Τρίτη, 16 Απριλίου, 2024

Χρεοκοπία Thomas Cook: Πώς θα γίνει ο επαναπατρισμός των 50.000 «εγκλωβισμένων» στην Ελλάδα

Άμεσα αναμένεται να ολοκληρωθεί ο επαναπατρισμός των περίπου 50.000 τουριστών που «ξέμειναν» στην Ελλάδα, μετά την χρεοκοπία του κολοσσού Thomas Cook.

Όπως ενημερώνει το υπουργείο Τουρισμού, ήδη προς Ζάκυνθο (όπου βρίσκονται 4.000 τουρίστες), Κέρκυρα, (όπου βρίσκονται 3.000) και Κω φτάνουν 15 αεροσκάφη με σκοπό να παραλάβουν τους ταξιδιώτες και να επιστρέψουν στις πατρίδες τους.

Σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση, περίπου 22.000 τουρίστες θα έχουν επιστρέψει στα σπίτια τους μέσα στις επόμενες τρεις ημέρες.

Επισημαίνεται πάντως πως η ευθύνη επαναπατρισμού αλλά και το κόστος διαμονής των ανθρώπων αυτών στην χώρα μας μέχρι να γίνει ο επαναπατρισμός αυτός, βαραίνει τις χώρες καταγωγής τους.

Εν τούτοις, στο υπουργείο Τουρισμού, ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης και ο υφυπουργός Μάνος Κόνσολας βρίσκονται σε ανοικτή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από αυτή την εξέλιξη και ήδη έχει συσταθεί κέντρο επιχειρήσεων.

Ο κ. Θεοχάρης επισημαίνει ότι το υπουργείο Τουρισμού βρίσκεται σε συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομικών και συναρμόδια υπουργεία προκειμένου να εξευρεθούν τρόποι, για τη στήριξη των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων που επηρεάζονται από το γεγονός, για τους οποίους θα υπάρξει ενημέρωση με νεότερη ανακοίνωση.

Παράλληλα η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού συγκάλεσε έκτακτη σύσκεψη με τους εκπροσώπους των τουριστικών φορέων της χώρας.

Η χρεοκοπία που κήρυξε τα ξημερώματα η Thomas Cook, το αρχαιότερο ταξιδιωτικό γραφείο, στον κόσμο έχει επιπτώσεις σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης.

Στην χώρα μας, η εταιρεία διακινούσε ετησίως εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες και συνεργαζόταν με 48 ξενοδοχεία.

Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων τονίζει ότι η ελληνική Πολιτεία θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην ενημέρωση του τουριστικού κόσμου, για το πώς διαμορφώνεται η κατάσταση από σήμερα όσον αφορά την Thomas Cook UK, αλλά και για το τι ακριβώς ισχύει με τις άλλες αγορές (Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Σκανδιναβία).

«Παράλληλα, θα πρέπει να σχεδιάσει και να ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα για την απορρόφηση των προβλημάτων που θα προκύψουν στις τουριστικές επιχειρήσεις.

Από την πλευρά μας, όλος ο ιδιωτικός τομέας, χρειάζεται να δείξει ψυχραιμία και κυρίως αλληλεγγύη στους χιλιάδες τουρίστες της Thomas Cook που βρίσκονται στην Ελλάδα.

Η συμπεριφορά και ο χειρισμός των Ελλήνων τουριστικών επιχειρηματιών προς τους ανθρώπους αυτούς, θα αποτελέσει τον καθρέφτη της εικόνας της χώρας μας ως χώρας φιλόξενης και υπεύθυνης, διεθνώς.

Ο ελληνικός τουρισμός έχει το βάθος και την ποιότητα για να ανταπεξέλθει και σε αυτή τη δυσκολία».

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται και οι Ελληνες ξενοδόχοι, μέσω της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων:

«Η πτώχευση της Thomas Cook είναι μια εξαιρετικά δυσάρεστη εξέλιξη και με πολλές πτυχές, καθώς σημειώνεται μια μεγάλη ανατροπή στο σύστημα τροφοδοσίας της χώρας με επισκέπτες.

Βεβαίως, οι συνέπειες δεν αφορούν μόνον την Ελλάδα αλλά όλες τις χώρες που είχε παρουσία το βρετανικό ταξιδιωτικό γραφείο.

Από νωρίς το πρωί βρίσκεται σε εξέλιξη σύσκεψη στο αρμόδιο Υπουργείο Τουρισμού, ώστε σε συντονισμό και με άλλα υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες, να αντιμετωπιστεί αυτή η δύσκολη κατάσταση, σε δύο βασικές κατευθύνσεις :

Τον άμεσο και ασφαλή επαναπατρισμό των εγκλωβισμένων τουριστών και τη στήριξη των ξενοδοχείων που πλήττονται άμεσα από την κατάρρευση της Thomas Cook.

