Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Ποιές ΔΕΚΟ μεταφέρονται στο Υπερταμείο με το πολυνομοσχέδιο

Αυτόματα και χωρίς αντάλλαγμα μεταφέρεται στο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων η συμμετοχή του Δημοσίου σε πολλές κρατικές επιχειρήσεις.

Όπως αναφέρει το πολυνομοσχέδιο, στο υπερταμείο θα μεταφερθούν οι συμμετοχές σε ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, «Ελ. Βενιζέλος» (το 25% των μετοχών- το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ), «Ελληνικές Αλυκές», ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ, Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου, Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, ΔΕΗ (το ποσοστό που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ), HELEXPO, Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ (τα ποσοστά που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στις δύο εταιρείες), Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και ΔΕΗ.

Επίσης, μεταβιβάζονται αυτοδικαίως και χωρίς αντάλλαγμα από το ΤΑΙΠΕΔ στο υπερταμείο, τα δικαιώματα εκμετάλλευση των μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που δεν έχουν παραχωρηθεί στη γερμανική Fraport. Παράλληλα, θα μεταφερθούν στο υπερταμείο (ειδικότερα στο «πλοκάμι» αυτού, την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου) τα ακίνητα που είναι υπό τον έλεγχο υπουργείων και άλλων δημοσίων οργανισμών και τα οποία περιλαμβάνονται στο Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και είναι κατάλληλα για αξιοποίηση.

Αντίθετα, στο πολυνομοσχέδιο δεν υπάρχει διάταξη για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, αλλά με άλλη διάταξη προβλέπεται η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ έως το τέλος του 2017.

Σημειώνεται ότι, από τις αποκρατικοποιήσεις προβλέπονται συνολικά έσοδα 4,564 δισ. ευρώ την περίοδο 2017- 2021, τα οποία κατανέμονται σε 2,153 δισ. ευρώ εφέτος, σε 2,073 δισ. ευρώ το 2018, σε 143 εκατ. ευρώ το 2019, σε 109 εκατ. ευρώ το 2020 και σε 86 εκατ. ευρώ το 2021.

Οι διατάξεις για την αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ

Οι διατάξεις για την αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ και την αύξηση των ποσοτήτων λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ που θα διατίθενται μέσω δημοπρασιών ΝΟΜΕ σε εναλλακτικούς προμηθευτές ρεύματος προκειμένου να διευκολυνθεί το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για την επικύρωση της συμφωνίας με τους δανειστές.

Ειδικότερα το νομοσχέδιο προβλέπει την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την πώληση του 66 % των μετοχών του ΔΕΣΦΑ (35 % από τα ΕΛΠΕ και 31 % από το ΤΑΙΠΕΔ) ως το τέλος του 2017, ενώ το υπόλοιπο 34% θα μεταβιβασθεί στο Δημόσιο. Προβλέπονται επίσης οι προϋποθέσεις συμμετοχής των υποψήφιων επενδυτών στο διαγωνισμό ώστε να διασφαλίζεται η εφαρμογή του Κοινοτικού δικαίου (να διαθέτουν την απαιτούμενη τεχνογνωσία και να είναι πιστοποιημένοι ως διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου).

Οι διατάξεις για τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ προβλέπουν αύξηση των ποσοτήτων ενέργειας που θα διαθέτει η ΔΕΗ στους ανταγωνιστές της, σε χαμηλότερα επίπεδα ωστόσο σε σχέση με τις αρχικές προτάσεις των δανειστών στη διαπραγμάτευση. Συγκεκριμένα οι δημοπρατούμενες ποσότητες θα αποτελούν το 2017 το 16% της κατανάλωσης του προηγούμενου έτους, το 2018 το 19% και το 2019 το 22%. Το χρονοδιάγραμμα για την απομείωση του μεριδίου αγοράς της ΔΕΗ παραμένει ως είχε και προβλέπει ότι στο τέλος του 2017 η ΔΕΗ θα πρέπει να πέσει στο 75,24%, το 2018 στο 62,24% και το 2019 στο 49,24%. Η τιμή εκκίνησης για τις δημοπρασίες θα αναθεωρείται κάθε Ιούνιο ενώ στο πρώτο εξάμηνο κάθε έτους η ΡΑΕ θα μπορεί να αυξάνει (ή να μειώνει) τις δημοπρατούμενες ποσότητες λαμβάνοντας υπόψη την πορεία του μεριδίου αγοράς της ΔΕΗ.

Εξάλλου, διάταξη για τον ΑΔΜΗΕ προβλέπει ότι η εταιρία ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ (στην οποία θα περιέλθει το 51% των μετοχών του Διαχειριστή που θα ελέγχεται από το Δημόσιο) θα εποπτεύεται αποκλειστικά από τον υπουργό Ενέργειας και όχι τον υπουργό Οικονομικών ώστε να διασφαλίζεται ο απαιτούμενος πλήρης ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του Διαχειριστή από την παραγωγή / προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας.

Το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την πώληση λιγνιτικών μονάδων η οποία περιλαμβάνεται επίσης στη συμφωνία με τους δανειστές ως απόρροια σχετικής απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Οι σχετικές διαβουλεύσεις με την Κομισιόν προβλέπεται πάντως να αρχίσουν αυτό το μήνα. Η συμφωνία προβλέπει επίσης ως γνωστόν τη λήψη μέτρων για τον περιορισμό των ρευματοκλοπών, την αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς τη ΔΕΗ και τη σταδιακή (ως το 2022) ανάκτηση, μέσω των λογαριασμών ρεύματος, των οφειλών προηγούμενων ετών προς τη ΔΕΗ για τη χρηματοδότηση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.

By