Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Eυάγγελος Πιστιόλης: Βάζει ρότα για τον «μαύρο χρυσό» με deal – μαμούθ $1,5 δισ.

Big deal για τον Ευάγγελο Πιστιόλη της Top Ships.

pistiolhsΤο παιδί-θαύμα της ναυτιλίας που κράτησε στον… αφρό την Top Ships και την επανέφερε στα κέρδη, μπαίνει στα γεωτρύπανα με παραγγελία 2+4 από την Κίνα. Η μεγάλη ευκαιρία σε Ελλάδα-Κύπρο

 Ένα έργο τέχνης που παρουσιάζει μια κούκλα- τραπεζίτη ντυμένη με σκουρόχρωμο ανδρικό κοστούμι και αντιασφυξιογόνο μάσκα δεσπόζει στο γραφείο του Ευάγγελου Πιστιόλη στο Μαρούσι. Είναι εκεί για να «υπενθυμίζει» στον 39χρονο ιδρυτή της «Top Ships», πως ακόμη και εν μέσω ασφυκτικών καταστάσεων, πάντα υπάρχει διέξοδος.

Ο εφοπλιστής το γνωρίζει καλά αυτό. Το αντιλήφθηκε για πρώτη φορά πριν από 13 χρόνια, όταν σε ηλικία μόλις 26 ετών αποφάσισε να «βουτήξει» στα βαθιά επιχειρηματικά νερά, ιδρύοντας τη ναυτιλιακή του εταιρία και γυρίζοντας την πλάτη στην «στρωμένη» δουλειά στον κατασκευαστικό όμιλο του πατέρα του Γιάννη.

Τότε που αμφισβητήθηκε έντονα από ναυτιλιακούς φορείς, εφοπλιστές παλαιάς κοπής και θεσμικούς επενδυτές της αμερικανικής χρηματαγοράς λόγω της «άγουρης» ηλικίας του. Οι περισσότεροι, ειδικά μετά το μπαράζ ναυπηγήσεων νέων πλοίων, φτάνοντας σε σύντομο χρονικό διάστημα να μετρά 27 τάνκερ το 2010 και την εισαγωγή- εξπρες της Top Tankers, το 2004, στον Nasdaq, άρχισαν να παρακολουθούν έκπληκτοι την «διαδρομή» του και να αναρωτιούνται: «who is this Pistiolis» (ποιος είναι αυτός ο Πιστιόλης).

Από τότε μέχρι σήμερα όμως, κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Ο Ευάγγελος Πιστιόλης έχει αφήσει πλέον το στίγμα του στα διεθνή ναυτιλιακά σαλόνια. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει χαρακτηριστεί ως «παιδί- θαύμα» της ναυτιλίας. Ακόμη και μέσα στην «φουρτούνα» της οικονομικής κρίσης, την οποία δεν απέφυγε ούτε και η εισηγμένη στο «Μεγάλο Μήλο» εταιρία του, καθώς πριν από μια διετία περίπου βρέθηκε αντιμέτωπη με ζημίες (2,1 εκ. ευρώ το εξάμηνο του 2012), με καθυστερήσεις στην αποπληρωμή δανειακών υποχρεώσεων- όπως έχει παραδεχτεί ο ίδιος- αλλά και με την πτώση της μετοχής του σε χαμηλές τιμές, όταν πολλοί «ομογάλακτοί» του πλοιοκτήτες τον είχαν «ξεγραμμένο», εκείνος κατάφερε να παραμείνει στον «αφρό». Τους τελευταίους μήνες δε, πραγματοποιεί ένα δυναμικό comeback στις αγοραπωλησίες πλοίων, ενώ βάζει… πλώρη και για «ταξίδια» σε καινούριες επιχειρηματικές «θάλασσες», όπως εκείνες των θαλάσσιων γεωτρήσεων πετρελαίου.

ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΜΕ ΝΕΑ DEALS

 Με την «ανατολή» του 2014, ο Ευάγγελος Πιστιόλης κάνει… πρεμιέρα με νέες μεγάλες συμφωνίες και εγχειρήματα. Την ώρα που οι περισσότεροι συνάδελφοί του τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά γιόρταζαν στα πολυτελή σαλέ της Ελλάδας και του εξωτερικού ή προτιμούσαν τα λαμπερά καλέσματα σε δεξιώσεις, ο αυτοδημιούργητος εφοπλιστής προετοίμαζε το επόμενο επενδυτικό του «χτύπημα».

