Κυριακή, 25 Ιουνίου, 2017

Μερικά αυτοκίνητα… δεν αλλάζουν ποτέ!

Σε μία κοινωνία που προχωράει συνέχεια μπροστά χωρίς να κοιτάει πίσω, μας έχουν πει πως όσο παλιώνει κάτι, όσο γερνάει, τόσο χειρότερο γίνεται.

Παραδείγματα υπάρχουν αμέτρητα: Από προϊόντα τεχνολογίας, όπως υπολογιστές, τηλεοράσεις, κινητά τηλέφωνα κλπ έως και ανθρώπους που όσο μεγαλώνουν ηλικιακά, παρακμάζουν, μέχρι να τους παραγκωνίσει η κοινωνία και να τους πει πως οι υπηρεσίες τους δεν είναι πλέον απαραίτητες. Όμως δεν είναι έτσι τα πράγματα… Το μότο «οτιδήποτε καινούριο είναι καλύτερο από οτιδήποτε παλιό» δεν ισχύει παντού και πάντα.

Πολλές φορές, αποδεικνύεται πως ένα μικρό ρετουσάρισμα μπορεί να βελτιώσει και να αναδείξει κάτι παλιό. Να το κάνει αν όχι καλύτερο, τουλάχιστον ανταγωνιστικό σε σύγκριση με κάτι καινούριο. Ένα ρούχο μπορεί με 1-2 μπαλώματα ή/και προσθήκες να γίνει πανέμορφο και να φορεθεί για αρκετά χρόνια ακόμα. Ένας υπολογιστής, μπορεί με μία αναβάθμιση να αναζωογονηθεί. Ένας άνθρωπος, μπορεί με έναν χρόνο καλή άσκηση, διατροφή και λίγη περισσότερη προσοχή να δείχνει 15 χρόνια νεότερος. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τα αυτοκίνητα και αυτό ακριβώς είναι που θα δούμε σε αυτό το άρθρο. Ιστορίες μεταμόρφωσης, ανανέωσης και φρεσκαρίσματος. Δεν θα αναφερθώ σε κλασικά/vintage/συλλεκτικά αυτοκίνητα αλλά σε οχήματα που παράγονται με το ίδιο όνομα εδώ και πάρα πολλά χρόνια και καταφέρνουν σε κάθε γενιά να γίνονται καλύτερα.

Μία παρένθεση πριν ξεκινήσουμε. Καταλαβαίνω απόλυτα πως ο όρος «καλύτερα» είναι υπερβολικά γενικός και δεν μπορεί να χαρακτηρίζει τα πάντα για όλες τις περιστάσεις. Είναι σαν να λέμε πως «διασκεδάζω» ή πως κάτι είναι «διασκεδαστικό». Μιλώντας για τον ίδιο άνθρωπο, στην ίδια περίοδο της ζωής του, μπορεί να διασκεδάσει τη μία μέρα βγαίνοντας σε ένα μαγαζί και χορεύοντας μέχρι τα χαράματα, την επόμενη βλέποντας μία δραματική ταινία με το έτερον ήμισυ και την τρίτη μέρα, απολαμβάνοντας ένα υπέροχο γεύμα με ένα ποτήρι κρασί. Και τα τρία σενάρια είναι διασκεδαστικά αλλά δεν είναι όλες οι μορφές και τα είδη διασκέδασης ίδια. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για το «καλύτερο». Αλλά δεν υπάρχει λόγος να καθίσω να γράψω διατριβή στην διασκέδαση ή την βελτίωση. Άλλο είναι το θέμα του άρθρου και το νόημα αυτών που γράφω πιστεύω πως θα γίνει κατανοητό αν διαβαστεί χωρίς προκαταλήψεις ή/και βιαστικά.

cars 1 Αυτοκίνητα που έγιναν καλύτερα όσο περνούσε ο χρόνος... και ένα που δεν έγινε!

