Τετάρτη, 12 Αυγούστου, 2020

Ελληνικό: «Από σύμβολο παρακμής, σύμβολο μιας νέας εποχής» – Νέοι διθύραμβοι από τον διεθνή Τύπο

Εγκωμιαστικά είναι τα σχόλια του διεθνούς Τύπου για την έναρξη των εργασιών στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, το οποίο σύμφωνα με τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, θα προσφέρει 80.000 νέες θέσεις εργασίας, κάνοντας λόγο για έργο μεγάλης συμβολικής και αναπτυξιακής σημασίας, μεγαλύτερο ακόμη κι από το Σέντραλ Παρκ.

Στην τελετή έναρξης εργασιών στο Ελληνικό αναφέρεται εκτενές δημοσίευμα της οικονομικής Handelsblatt. Υπό τον τίτλο «Η Ελλάδα υλοποιεί το μεγαλύτερο αστικό αναπτυξιακό πρότζεκτ της Ευρώπης» η εφημερίδα σημειώνει ότι «ξεκίνησε και επίσημα η ανάπλαση στο «αεροδρόμιο- φάντασμα του Ελληνικού». Για την Ελλάδα το εγχείρημα έχει μεγάλη συμβολική και οικονομική σημασία».

Όπως αναφέρει η εφημερίδα, «προηγήθηκαν σχέδια και διαμάχες επί δυο σχεδόν δεκαετίες. Τώρα αρχίζουν τα έργα. Το πρωί της Παρασκευής ο έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα για την πολυαναμενόμενη ανάπλαση του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού.

Σε μια έκταση 6,2 τετρ. χιλ. θα κατασκευαστούν τα επόμενα χρόνια ξενοδοχεία, διαμερίσματα, εμπορικά κέντρα, γραφεία, χώροι αναψυχής, ένα καζίνο και το μεγαλύτερο πάρκο της ελληνικής πρωτεύουσας. Με έναν επενδυτικό όγκο 8 δις ευρώ το Ελληνικό είναι το μεγαλύτερο αστικό αναπτυξιακό πρότζεκτ της Ευρώπης».

Όπως μεταδίδει η Deutsche Welle, αναφερόμενη στις δηλώσεις που έκανε ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης από το Ελληνικό, η ΗΒ σχολιάζει: «Για τη χώρα το εγχείρημα έχει όντως μεγάλη συμβολική και οικονομική σημασία. Σηματοδοτεί το ότι η Ελλάδα αφήνει πίσω της τη 10χρονη οικονομική κρίση και ύφεση. Το Ελληνικό συμβολίζει την απαρχή μιας νέας εποχής. Οι εργασίες ανάπλασης θα προσφέρουν απασχόληση σε 10.000 ανθρώπους. Μετά την ολοκλήρωση θα δημιουργηθούν 80.000 θέσεις εργασίας».

Όπως αναφέρει η HB, «οι εργασίες ξεκινούν με την κατεδάφιση 970 κτιρίων στον πρώην χώρο του αεροδρομίου. Το 2001 ξεκίνησε τη λειτουργία του το νέο αεροδρόμιο Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος. Το Ελληνικό που ήταν το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας από το 1938 έκλεισε.

Επί 19 χρόνια το αεροδρόμιο-φάντασμα ήταν ένα σύμβολο της πολιτικής στασιμότητας και της οικονομικής παρακμής της Ελλάδας.
Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2005 τμήματα του αεροδρομίου αναβίωσαν για λίγο. […] Στο αποκορύφωμα της προσφυγικής κρίσης το 2015 o άδειος τερματικός σταθμός λειτούργησε ως προσωρινό κατάλυμα για χιλιάδες κατατρεγμένους από τη Συρία και το Αφγανιστάν».

«[…] Τα πρώτα σχέδια χρήσης του χώρου χρονολογούνται στο 1995, όταν αποφασίστηκε η κατασκευή του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος βορειοανατολικά της πρωτεύουσας. Υπήρχαν σκέψεις να γίνει πάρκο το σύνολο του χώρου.

Με την απαρχή της οικονομικής κρίσης το 2008 όμως, όταν η Ελλάδα διολίσθησε στην κρίση χρέους, εντάθηκαν οι πιέσεις των διεθνών πιστωτών για εμπορική χρήση του χώρου. Η ιδιωτικοποίηση συγκαταλεγόταν στους όρους που έπρεπε να υλοποιήσει η Ελλάδα σε αντάλλαγμα των δανείων.

Την άνοιξη του 2014 το έργο ανατέθηκε σε μια κοινοπραξία επενδυτών υπό την ελληνική Lamda Development. H αριστερή συμμαχία του ΣΥΡΙΖΑ όμως που κυβέρνησε μεταξύ 2015 και 2019 επέδειξε κωλυσιεργία. Ο συντηρητικός Μητσοτάκης που ανέλαβε πριν από έναν χρόνο είχε θέσει το Ελληνικό στις προτεραιότητές του».

Με τίτλο «Η Ελλάδα ποντάρει στην ανάκαμψη από τον κορωνοϊό μέσω ενός πολυαναμενόμενου έργου 9 δις δολαρίων», το δημοσίευμα αναφέρει εισαγωγικά ότι η Ελλάδα, επιτέλους, ανοίγει το δρόμο για την έναρξη του έργου στο Ελληνικό, μετά από πολυετείς καθυστερήσεις, ένα έργο που αποβλέπει στην ανάπτυξη μιας έκτασης διπλάσιας από το Central Park της Νέας Υόρκης, πράγμα που δεν είναι εύκολο.