Άλλωστε, όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος, δουλεύει περίπου 12 ώρες την ημέρα, ενώ διακοπές έχει να κάνει εδώ και χρόνια. «Πολλές φορές κλείνω το τηλέφωνό μου στις 4 η ώρα τα ξημερώματα» λέει καμιά φορά, αλλά δεν παραπονιέται. Το πάθος του για τη ναυτιλία είναι ανεξάντλητο. Στα πλαίσια ενός τέτοιου κουραστικού ωραρίου και την περίοδο των εορτών, εκείνος πραγματοποιούσε συναντήσεις και έκανε συζητήσεις.

Το νέο του μεγάλο στοίχημα είναι τα πλωτά γεωτρύπανα και οι προοπτικές που υπάρχουν στις εξορύξεις πετρελαίου και φυσικού αερίου ανά την υφήλιο. Άνθρωπος που ξέρει να οσμίζεται τις ευκαιρίες, δεν τις αφήνει να προσπεράσουν. Οι «μηχανές» των drillships έχουν ήδη ανάψει στον Κόλπο των ΗΠΑ και στον Περσικό Κόλπο, ενώ οι έρευνες που γίνονται σε Ελλάδα και Κύπρο δεν τον αφήνουν αδιάφορο, όπως και άλλους ισχυρούς Greeks που έχουν επενδύσει στον συγκεκριμένο κλάδο. Μεταξύ αυτών ηχηρά ονόματα όπως ο Γ. Οικονόμου με την Ocean Rig, ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος με την Deep Sea Metro, ο όμιλος Καλλιμανόπουλου, ο Νίκος Τσάκος (κυρίως στο κομμάτι των LNG) κ.α.

Έτσι, ο αυτοδημιούργητος ισχυρός άντρας της Top Ships με «όχημα» την εταιρία Central Shipping Monaco έκλεισε συμφωνία- μαμούθ, ύψους 1,5 δισ. δολ. για την κατασκευή 2+4 γεωτρύπανων στα εξειδικευμένα ναυπηγεία της Κίνας, Yantai CIMC Raffles. Τα δύο πρώτα, αξίας 240 εκατ. δολ. έκαστο, αναμένεται να τα παραλάβει στο τέλος του 2015, αρχές 2016, ενώ η option για τα υπόλοιπα τέσσερα μπορεί να ενεργοποιηθεί μέσα σε διάστημα 18 μηνών.

Δεν αποκλείει μάλιστα, να προχωρήσει και σε δημόσια προσφορά μετοχών για να προσελκύσει επενδυτές και κεφάλαια για το καινούριο του εγχείρημα. Όπως άλλωστε, δηλώνει ο ίδιος «είμαι ένα άτομο που μου αρέσει να προκαλώ τον εαυτό μου και αυτή είναι μία ακόμη μεγάλη πρόκληση για εμένα».

«ΧΤΥΠΑ» ΠΑΝΤΟΥ

 Τον περασμένο Οκτώβριο ο «Mr Top Ships» ξάφνιασε και πάλι την Wall Street με την απόφασή του να πουλήσει τον στόλο των έξι πλοίων που διάθετε η εταιρία του στο επενδυτικό fund AMCI Poseidon, στο οποίο συμμετέχει και ο Έλληνας εφοπλιστής Σταμάτης Μόλαρης.

Μια κίνηση που δείχνει ότι ο Ευάγγελος Πιστιόλης ξέρει να αξιολογεί τις καταστάσεις και να αποφασίζει βάσει των δεδομένων που έχει μπροστά του εκείνη την στιγμή. Έτσι, η πώληση των 6 πλοίων, η οποία από πολλούς ερμηνεύτηκε ως σταδιακή «απόσυρση», του απέφερε 137 εκατ. δολ., μέρος των οποίων διατέθηκαν για την κάλυψη διαφόρων υποχρεώσεων και τα υπόλοιπα για νέες επενδύσεις πλοίων.

Η Central Shipping Monaco έχει ήδη ένα βιβλίο παραγγελιών μικρότερων οικολογικών δεξαμενόπλοιων. Πιο συγκεκριμένα, έχει παραγγείλει την ναυπήγηση έξι MRs τάνκερ και υπάρχουν σχέδια για ακόμη τέσσερα, σε μια συνολική επένδυση που φτάνει τα 350 εκατ. δολ.

ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΗΝ «ΤΡΙΚΥΜΙΑ»

 Φίλοι και ανταγωνιστές αναγνωρίζουν στον Ευάγγελο Πιστιόλη ότι όχι μόνο κατάφερε και κράτησε όρθια την ναυτιλιακή του εταιρία κόντρα στην «τρικυμία» της οικονομικής κρίσης που έπληξε τις ναυλαγορές, αλλά την επανέφερε και σε κερδοφόρο ρότα μετά από αρκετές ζημιογόνες χρήσεις.