Ξεκινάμε λοιπόν. Το πρώτο παράδειγμα αυτοκινήτου που απλά γινόταν/γίνεται καλύτερο όσο περνάνε τα χρόνια είναι η Lamborghini Gallardo. Παρουσιάστηκε το 2003 για να συμπληρωθεί η γκάμα της Lamborghini με ένα μικρότερο από την Murcielago όχημα και έχει καταφέρει, 10 χρόνια μετά το ντεμπούτο της να παραμένει –με το ζόρι σε αυτό το σημείο- επίκαιρη και να κοντράρεται με κατά πολύ νεότερους ανταγωνιστές. Ο πεντάλιτρος V10 της ξεκίνησε με 500 άλογα και πλέον αποδίδει 570. Η ανάρτηση, όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν, έχει αλλάξει ρυθμίσεις και έχει βελτιωθεί σημαντικά. Το παρουσιαστικό της επίσης έχει ανασχεδιαστεί και δείχνει ακόμα φρέσκο. Ναι, πρόκειται για supercar και τέτοιου είδους οχήματα δεν έχουν κύκλο ζωής 4-5 ετών αλλά μεγαλύτερο όμως η Gallardo δεν παύει να είναι παράδειγμα αυτοκινήτου που βελτιώνεται με τον καιρό.

Δεν σας ικανοποιεί αυτό; Πιστεύετε πως 10 χρόνια είναι μικρή χρονική περίοδος ή πως η Gallardo παραείναι “ειδική”; Άλλο παράδειγμα λοιπόν: Porsche 911. Κανονικά δεν θα έπρεπε να πω τίποτε άλλο αλλά είναι κρίμα να κλείσουμε το κεφάλαιο 911 μέσα σε δύο γραμμές. Δεν μπορώ παρά να βγάλω το καπέλο και να χαιρετήσω με σεβασμό τους μηχανικούς της Porsche. Πήραν ένα concept που έμοιαζε –και μοιάζει- απλά λάθος και το βελτίωσαν σε τέτοιο βαθμό που πλέον η 911 αποτελεί μέτρο σύγκρισης. Αναφέρομαι στην τοποθέτηση του κινητήρα πίσω από τον πίσω άξονα. Φυσικά, τα 50 χρόνια που πέρασαν από την παρουσίαση της κλασικής 911, η θέση του κινητήρα έχει μετακινηθεί ελαφρώς εμπρός αλλά εξακολουθεί να είναι στο πίσω μέρος. Μετέτρεψαν ένα αυτοκίνητο που μπορούσε να σε σκοτώσει αν σκεφτόσουν απλά να πας λίγο πιο γρήγορα ή να οδηγήσεις σε βρεγμένο οδόστρωμα σε ένα αυτοκίνητο που μπορεί να το οδηγήσει και η γιαγιά μου. Δεν το λέω υποτιμητικά. Κάθε άλλο. Είναι απίστευτο, ένα αυτοκίνητο με τις επιδόσεις και τις δυνατότητες της 911 σε έμπειρα χέρια να είναι τόσο φιλικό στον αδαή. Είναι πραγματικά το sports car για κάθε ημέρα, κάθε καιρό και κάθε άτομο και έγινε αυτό που έγινε χάρη στην εμμονή των μηχανικών στην τελειότητα. Ok, με εκνευρίζει  το γεγονός πως η Porsche θα μπορούσε να απολύσει σύσσωμο το σχεδιαστικό τμήμα και κανείς να μην το πάρει χαμπάρι αλλά από την άλλη καταλαβαίνω γιατί το σουλούπι της 911 δεν έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Η ουσία είναι πως μηχανολογικά, κάθε 911 έχει να προσφέρει κάτι, ακόμα και αν δεν γίνεται εύκολα κατανοητό ή αντιληπτό από τον κόσμο.

cars 2 Αυτοκίνητα που έγιναν καλύτερα όσο περνούσε ο χρόνος... και ένα που δεν έγινε!

