Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Η εταιρεία που θα νικήσει την Amazon

Μήπως οι παντόφλες που παραγγείλατε μέσω διαδικτύου αποδείχτηκαν πολύ μικρές; Κανένα πρόβλημα.

Απλά κάνετε μερικά κλικ στην εφαρμογή τις τοποθετείτε έξω από την πόρτα σας – χωρίς κουτί, τιμολόγιο, ή ετικέτα και κλείνετε την πόρτα σας. Μέσα σε λίγες ώρες οι παντόφλες θα παραληφθούν και θα πιστωθούν άμεσα τα χρήματά σας πίσω στο λογαριασμό σας. Κι αν το παραπάνω ακούγετε σενάριο επιστημονικής φαντασίας για το μέλλον της διαδικτυακής πώλησης, να σας ενημερώσουμε ότι είναι ήδη πραγματικότητα στην Νότια Κορέα μέσω της Coupang, του μεγαλύτερου λιανοπωλητή της χώρας ο οποίος σύμφωνα με τους αναλυτές αποτελεί το πιο άξιο αντίπαλο της Amazon.

Σύμφωνα με τους ειδικούς οι πωλήσεις της Coupang ανήλθαν σε 3 δισ. δολάρια το 2017 και η 8χρονη startup συγκαταλέγεται πλέον στους λιγοστούς μονόκερους της κορεατικής επιχειρηματικής σκηνής ο οποίος μέσα στα επόμενα χρόνια σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς θα προχωρήσει στην δημόσια εγγραφή του μέχρι το 2020, παρότι η ίδια η εταιρεία δεν έχει αναφερθεί δημόσια στα εν λόγω πλάνα.

Με αποτίμηση άνω των 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων επενδύσεων επιχειρηματικών κεφαλαίων, η Coupang είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος και ο υψηλότερα χρηματοδοτούμενος ιστότοπος ηλεκτρονικού εμπορίου της Νότιας Κορέας. Έχει μάλιστα καταφέρει να κυριαρχήσει σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά, όπου ελάχιστοι βγάζουν κέρδη.

Σύμφωνα με την εταιρεία οι μισοί από τα 5 εκατομμύρια κατοίκων της Νότιας Κορέας έχουν κατεβάσει την εφαρμογή της Coupang στα κινητά τους τηλέφωνα και ίσως αποτελεί τον βασικό λόγο που ενώ η Amazon αγωνίζεται να κερδίσει όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στις ασιατικές αγορές δεν έχει καταφέρει ακόμα να διεισδύσει στην αγορά της Νότιας Κορέας.

«Η επέκταση της Amazon ως εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου προέκυψε από τους γρήγορους ρυθμούς παράδοσης, ωστόσο όλοι οι κορεάτες παίκτες ηλεκτρονικού εμπορίου υπόσχονται ημερήσια ή λίγων ημερών παράδοση σε ανταγωνιστικές μάλιστα τιμές ανέφερε ο Sehwan Choi, ιδρυτής της TechforKorea.

Ωστόσο ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Coupang, Bom Kim, στέκεται στο φράση «end-to-end». Όπως λέει η παράδοση από πόρτα σε πόρτα ακόμα και στην περίπτωση επιστροφής των προϊόντων συμβάλει αισθητά στην μείωση του άγχους των καταναλωτών και αυξάνει την εμπιστοσύνη τους προς την εταιρεία ενώ η μείωση της συσκευασίας συμβάλει αισθητά στο να γνωρίζουν που θα τοποθετηθεί ακριβώς η παραγγελία στο φορτηγό.

«Στόχος της Coupang είναι να μειώσει τους χρόνους παράδοσης σε ολόκληρη τη χώρα σε λίγες μόνο ώρες για τα εκατομμύρια των προϊόντων που πουλά.

Η Νότια Κορέα, με 51 εκατομμύρια κατοίκους συγκεντρωμένους κυρίως στις πόλεις της, αποτελεί την τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία της Ασίας και διαθέτει προηγμένες και υψηλής τεχνολογίας υποδομές. Εν έτει 2018 αποτελεί την έβδομη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο (περίπου 56 δισεκατομμύρια δολάρια) και αναμένεται να ξεπεράσει την Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια καταλαμβάνοντας την Τρίτη θέση παγκοσμίως μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ. Λόγω της έντονης αστικής συγκέντρωσης της Κορέας, ο Kim δήλωσε ότι το 99,6% των παραγγελιών παραδίδεται εντός 24 ωρών.

Όπως διευκρινίζει o διευθύνων σύμβουλος της coupang «ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζουμε την παράδοση είναι από την αρχή μέχρι το τελευταίο μίλι». Η Coupang διαθέτει τα δικά της φορτηγά και περισσότερους από 10.000 υπαλλήλους, συμπεριλαμβανομένων των 4.000 οδηγών παράδοσης. Παρά τη μεγάλη έμφαση που δίνει στην τεχνολογία είναι σύμφωνα με τον Κιμ και μια εξατομικευμένη υπηρεσία παρακολουθώντας κάθε αλληλεπίδραση με τους πελάτες αλλά και τις προτιμήσεις τους.