«Ο καλός ο καπετάνιος στην φουρτούνα φαίνεται» λέει ο θυμόσοφος λαός και ο 39χρονος πλοιοκτήτης έφερε την Top Ships σε ήρεμες θάλασσες κερδών της τάξεως των 4,5 εκατ. δολ. (ως τον Αύγουστο του 2013). Η μεγάλη «ανατροπή» ήρθε χάρη στη μακροπρόθεσμη στρατηγική εξυγίανσης της ναυτιλιακής, η οποία εφαρμόζεται πριν από το 2008 ακόμη, όταν η Top Ships πούλησε 20 πλοία σε υψηλές τιμές της αγοράς και εν συνεχεία ναύλωσε τα υπόλοιπα με μακροχρόνια συμβόλαια.

Καρπούς απέδωσε όμως, και η εσωτερική αναδιάρθρωση του ομίλου, η οποία συνέβαλε στο να μειωθούν τα έξοδα διοίκησης από τα 4,7 εκατ. δολ. το 2012 στο 1 εκατ., ενώ χαρακτηριστικό είναι πως η εταιρία μέσα στην τελευταία 5ετία κορύφωσης της κρίσης δεν προχώρησε ούτε σε άντληση κεφαλαίων, ούτε σε αναδιαρθρώσεις δανείων. Συνεχίζει και πληρώνει τις τραπεζικές της υποχρεώσεις, όπως γινόταν και πριν από την κατάρρευση της Lehman Brothers.

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΜΕΓΑΛΕΣ «ΑΓΑΠΕΣ»

 Σινεφίλ και λάτρης της ελληνικής ιστορίας

 Ο ελεύθερος χρόνος αποτελεί «πολυτέλεια» για τον Ευάγγελο Πιστιόλη. Οι επαγγελματικές υποχρεώσεις είναι πολλές, οι ρυθμοί δουλειάς του εξαντλητικοί. Ωστόσο, όταν δεν ασχολείται με τα καράβια, φροντίζει να ασχολείται με τρεις ακόμη μεγάλες του αγάπες: τον κινηματογράφο, τον Παναθηναϊκό και την ελληνική ιστορία.

Οι ταινίες αποτελούν «αδυναμία» του όχι μόνο ως σινεφίλ, αλλά και ως επένδυση. Στο παρελθόν μάλιστα, υπήρξε «σιωπηλός» επενδυτής σε μια σειρά χολιγουντιανών παραγωγών, ενώ την περίοδο 2011- 2012 είχε συμφωνήσει να χρηματοδοτήσει δύο μεγάλες παραγωγές στο Λονδίνο. Έχοντας στο πλευρό του όλη την «αφρόκρεμα» του χώρου, φιλοξένησε στην πολυτελή θαλαμηγό του, «Magna Grecia», ηθοποιούς και παραγωγούς του Χόλιγουντ.

Πολλοί είναι εκείνοι που θυμούνται την Ρόζαμουντ Πάικ, τον παραγωγό Ντίνο Ταυρίδη και την υπεύθυνη Ανάπτυξης των Βρετανικών Βραβείων Κινηματογράφου, Κάρμεν Σγούρα να περνούν κάποιες μέρες του καλοκαιριού του 2010 στην Ελλάδα, φιλοξενούμενοι του νεαρού εφοπλιστή. Γνωστά είναι όμως, και τα «πράσινα» φίλαθλα αισθήματα του Ευάγγελου Πιστιόλη, ο οποίος αρκετά συχνά, πηγαίνει στο γήπεδο για να παρακολουθεί την αγαπημένη του ομάδα, τον Παναθηναϊκό.

Στα χόμπι του συμπεριλαμβάνεται επίσης και η ελληνική ιστορία. Μπορεί ως μαθητής να προκαλούσε ανατριχίλα στους καθηγητές του επειδή δεν ήταν επιμελής, όμως, λατρεύει τα βιβλία ελληνικής ιστορίας, την οποία… παίζει στα δάχτυλα, ενώ πολλές φορές αντί για μια βόλτα με το πολυτελές αυτοκίνητό του προτιμά να επισκέπτεται αρχαιολογικούς χώρους και να συλλέγει σπάνια έργα τέχνης.