Ακόμα δεν είστε ικανοποιημένοι; Θέλετε κάτι πιο «φυσιολογικό»; Έχουμε και από αυτό. Ford Fiesta. Αν δεν σας αρέσει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, αλλάξτε το με οποιοδήποτε μικρό. Όλα έχουν βελτιωθεί αλλά εγώ διάλεξα το Fiesta για προσωπικούς λόγους. Το supermini της Ford είναι πλέον 37 ετών και κατά τη διάρκεια αυτών, έχει παρουσιάσει 6 γενιές, κάθε μία καλύτερη από την προηγούμενη. Καλύτερη όσον αφορά τους χώρους –παρότι φυσικά μεγάλωσε σε διαστάσεις-, καλύτερη όσον αφορά στις επιδόσεις, την οικονομία, την άνεση και φυσικά το design. Κατάφερε να ενσωματώσει νέες τεχνολογίες και να προσφέρει ολοένα και περισσότερα στον εκάστοτε αγοραστή του. Η πορεία του Ford Fiesta είναι διαρκώς ανοδική –αν και έκανε μία σχεδιαστική γκέλα στην τέταρτη γενιά κατά τη γνώμη μου- και αν δεν στραβοπατήσουν πουθενά οι άνθρωποι της Ford, θα συνεχίσει έτσι και στο μέλλον.

toyota prius family Αυτοκίνητα που έγιναν καλύτερα όσο περνούσε ο χρόνος... και ένα που δεν έγινε!

Ακούω όμως πάλι παράπονα από τη μία πλευρά του ακροατηρίου. Κάτι για υβριδικά. Με βαριά καρδιά λοιπόν, ας δούμε τι έγινε και σε αυτήν την κατηγορία και ποιος καλύτερος εκπρόσωπος από το best seller, το Toyota Prius. Τώρα, σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές έχουν τουλάχιστον ένα υβριδικό όχημα στην γκάμα τους αλλά το 1997 οπότε και παρουσιάστηκε το πρώτο Prius, η ιδέα ήταν τόσο επαναστατική που όλοι πίστευαν πως θα γνωρίσει επιτυχία μόνο στην Ιαπωνία. Και δεν μπορώ να πω πως τους κατηγορώ αφού το Prius πρώτης γενιάς ήταν ένα πραγματικά απαίσιο όχημα, τουλάχιστον σχεδιαστικά. Άρα, σε αυτόν τον τομέα δεν ήταν δύσκολο να βελτιωθεί. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν να το κάνουν να βλέπεται και όχι μόνο τα κατάφεραν στην Toyota, αλλά τώρα πλέον η εμφάνισή του είναι τέτοια που ξεχωρίζει –γιατί ποιο το νόημα του να έχεις υβριδικό αν δεν φαίνεται;- χωρίς να είναι προσβλητική! Εκτός αυτού, έχει βελτιωθεί η οδική του συμπεριφορά, η άνεση που προσφέρει στους επιβάτες, το powertrain, η αεροδυναμική και πολλά ακόμα. Ναι, δεν είναι δύσκολο να βελτιώσεις κάτι που εξαρχής ήταν κακό αλλά είναι πολύ δύσκολο να βελτιώνεις κάτι πρωτοποριακό και η Toyota το κατάφερε.

Τέλος, δεν θα μπορούσα να κλείσω το συγκεκριμένο κομμάτι χωρίς να αναφερθώ σε μία συνολική βελτίωση. Μία βελτίωση σε επίπεδο μάρκας και η μάρκα αυτή, όσο και να μην αρέσει σε μερικούς είναι η Hyundai. Πρόκειται για την τελευταία και μάλιστα εν εξελίξει μεταμόρφωση γιατί παρόμοια ήταν η πορεία και των Ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών πριν 30-40 χρόνια. Η Hyundai, προσπαθεί να αλλάξει το image της από μία απλή και ταπεινή value-for-money φίρμα σε μία που θα μπορεί να σταθεί απέναντι σε οποιονδήποτε αντίπαλο από όπου αυτός και αν προέρχεται, όσο και να κοστίζει. Έχει διανύσει τεράστια απόσταση από το Elantra του 1990 στο Elantra του 2010. Από το Coupe του 1996 στο Genesis Coupe του 2008 και το ενθαρρυντικό είναι πως η ανοδική πορεία συνεχίζεται. Τώρα, το μόνο που μένει, είναι να συνεχίσει την καλή δουλειά και να περιμένει 10 χρόνια ακόμα να αλλάξει μυαλά ο κάθε ένας που απαξιώνει τους Κορεάτες…

DB2013AU00860 LARGE 700x466 Αυτοκίνητα που έγιναν καλύτερα όσο περνούσε ο χρόνος... και ένα που δεν έγινε!