Για παράδειγμα αν έχετε μωρό και δεν θέλετε να ξυπνήσει από το κουδούνι ο προμηθευτής μας δεν θα σας χτυπήσει. Εάν δεν είστε σπίτι και θέλετε το πακέτο σας να παραμείνει σε μια άλλη τοποθεσία θα το αφήσουμε εκεί που θέλετε – ακόμα και πίσω από την γλάστρα που θα μας υποδείξετε. Ο οδηγός μάλιστα θα σας στείλει μια φωτογραφία του πακέτου αφού το τοποθετήσει εκεί»…

Η Coupang είναι ο κορυφαίος διανομέας της Νότιας Κορέας για πολλά είδη. Τροφή ζώων, βιολογικά προϊόντα, συμπληρώματα διατροφής, προϊόντα περιποίησης και άλλα. Με τις επενδύσεις ωστόσο που κάνει σε υποδομές τα έσοδα παρουσιάζουν αρνητικό πρόσημο. Ενδεικτικά το 2016 σε πωλήσεις που άγγιξαν τα 1,7 δισ. η εταιρεία παρουσίασε ζημία ύψους 500 εκατομμυρίων. Ωστόσο ο Κιμ δεν μοιάζει να ανησυχεί για τα αποτελέσματα. «Επενδύουμε στην εμπειρία των πελατών κι έχουμε μακροπρόθεσμο όραμα» τόνισε ο Κιμ.

Παρότι μάλιστα ο ίδιος διευκρινίζει ότι δεν είχε ως στόχο στο ξεκίνησμά του να δημιουργήσει την Amazon της Νότιας Κορέας, όπως ονομάζεται αναπόφευκτα η εταιρεία του, δεν μπόρεσε να αντισταθεί στις επιχειρηματικές ευκαιρίες που παρουσιάζει η πατρίδα του. Με το που τελείωσε το Harvard Business School εργάστηκε στις πωλήσεις μιας επιχείρησης τύπου Groupn και στη συνέχεια σε μια πλατφόρμα αντίστοιχη του Ebay. Τότε παρατήρησε ότι οι μισές από τις καταγγελίες πελατών αφορούσαν την παράδοση οπότε αποφάσισε ότι πρέπει να δημιουργήσει μια επιχείρηση που να κάνει εκεί την διαφορά.

Η εμμονή της Coupang στην εξυπηρέτηση των πελατών βοήθησε να γίνει ο κυρίαρχος διαδικτυακός λιανοπωλητής στη Νότια Κορέα. Οι μισοί από τους Κορεάτες έχουν κατεβάσει την εφαρμογή του Coupang. Η εταιρεία ψηφίζεται σταθερά η καλύτερη διαδικτυακη εταιρεία λιανικής πώλησης από τα νεανικά κοινά των Κορεατών περίπου 20 ετών. Μέχρι στιγμής η εταιρεία έχει αντλήσει πάνω από 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένης μιας επένδυσης ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων το 2015 από την SoftBank, που είναι γνωστή για τα μεγάλα «στοιχήματά της. Εκείνη την εποχή, η αποτίμηση της Coupang έφτανε τα 5 δις. δολάρια. Άλλοι επενδυτές είναι οι Sequoia Capital και BlackRock.

Ο Eric J. Kim (ο οποίος δεν έχει σχέση με τον Bom Kim), ένας διαχειριστικός εταίρος στο Goodwater Capital, ήταν πρώτος επενδυτής στο Coupang. Είπε ότι οι συνθήκες στην Κορέα είναι τέλειες για εταιρείες όπως το Coupang. «Η Κορέα είναι μια μεγάλη αγορά από μόνη της λόγω της κλίμακας και του ισχυρού ΑΕΠ και της ισχυρής οικονομίας και των υποδομών της». Ο Eric Kim βλέπει τη μοναδική εστίαση της Bom Kim στους πελάτες ως βασικό πλεονέκτημα. «Έχουν ένα από τα καλύτερα παραδείγματα ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο αυτή τη στιγμή. Μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες εταιρείες στο διαδίκτυο κατασκευάζονται σε παγκόσμια κλίμακα στη Νότια Κορέα αυτή τη στιγμή».

Παρότι ο διευθύνων σύμβουλος αναφέρει ότι δεν σκοπεύει να επεκταθεί πλέον της κορεατικής αγοράς. Αλλά παραδέχεται ότι ορισμένες από τις τάσεις που οδηγούν το Coupang θα μπορούσαν να έχουν εφαρμογές αλλού. Σημειώνει ότι οι πόλεις σε όλο τον κόσμο αναπτύσσονται ή επιστρέφουν, παρουσιάζοντας τις πυκνότητες των πελατών που βοήθησαν το Coupang να γίνει τόσο αποτελεσματικό. Στην Κορέα, το 80% των παραγγελιών διατίθεται μέσω κινητής εφαρμογής, το 90% τα Σαββατοκύριακα. Και αυτό είναι μια παγκόσμια τάση.

«Δεν νομίζω ότι είναι μόνο πελάτες της Κορέας που θα χαρούν να είναι σε θέση να αγοράσουν ή να επιστρέψουν κάτι τόσο εύκολα και γρήγορα».

By