Κυριακή, 17 Δεκεμβρίου, 2017

Πώς το Instagram βοηθάει χρήστες με ψυχολογικά προβλήματα

Τα πάντα μπορούν να αποδειχθούν χρήσιμα. Ακόμη κι εκείνα που κανείς δεν περιμένει.

Οι άνθρωποι τείνουν να φαίνονται πιο ευτυχισμένοι στο Instagram. Η πλατφόρμα κοινωνικών μέσων που βασίζεται στις φωτογραφίες επιτρέπει στους χρήστες να παρουσιάζουν μια επιμελημένη εκδοχή τους, στην οποία η ζωή είναι μια σειρά από διακοπές, κολακευτικές γωνίες και πιατέλες εξωτικού φαγητού. Σκοτεινές, περίπλοκες ή καθημερινές στιγμές, εν τω μεταξύ, σπάνια κάνουν την εμφάνισή τους.

Αλλά με μια νέα εκστρατεία που στοχεύει στην αντιμετώπιση προβλημάτων ψυχικής υγείας, το Instagram προσπαθεί (ήπια) να αλλάξει αυτή την εξίσωση. Η πρωτοβουλία, με τον τίτλο #HereForYou, εστιάζει στους χρήστες και στις κοινότητες στο κοινωνικό δίκτυο που «καλλιεργούν την ευαισθητοποίηση για τη ψυχική υγεία και τη σημασία της εύρεσης υποστήριξης», δήλωσε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος Κέβιν Σύστρομ σε μια ανάρτηση ιστολογίου.

Κάνοντας κλικ σε επιλεγμένα hashtags (συμπεριλαμβανομένου του #HereForYou, μαζί με άλλα, πιο συγκεκριμένα hashtags), ο στόχος είναι να διευκολυνθεί ο χρήστης ο οποίος αντιμετωπίζει προβλήματα που αφορούν την ψυχική υγεία να βρει σχετικούς πόρους στην πλατφόρμα.

Σε ένα βίντεο που παρουσιάζει το πρότζεκτ, τρεις Instagramers μοιράζονται τη δική τους πάλη με προβλήματα ψυχικής υγείας και το πώς η πλατφόρμα τούς βοήθησε να τα αντιμετωπίσουν. «Μέσα από το Instagram, κατάφερα να συνδεθώ με άλλα κορίτσια που περνούσαν μέσα από μια παρόμοια φάση», λέει η 27χρονη Ελίζα Φοξ. «Το κύριο μέλημά μου είναι να φέρνω σε επαφή τέτοια κορίτσια και να τα ενημερώνω ότι δεν είναι μόνα».

Ο συνολικός αντίκτυπος του Instagram στη ψυχική υγεία είναι περίπλοκος. Ένας αυξανόμενος όγκος έρευνας δείχνει ότι η εκτεταμένη χρήση κοινωνικών μέσων συνδέεται με υψηλότερα ποσοστά κατάθλιψης. Οι έφηβοι, μια ομάδα που ξοδεύει υπερβολικά πολύ χρόνο αλληλεπιδρώντας στο διαδίκτυο, είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι. Γι’ αυτό, οι εταιρείες κοινωνικών μέσων έχουν προσθέσει λειτουργίες που αποσκοπούν στον εντοπισμό ατόμων που αντιμετωπίζουν συναισθηματικά προβλήματα και στη διασύνδεσή τους με τους σχετικούς πόρους.

Το Instagram, για παράδειγμα, επιτρέπει στους χρήστες να επισημαίνουν ανώνυμα κάθε ανάρτηση που πιστεύουν ότι δείχνει πως ο συγγραφέας της αντιμετωπίζει θέμα που σχετίζεται με την ψυχική υγεία, συμπεριλαμβανομένης της αυτοκτονικής πρόθεσης, σκέψεων αυτοτραυματισμού, ή διαταραχής της διατροφής. Στη συνέχεια, η εταιρεία στέλνει στον συγγραφέα της ανάρτησης που έχει επισημανθεί έναν κατάλογο σχετικών οργανώσεων ψυχικής υγείας.

Αυτά τα εργαλεία, αν και αξιοθαύμαστα, δεν αναγνωρίζουν την ευθύνη των ίδιων των κοινωνικών μέσων: επιτρέποντας στους χρήστες να προβάλλουν τα κυριότερα θετικά στιγμιότυπα της ζωής τους και να αγνοούν τα αρνητικά ή τα απλώς καθημερινά και βαρετά, η πλατφόρμα του Instagram πιθανότατα συμβάλλει η ίδια στη δημιουργία συναισθημάτων κατάθλιψης, άγχους και στρες, ιδιαίτερα μεταξύ των εφήβων.

Η εκστρατεία του Instagram δεν αναγνωρίζει ρητά αυτή τη σύνδεση. Αλλά τουλάχιστον υπάρχει μια σιωπηρή απόπειρα να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ της πλατφόρμας – όπου όλα είναι φιλτραρισμένα – και της πραγματικής ζωής, όπου ένας στους πέντε ενήλικες των Η.Π.Α. αντιμετωπίζει κάποια ασθένεια ψυχικής υγείας σε μια οποιαδήποτε χρονιά.

Πηγή: fortune.com

By