Είπα τέλος; Έκανα αυτό το λάθος; Συγχωρέστε με αφού όχι μόνο δεν τελείωσα αλλά φτάνω στο πιο αμφιλεγόμενο κομμάτι του άρθρου. Νομίζω πως έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα πως ο χρόνος μπορεί να λειτουργήσει και θετικά σε ορισμένα –πολλά- πράγματα. Όμως ο κάθε κανόνας έχει εξαίρεση και σε αυτή την περίπτωση, για εμένα προσωπικά, η εξαίρεση είναι το Volkswagen Golf GTI. Μην αρχίσετε το κράξιμο πριν τελειώσω! Πρώτον, παρατηρείστε πως δεν αναφέρομαι στο Golf γενικότερα αλλά στην GTI έκδοση. Για πάρα πολλά άτομα, το Golf GTI MkI είναι ο πρόγονος των hot hatches και δίκαια μάλιστα. Όταν έκανε την εμφάνισή του, σε μεγάλο βαθμό άλλαξε το τοπίο. Δεν ήταν πλέον απαραίτητο για ένα μικρό, γρήγορο αυτοκίνητο να σου βγάζει την ψυχή στην καθημερινή χρήση. Δεν έπρεπε να είναι δύσχρηστο, αναξιόπιστο και υπεύθυνο για καθημερινή ύβρη από τον ιδιοκτήτη του. Το Golf GTI MkI, έδειξε πως είναι δυνατό ένα διασκεδαστικό, παιχνιδιάρικο, γρήγορο αυτοκίνητο να είναι και το μοναδικό αυτοκίνητο που έχει κάποιος στο γκαράζ του. Παράλληλα, προσέξτε πως μιλάμε για τα τέλη της δεκαετίας του ’70!

Χρειάστηκε όμως να περάσουν περί τα 27 χρόνια για να παρουσιαστεί το επόμενο αξιόλογο Golf GTI. Γιατί μην μου πείτε πως οποιοδήποτε GTI από την δεύτερη γενιά μέχρι και την τέταρτη, άξιζε να φοράει το σήμα. Δεν πρόκειται να το δεχθώ. Είχαν γίνει βαριά –δεν αναφέρομαι αποκλειστικά στο βάρος-, νωχελικά και παντελώς βαρετά. Είχαν ρίξει όλο το βάρος στην καθημερινότητα και την ευχρηστία έχοντας ξεχάσει –ή γράψει εκεί που δεν πιάνει μελάνι- πως GTI σημαίνει πρωταρχικά «χαρακτήρας». Όχι απαραίτητα επιδόσεις, αλλά χαρακτήρας. Από την πέμπτη γενιά και μετά, το GTI βρήκε τον δρόμο του και το τελευταίο, μπορεί να μην είναι ίδιο με το πρώτο –δεν θα μπορούσε άλλωστε, ας είμαστε ρεαλιστές- όμως είναι σχετικά κοντά, αλλά επί 27 συναπτά έτη, γινόταν χειρότερο και χειρότερο. Επαναλαμβάνω, δεν μιλάω για το Golf γενικότερα αλλά για την GTI έκδοση. Επίσης δεν λέω πως είναι γενικά κακό αυτοκίνητο αλλά πως τα MkII, III και IV είχαν χάσει όλα τα χαρακτηριστικά που έκαναν το MkI ξεχωριστό!

 

ΠΗΓΗ: AutoBlog.gr

By