Χρειάζεται ψυχραιμία και να μη ξεχνάμε πως το χτίσιμο της εικόνας της χώρας είναι ένα καθημερινό διακύβευμα».

Επισημαίνεται εδώ ότι σε αυτή τη φάση, πέραν του θέματος του επαναπατρισμού, είναι ανοικτό το ζήτημα των οφειλών του ταξιδιωτικού οργανισμού:

Είναι προφανές ότι υφίστανται απλήρωτες υποχρεώσεις σε Ελληνες ξενοδόχους και μένει να φανεί το ύψος των ζημιών, το οποίο επί του παρόντος δεν μπορεί να υπολογιστεί και θα είναι υπό διεκδίκηση μέσω της δικαστικής ή άλλης οδού, ανάλογα με τα επόμενα βήματα και τις πρωτοβουλίες που θα ληφθούν και στη Μεγάλη Βρετανία.

Στους τουριστικούς φορείς έχει σημάνει αυτή την στιγμή συναγερμός, δεδομένου ότι ο ταξιδιωτικός κολοσσός είχε ισχυρή παρουσία στους δημοφιλέστερους ελληνικούς προορισμούς (Κρήτη, Ρόδος, Κώς κ.α.).

Ηδη από την περασμένη χρονιά, η Thomas Cook είχε περιορίσει την παρουσία της όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλους δημοφιλείς προορισμούς της Μεσογείου, ενώ φέτος στη χώρα μας τα προβλήματα είχαν γίνει εντονότερα όταν στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού είχε προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις και σε «σπάσιμο» συμβολαίων με Ελληνες ξενοδόχους.

Συνολικά μέχρι πρίν από μία διετία (σ.σ. από την τουριστική σεζόν του 2018 είχαν φανεί πιο έντονοι οι «κλυδωνισμοί) ο ταξιδιωτικός κολοσσός που συνεργάζεται με 48 ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα -εκ των οποίων τα 4 ιδιόκτητα- υπολογιζόταν ότι διακινούσε περί τα 2,5 εκατ. επισκέπτες στη χώρα μας.

Aπό την πλευρά της, η Oμοσπονδία Τουριστικών Γραφείων στη χώρα μας (FEDHATTA) επισημαίνει ότι «υπάρχει διάχυτη ανησυχία για την τύχη των ταξιδιωτών της εταιρείας που βρίσκονται σε προορισμούς παγκοσμίως, και στη χώρα μας, την οποία σπεύδουμε να καθησυχάσουμε.

Η THOMAS COOK, όπως και κάθε tour operator και τουριστικό γραφείο που λειτουργεί νόμιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, υπόκειται στην Οδηγία (ΕΕ) 2015/2302 σχετικά με τα οργανωμένα ταξίδια και τους συνδεδεμένους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς και διαθέτει τις εγγυήσεις που απαιτούνται από αυτήν. Έτσι, οι πελάτες της είναι απόλυτα προστατευμένοι».

Σύμφωνα με την συγκεκριμένη Οδηγία, οι εγγυήσεις που παρέχουν οι διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών (με τη μορφή είτε ασφαλιστηρίων συμβολαίων είτε εγγυητικών ταμείων είτε άλλων εγγυήσεων) εξασφαλίζουν:

-την επιστροφή του συνόλου των ποσών που έχουν καταβληθεί από ή για λογαριασμό των ταξιδιωτών, στον βαθμό που οι σχετικές υπηρεσίες δεν εκτελούνται λόγω αφερεγγυότητας των διοργανωτών˙

-τον επαναπατρισμό των ταξιδιωτών, εφόσον η μεταφορά επιβατών περιλαμβάνεται στη σύμβαση του οργανωμένου ταξιδιού˙ και
ενδεχομένως και την δυνατότητα συνέχισης του ταξιδιού, εφόσον οι σχετικές εγγυήσεις της συγκεκριμένης εταιρείας την παρέχουν.

Οι ταξιδιώτες ωφελούνται από την προστασία κατά της αφερεγγυότητας του διοργανωτή ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους, τον τόπο αναχώρησης ή τον τόπο πώλησης του πακέτου, καθώς και ανεξάρτητα από το κράτος μέλος στο οποίο βρίσκεται η οντότητα που παρέχει την προστασία κατά της αφερεγγυότητας.

Όταν η εκτέλεση του οργανωμένου ταξιδιού (πακέτου) επηρεάζεται από την αφερεγγυότητα του διοργανωτή, η εγγύηση ενεργοποιείται χωρίς επιβάρυνση για να διασφαλιστούν οι επαναπατρισμοί και, εφόσον είναι αναγκαίο, για τη χρηματοδότηση της διαμονής πριν από τον επαναπατρισμό.