Συναισθανόμενος το μέγεθος της οικονομικής κρίσης και των επιπτώσεων αυτής ειδικά σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, παράγει και πλούσιο φιλανθρωπικό έργο. Παρέχει υλική και ηθική υποστήριξη σε όσους έχουν ανάγκη, αν και δεν του αρέσει να το διαφημίζει γιατί τότε χάνει την αξία του, όπως τονίζει ο ίδιος. Πολλές είναι και οι δωρεές που έχει κάνει στα Σώματα Ασφαλείας ως προς την ενίσχυση του εξοπλισμού τους.

Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΛΟΝΔΙΝΟ – ΑΘΗΝΑ – Ν. ΥΟΡΚΗ

 Γοήτευσε City και Nasdaq με το… χόμπι του $1,1 δισ

 Ως μαθητής στο Κολλέγιο Αθηνών ο Ευάγγελος Πιστιόλης προκαλούσε… ρίγη σε κάποιους από τους καθηγητές του. Δεν διάβαζε, την «κοπανούσε» από τα μαθήματα (όπως θυμάται γελώντας σήμερα ο ίδιος), ήταν λάτρης της περιπέτειας και της μοτοσικλέτας. Όλα αυτά σε μέγιστο βαθμό. Τόσο που προβλημάτισε τους γονείς του και κάλεσαν μέχρι και ψυχολόγο για να αναζητήσουν την αιτία της ανυπακοής του. Η διάγνωση ήταν το πολύ υψηλό IQ του. Το μυαλό του «έτρεχε» πιο γρήγορα από των συνομήλικων του. Τον «γοήτευαν» όμως, οι συζητήσεις των μεγάλων για business. Από την πρώτη στιγμή ερωτεύτηκε τη ναυτιλία. Όταν έφηβος ακόμη, προτιμούσε να χαθεί στα βιβλία και τα έντυπα για το shipping από το να πάει βόλτα με τους φίλους του. Η μόνη πρόταση που δεν απέρριψε ποτέ ήταν όταν τον καλούσαν να «μπαρκάρει» στα πλοία τους.

Γι” αυτό και όταν ο πατέρας του τον έστειλε για σπουδές Μηχανολογίας στη Γερμανία, εκείνος αρνήθηκε. Το πάθος του για τα καράβια τον οδήγησε στο Σαουθάμπτον της Βρετανίας. Παράλληλα με τις σπουδές του, επισκεπτόταν συχνά την «καρδιά» της διεθνούς ναυτιλίας, το City του Λονδίνου. Ήταν τότε που «τρύπωνε» σε μεγάλες εταιρίες αγοραπωλησίας πλοίων και ναυλώσεων και καλλιεργούσε τις σχέσεις του με τους ναυτιλιακούς κύκλους.

Το 1993, με την στήριξη της οικογένειάς του, αγόρασε τα πρώτα containerships προς 6,2 εκ. δολ. Όταν έξι χρόνια αργότερα επέστρεψε μόνιμα στην Ελλάδα, ξεκίνησε την ιστορία της «Top Tankers».

Απέκτησε το πρώτο τάνκερ από τον όμιλο Νιάρχου. Ακολούθησαν συμφωνίες με τον όμιλο Λάτση για τρία πετρελαιοφόρα. Και από εκεί και πέρα το μπαράζ εξαγορών συνεχίζεται από Δανία, ΗΠΑ, Ινδία. Αρχικά οι «Επτά Αδελφές» των πετρελαϊκών κολοσσών τον αντιμετώπισαν με δυσπιστία επειδή ήταν πολύ νέος. Γρήγορα όμως, πείστηκαν για το πάθος του με την θάλασσα. Έτσι, ξεκίνησαν τις business με τον 26χρονο λεπτοκαμωμένο νεαρό.

Η Top Tankers βρέθηκε γρήγορα με έναν στόλο 27 δεξαμενόπλοιων, ενώ η αξία της το 2010 εκτοξεύθηκε στα 1,1 δισ. δολ. Όταν ρωτούν τον Ευ. Πιστιόλη για το μυστικό της επιτυχίας του απαντά αφοπλιστικά: «ό, τι έκανα το έκανα από χόμπι και όχι από ανάγκη για χρήματα. Όταν αγαπάς αυτό που κάνεις και εργάζεσαι σκληρά, τότε πετυχαίνεις».

Πλέον ο ίδιος μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Αθήνας, Λονδίνου και Ν. Υόρκης, καθώς θέλει να παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις τόσο γύρω από τις εταιρίες του, όσο και γύρω από τη ναυτιλία.

ΠΗΓΗ: deal news

 

(Visited 1 times, 1 visits today)
By