Το έργο αυτό, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην έκταση που καταλάμβανε το πρώην διεθνές αεροδρόμιο Αθηνών, παρέμενε καθηλωμένο επί χρόνια, εξαιτίας καθυστερήσεων που αποδίδονταν στη γραφειοκρατία, αμφιλεγόμενων αποφάσεων των αρχαιολογικών υπηρεσιών, τοπικών διαμαρτυριών και περιβαλλοντικών ανησυχιών.

Υπενθυμίζονται παλαιότερες δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη προς το Bloomberg, από τη θέση του ως αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το 2018, όταν είχε χαρακτηρίσει το έργο στο Ελληνικό ως το ‘πλέον εμβληματικό’ των σημαντικότερων επενδύσεων που προωθούσε η χώρα, το οποίο δείχνει το δρόμο προς μία «νέα Αθήνα», τονίζοντας ότι το έργο αυτό «δεν πρέπει να καθυστερήσει ούτε λεπτό παραπάνω».

Τονίζεται, επίσης, ότι μετά από δεκαετή κρίση χρέους, η οποία στοίχισε στην Ελλάδα περίπου το 25% του ΑΕΠ της, η χώρα έχει απόλυτη ανάγκη από επενδύσεις για να ενισχύσει την παραγωγή της και να δημιουργήσει ευκαιρίες απασχόλησης.

Η πανδημία του κορωνοϊού, όπως σημειώνεται, έχει δυσχεράνει την κατάσταση, καθώς αναμένεται συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας κατά 8% περίπου, το 2020. «Εκκινώντας εργασίες, κατά την περίοδο της πανδημίας, η κυβέρνηση δράττεται της ευκαιρίας να προβάλλει μια νέα εξωστρέφεια της Ελλάδας προς τους ξένους επενδυτές».

«Η Ελλάδα άρχισε τις εργασίες καθαρισμού για ένα κατασκευαστικό έργο που σχεδιάζει να μετατρέψει ένα άχρηστο αεροδρόμιο στην παραλιακή της Αθήνας σε ένα από τα μεγαλύτερα τουριστικά καταλύματα της Ευρώπης, τρεις φορές μεγαλύτερο από το Μονακό», ανέφερε την Παρασκευή το Reuters.

Στο εγκαταλελειμμένο εδώ και δύο δεκαετίες αεροδρόμιο του «Ελληνικού» άρχισαν να κατεδαφίζονται τα πρώτα κτήρια «μετά από χρόνια καθυστερήσεων εξαιτίας της γραφειοκρατίας, των πολιτικών αντιστάσεων και των τοπικών διαφωνιών, συνεχίζει το πρακτορείο, υπογραμμίζονται πως εκατοντάδες ακόμη κτήρια μένουν να απομακρυνθούν.

Αναφορά στην εκκίνηση του έργου κάνει και το πρακτορείο Associated Press, υπογραμμίζοντας ότι μετά τον σύντομο χαιρετισμό του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος το περιέγραψε ως το «πιθανώς μεγαλύτερο έργο στη Μεσόγειο», οι μπουλντόζες έπιασαν αμέσως δουλειά.

«Η ανάπτυξη του ελληνικού χώρου 620 στρεμμάτων υπήρξε στοιχείο – κλειδί στην προσπάθεια ιδιωτικοποιήσεων που αποτελούσε μέρος των μνημονιακών πακέτων για τη διάσωση της Ελλάδας.

Η χώρα έλαβε δισεκατομμύρια δάνεια έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση μιας καταστροφικής χρηματοπιστωτικής κρίσης, αλλά έπρεπε να περάσει σαρωτικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και ιδιωτικοποιήσεις σε αντάλλαγμα για τα κεφάλαια», αναφέρει το κείμενο του πρακτορείο που αναδημοσιεύουν και οι New York Times.

«Η αναδιοργάνωση του αεροδρομίου έχει εγκλωβιστεί σε καθυστερήσεις και έχει εμπλακεί σε δικαστικές υποθέσεις για σχεδόν δύο δεκαετίες, με επικριτές του έργου να επικαλούνται περιβαλλοντικά και πολιτιστικά ζητήματα» αναφέρει το AP υπενθυμίζοντας ότι «στην περιοχή βρέθηκαν αρχαία νεκροταφεία και ένας προϊστορικός οικισμός. Το 2018, το Ανώτατο Δικαστήριο ενέκρινε το έργο».

Η Lamda Development, η οποία εξασφάλισε τη μακροχρόνια μίσθωση από το 2014, σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα συγκρότημα πολυτελών σπιτιών, ξενοδοχείων, γραφείων, μαρίνας σκαφών αναψυχής και καζίνο με συνολικό κόστος 8 δισεκατομμύρια ευρώ (9 δισεκατομμύρια δολάρια), αναφέρει εξάλλου το πρακτορείο.

Σύμφωνα με τον Έλληνα πρωθυπουργό η ανάπτυξη αυτή θα οδηγήσει στη δημιουργία 80.000 θέσεων εργασίας ενώ το έργο θα είναι φιλικό προς το περιβάλλον και θα εξασφαλίζει πρόσβαση σε όλους τους κατοίκους της πρωτεύουσας.

«Σήμερα κάνουμε μια αρχή, αλλά υπάρχει μακρύς δρόμος μπροστά μας», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισημαίνοντας ότι θα χρειαστούν δέκα χρόνια για την ολοκλήρωση του έργου.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By