης χρησιμοποιούν πλέον το φυσικό αέριο ως καύσιμο για την κίνηση τους.

Στις ΗΠΑ, το οδικό αέριο είναι το προτιμώμενο καύσιμο για οχήματα δημοσίων συγκοινωνιών, με περισσότερα από 114 χιλιάδες λεωφορεία να το χρησιμοποιούν σε μεγάλο αριθμό πολιτειών.

Στη Νέα Ζηλανδία, η οποία είναι η δεύτερη χώρα που ξεκίνησε τη μαζική χρήση μετά την Ιταλία, κυκλοφορούν σήμερα περισσότερα από 110 χιλιάδες οχήματα με αεριοκίνηση – δηλαδή περί το 10% του στόλου των αυτοκινήτων της χώρας. Και τα μεγέθη αυτά συνεχίζουν να αυξάνονται και μάλιστα με επιταχυνόμενους πλέον ρυθμούς.

Στην Ιρλανδία, ξεκίνησε τον Ιούνιο ευρύ πρόγραμμα χρήσης του φυσικού αέριου από τις δημόσιες συγκοινωνίες με κατασκευάστρια εταιρία τη MAN.

Στην Αργεντινή και τη Βραζιλία, η χρήση του φυσικού αερίου κίνησης έχει εκτοξευθεί, με τους στόλους φυσικού αερίου κίνησης να ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια οχήματα.

Πολλοί κατασκευαστές όπως η Citroen, Fiat, Honda, Mercedes, Peugeot, Renault, Toyota, και Volvo έχουν λανσάρει οχήματα που είναι εργοστασιακά εφοδιασμένα με διπλό σύστημα τροφοδοσίας, βενζίνης και φυσικού αερίου. Στην ελληνική αγορά διαθέτουν τα οχήματα αυτά η Fiat, η Mercedes και η Volkswagen. Πολλά εξ΄αυτών εισάγονται ή δύναται να εισαχθούν κατόπιν παραγγελίας.

auto
To μοντέλο eco up! της VolksWagen είναι ένα από τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων καύσης φυσικού αερίου

Διεθνώς διατίθενται στην αγορά κιτ μετατροπών όλων των συμβατικών οχημάτων σε διπλού καυσίμου. Οι ίδιες εταιρείες κιτ μετατροπών αυξάνουν διαρκώς την ποικιλία τους, καλύπτοντας νέα μοντέλα οχημάτων (π.χ. για μοντέλα της Ford, Scania, Opel, GM, Toyota και Hyundai).

Οποιοδήποτε όμως βενζινοκίνητο αυτοκίνητο μπορεί να μετατραπεί εύκολα και οικονομικά σε όχημα που μπορεί να καταναλώσει και CNG, με το χρόνο που χρειάζεται για την απόσβεση να υπολογίζεται (ανάλογα με τα ετήσια χιλιόμετρα) ακόμα και σε λιγότερο από ένα έτος.

Δεδομένης της ώριμης και ασφαλής τεχνολογίας των αυτοκινήτων καύσης φυσικού αερίου, η δυναμική του αερίου είναι τόσο μεγάλη, που ήδη έχουν εμφανιστεί και οι πρώτες αμαξοστοιχίες με κινητήριες άμαξες που χρησιμοποιούν αέριο. Μερικές εξ΄αυτών σε μια από τις πλέον τουριστικές περιοχές των ΗΠΑ, στη Napa Valley της Καλιφόρνια.

Η περαιτέρω μεγέθυνση της εφοδιαστικής αλυσίδας με αξιόπιστο και καλά σχεδιασμένο δίκτυο πρατηρίων φυσικού αέριου εκτελείται ήδη από τη ΔΕΠΑ σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ σε πρατήρια των οποίων διατίθετ πλέον το FISIKON. Από τις αρχές του έτους, υλοποιείται πρόγραμμα που στην τελική του ανάπτυξη φιλοδοξεί να καλύψει ολόκληρη τη χώρα με τη δημιουργία 10 αρχικά πρατηρίων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Βόλο.

By