Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Κέρδη χωρίς φρένο για τις πέντε πιο lux αυτοκινητοβιομηχανίες

Τα τελευταία πέντε χρόνια, οι πέντε αυτοκινητοβιομηχανίες που πουλάνε τα μοντέλα τους από 200.000 δολάρια και πάνω – δηλαδή οι Bentley Motors, Ferrari NV, Automobili Lamborghini, McLaren Automotive και Rolls-Royce Motor Cars – έχουν συλλογικά αυξήσει τις πωλήσεις τους κατά 51%. Το 2016 κατάφεραν να πουλήσουν 30.000 από τα «θηρία» τους.

Στην ίδια πενταετία, η παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτου στο σύνολό της δεν κατάφερε να αναπτυχθεί με τον ίδιο ρυθμό. Οι πωλήσεις της αυξήθηκαν μόλις κατά 23%.

Η McLaren είναι η εταιρεία με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ανάμεσα σε αυτές τις πέντε, καθώς από τα μερικές εκατοντάδες αυτοκίνητα που πουλούσε το 2011 έχει φτάσει σήμερα να ανταγωνίζεται τα μεγάλα ιταλικά ονόματα του χώρου. Το 2016 πούλησε 3.286 αυτοκίνητα, σχεδόν όσα και η Lamborghini.

Ο Τζόιλον Νας, διευθυντής παγκόσμιων πωλήσεων και μάρκετινγκ της McLaren, θεωρεί ότι ο «σωστός αριθμός» για την εταιρεία είναι από 4.000 μέχρι 5.000 οχήματα το χρόνο. Θεωρεί ότι οι πελάτες της McLaren την προτιμούν γιατί προσφέρει «το καλύτερο από δύο κόσμους: μπορούνε να πάνε με αυτά στο σούπερ μάρκετ, και τα σαββατοκύριακα να τα αμολήσουν σε αγωνιστική πίστα».

Η Ferrari και η Lamborghini έχουν επίσης αυξήσει την παραγωγή. Καθώς η Volkswagen υπέφερε από το σκάνδαλο με τις εκπομπές ρύπων, κρατώντας χαμηλό προφίλ υπερδιπλασίασε τον αριθμό των Lamborghini που έβγαιναν από το εργοστάσιό της κοντά στη Μπολόνια. Ενώ και η Ferrari κατήργησε το όριο των 7.000 οχημάτων που είχε η ίδια επιβάλλει, προκειμένου να ικανοποιήσει τους επενδυτές της μετά την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο τον Οκτώβριο του 2015.

Οι λόγοι πίσω από αυτή την ανάπτυξη είναι πολύ απλοί. Ο κόσμος έχει σήμερα πολλούς περισσότερους πλούσιους σε σχέση με πέντε χρόνια πριν. Πλέον εκείνοι που διαθέτουν περιουσία άνω των 30 εκατ. δολαρίων υπολογίζονται στους 226.450, 21% περισσότεροι σε σχέση με το 2012. Ενώ οι πλουσιότεροι ανάμεσά τους είχαν μερικές ιδιαίτερα καλές χρονιές. Οι περιουσίες των 100 πιο πλούσιων ανθρώπων στον κόσμο έχουν αυξηθεί κατά 39% στα 2,6 τρισ. δολάρια.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι με τόσο πλούτο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυτές θα έπρεπε να πουλάνε ακόμη περισσότερα αυτοκίνητα. Για έναν δισεκατομμυριούχο, το να αγοράσει ένα αυτοκίνητο των 200.000 δολαρίων, όπως μια Ferrari California (φωτογραφία) του 2017, είναι σαν το μέσο αμερικανικό νοικοκυριό να διαθέτει 19 δολάρια για να απολαύσει ένα μαρτίνι.

Βέβαια, αν κατασκευάζουν πολλά τέτοια αυτοκίνητα, οι υπερπλούσιοι δεν θα τα θέλουν· τουλάχιστον δεν θα θέλουν να πληρώσουν τόσα πολλά χρήματα για να τα αποκτήσουν. Ένα μεγάλο μέρος της αξίας αυτών των οχημάτων είναι η σπανιότητα και η αποκλειστικότητά τους. Όπως το θέτει ο Τζέρι Σπαν, υπεύθυνος επικοινωνίας της Rolls-Royce για τη Βόρεια Αμερική: «Αν είσαι αυτοκινητοβιομηχανία οφείλεις να σκέφτεσαι τον όγκο της παραγωγής, την απλοποίηση της διαδικασίας κλπ. Γι αυτό κι εμείς δεν θεωρούμε ότι είμαστε αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά παρασκευαστές ειδών πολυτελείας».

Το κόλπο είναι να πάρεις περισσότερα χρήματα χωρίς να αυξήσεις την παραγωγή. Γι αυτό και η Ferrari το έχει ρίξει στις ειδικές εκδόσεις, παραλλαγές των συνηθισμένων μοντέλων της για τις οποίες ζητάει τρεις και τέσσερις φορές περισσότερα χρήματα. Η Rolls-Royce από την πλευρά της δίνει στους πελάτες της τη δυνατότητα να προσωποποιήσουν τα αυτοκίνητά τους με λεπτομέρειες που ανεβάζουν την αξία 20% κατά μέσο όρο. Πόσοι είναι αυτοί που την εκμεταλλεύονται; Το 80% των πελατών! Κάποιοι μάλιστα το παρακάνουν. «Φέτος έχουμε πουλήσει αυτοκίνητα η τιμή των οποίων έφτασε τα επτά ψηφία!». Η Ghost της παραπάνω φωτογραφίας, για παράδειγμα, έχει στη μπογιά της τη σκόνη από 1.000 διαμάντια!

Η Bentley βρήκε έναν ακόμη τρόπο να προσελκύσει περισσότερους πλούσιους πελάτες: τα SUV. Το 2016 πούλησε διπλάσιες Bentayga (κάτω φωτογραφία) από όσες υπολόγιζε, ανεβάζοντας τις συνολικές της πωλήσεις κατά 7%. Φυσικά η Ferrari, η Lamborghini και η Rolls-Royce θα ακολουθήσουν κι αυτές με αντίστοιχα μοντέλα, ακόμη και αν δεν χρησιμοποιήσουν τον όρο SUV.

By