Η Thomas Cook, κήρυξε χρεοκοπία τα ξημερώματα της Δευτέρας, αποτυγχάνοντας να βρει τα απαραίτητα κεφάλαια για την επιβίωσή του, πυροδοτώντας μια πρωτοφανή επιχείρηση επαναπατρισμού περισσότερων από 600.000 πελατών που βρίσκονται σε διακοπές σε όλο τον κόσμο.

Η εταιρεία ανέφερε ότι υπέβαλε αίτηση αναγκαστικής εκκαθάρισης και πως δόθηκε εντολή για να οριστεί σύνδικος για την εκκαθάριση της εταιρείας.

Την ιδιαίτερη λύπη του και των υπόλοιπων μελών του διοικητικού συμβουλίου εξέφρασε ο επικεφαλής της Thomas Cook, Πίτερ Φανκχάουζερ για την κατάρρευση της εταιρείας.

Εκατοντάδες χιλιάδες ταξιδιώτες, πελάτες της εταιρείας, παραμένουν εγκλωβισμένοι στο εξωτερικό.

Ειδικότερα, οι βρετανικές αρχές θα πρέπει να οργανώσουν την επιστροφή 150.000 υπηκόων της χώρας μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, αριθμός δύο φορές μεγαλύτερος από όταν πτώχευσε η αεροπορική εταιρεία Monarch πριν από δύο χρόνια.

Ο διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας, Πίτερ Φανκχάουζερ εξέφρασε τη βαθιά του λύπη για την πτώχευση της εταιρείας καθώς το διοικητικό συμβούλιο δεν κατόρθωσε να επιτύχει ένα πακέτο διάσωσης από τους δανειστές της εταιρείας για να αποφύγει μια χαοτική κατάρρευση.

«Θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη στους εκατομμύρια πελάτες μας και τους χιλιάδες εργαζομένους μας, προμηθευτές και συνεργάτες μας, που μας στήριξαν επί πολλά χρόνια», είπε ο Φανκχάουζερ με ανακοίνωση που εκδόθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες.

«Η Thomas Cook έπαυσε τις εμπορικές συναλλαγές, οπότε οι πτήσεις της εταιρείας έχουν πλέον ακυρωθεί», τόνισε η βρετανική υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Οι βρετανικές αρχές ενεργοποίησαν ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης με την κωδική ονομασία « Επιχείρηση Μάττερχορν» από το όνομα μιας εκστρατείας βομβαρδισμού των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

«Οι πελάτες που βρίσκονται στο εξωτερικό θα πρέπει να επισκεφτούν τον ιστότοπο www.thomascook.caa.co.uk και να πάνε στο αεροδρόμιο μόνο όταν έχουν επιβεβαιωμένη εναλλακτική πτήση», ανέφερε η βρετανική υπηρεσία πολιτικής Αεροπορίας (CAA) δίνοντας τους αριθμούς των ειδικών τηλεφωνικών γραμμών για τη βοήθεια των ταξιδιωτών: 0300 303 2800 για κλήσεις από την Μεγάλη Βρετανία και την Ιρλανδία, και 0044 1753 330 330 από το εξωτερικό).

Το υπουργείο Μεταφορών της Βρετανίας ανακοίνωσε ότι έχει ήδη ναυλώσει δεκάδες πτήσεις τσάρτερ για να μεταφέρει πίσω στη Βρετανία χωρίς χρέωση τους εγκλωβισμένους τουρίστες.

«Το σχέδιό μας περιλαμβάνει ναύλωση αεροσκαφών ακόμα και από τη Μαλαισία αλλά και εκατοντάδες ανθρώπους σε τηλεφωνικά κέντρα και αεροδρόμια για την παροχή βοήθειας.

Αλλά πρόκειται για τεράστιο έργο, την μεγαλύτερη επιχείρηση επαναπατρισμού στη βρετανική ιστορία. Οπότε θα υπάρχουν καθυστερήσεις και προβλήματα.

Προσπαθήστε να δείξετε κατανόηση στους υπαλλήλους που προσπαθούν να βοηθήσουν και οι οποίοι, πιθανότατα, περνάνε το ίδιο δύσκολες στιγμές με εσάς» ανέφερε σε δήλωσή του ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς.

Η εταιρεία διαχειρίζεται σήμερα ξενοδοχεία και τουριστικά θέρετρα, αεροπορικές εταιρείες και κρουαζιερόπλοια, και έχει 600.000 πελάτες που βρίσκονται σε διακοπές.

Επίσης απασχολεί 22.000 εργαζομένους σε όλον τον κόσμο και από αυτούς οι 9.000 στο Ηνωμένο Βασίλειο.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By