Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Πόσο θα επηρεάσουν οι εκλογές τον τουρισμό φέτος το καλοκαίρι;

Ποια ταξίδια ακυρώνονται; Θα πάει διακοπές ο Έλληνας; Ποιοι προορισμοί κερδίζουν έδαφος;

Σε εκλογικό αναβρασμό βρίσκεται η χώρα, με τους επιχειρηματίες στον κλάδο του τουρισμού να προετοιμάζονται για ένα θερμό καλοκαίρι από πλευράς πολιτικών εξελίξεων. Όσοι απασχολούνται στον ξενοδοχειακό, καθώς και στον κλάδο της εστίασης, παραμένουν επιφυλακτικοί για τη διεξαγωγή της φετινής τουριστικής σεζόν, όχι τόσο για τους ξένους που θα επισκεφτούν τη χώρα μας και έχουν κλείσει τα πακέτα διακοπών τους από πολύ νωρίς, αλλά κυρίως για τον Έλληνα τουρίστα που ενδέχεται να περιορίσει τις ημέρες των διακοπών του.

Ο τρόπος που θα κινηθεί ο Έλληνας τουρίστας θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την πορεία των εσόδων, αφού παραδοσιακά είναι αυτός που δαπανά μεγαλύτερα ποσά για τη σίτιση και την αναψυχή του, αποφεύγοντας τη λογική του all inclusive που επιλέγουν στην πλειονότητά τους οι ξένοι.

Τι και αν οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις άγγιξαν στη χώρα μας το α’ τετράμηνο του 2019 τα 2,5 εκατομμύρια , αυξημένες κατά 13% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο το 2018, οι ξενοδόχοι δεν φαίνεται να είναι και τόσο αισιόδοξοι.

«Από το 2008 έως το 2018 έχουμε χάσει πάνω από το 30% των διανυκτερεύσεων και το 30% της μέσης δαπάνης. Οι αφίξεις μας είναι παντελώς αδιάφορες τη στιγμή που οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις εξακολουθούν και βρίσκονται σε δεινή θέση» λέει στο fortunegreece.com ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, Μέλος ΔΣ του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) και Γεν. Γραμ. της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου.

Ο ίδιος υποστηρίζει πως η ρευστή οικονομική και πολιτική κατάσταση στο σύνολο της Ευρώπης κάνει τους Ευρωπαίους να μη δίνουν προτεραιότητα στις εθνικές εκλογές της Ελλάδας. Όπως εξηγεί, το πρόβλημα για τον ελληνικό τουρισμό είναι πολύ μεγαλύτερο αφού όλο και λιγότεροι τουρίστες είναι διατεθειμένοι να πάνε διακοπές διαρκείας σε μεσογειακές χώρες. «Ο Ευρωπαίος δεν έχει πλέον την οικονομική ευμάρεια που νομίζαμε ότι είχε στο παρελθόν. Παράλληλα, η κλιματική αλλαγή, απόρροια της οποίας είναι το θερμό κλίμα σε χώρες της δυτικής και βόρειας Ευρώπης, έχει στρέψει πολλούς τουρίστες στο να επιλέγουν πλησιέστερους προορισμούς που έχουν λίμνες και είναι φθηνότεροι από τα νησιά» τονίζει ο κ. Αγγελόπουλος.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Purpletravel, ελληνικών συμφερόντων ταξιδιωτικού πρακτορείου που δραστηριοποιείται στην Αγγλία, η ζήτηση τουριστικών πακέτων από τους Βρετανούς για Ελλάδα – αγοράς που δίνει κάθε χρόνο ψήφο εμπιστοσύνης στη χώρα μας – έχει υποχωρήσει τον Ιούνιο κατά 2% σε σχέση με πέρυσι. Την κατιούσα ακολουθούν η Πορτογαλία (-9%), η Ισπανία (-5%) και η Κύπρος (-5%) με την Αίγυπτο να κάνει δυναμικό comeback (+21%) και την Τουρκία να καταγράφει άνοδο της τάξης του 22%, εξαιτίας της ελκυστικής τουρκικής λίρας.

Οι διακοπές είναι πολυτέλεια

Για περιορισμό του αριθμού των ημερών που είχαν διαθέσιμες για τις καλοκαιρινές διακοπές τους οι Έλληνες, κάνει λόγο η Χριστίνα Τετράδη, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ζακύνθου και μέλος του ΔΣ του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ). Εξηγεί πως ο κόσμος έχει ταξιδέψει ήδη δύο φορές για να πάει να ψηφίσει και θα αναγκαστεί να το κάνει και στις 7 Ιουλίου, καθώς θεωρεί ότι η ψήφος του είναι απαραίτητη για να αλλάξει η κατάσταση.

Προσθέτει πως ο ήδη επιβαρυμένος οικογενειακός προϋπολογισμός από υποχρεώσεις, αλλά και από την υπέρμετρη φορολογία, δεν επιτρέπει πολλές μετακινήσεις και η όποιας μορφής ευχαρίστηση καθίσταται πολυτέλεια.

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του Τάκη Δημητρίου, Διευθυντή της Asian Aviaton – Singapore Airlines, ο οποίος υποστηρίζει πως οι εκλογές θα επηρεάσουν μόνο τον εγχώριο τουρισμό. Προκειμένου να δηλώσουν παρόντες και να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα, οι Έλληνες που είχαν σκοπό να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, είτε θα αναβάλουν για αργότερα τις διακοπές τους είτε δεν θα τις πραγματοποιήσουν καθόλου. «Με δεδομένο ότι το κλείσιμο των αεροπορικών εισιτηρίων της τελευταίας στιγμής κοστίζει πολύ παραπάνω και λόγω της πληρότητας που καταγράφεται για το διάστημα Αύγουστος – Σεπτέμβριος, το πιο πιθανό είναι να μην ταξιδέψουν καθόλου. Θα αναγκαστούν να πάνε εκεί που θα βρουν και όχι εκεί που θα θέλανε».

Επαγγελματικά ταξίδια και επενδύσεις

Στάση αναμονής καταγράφεται και στα επαγγελματικά ταξίδια με τον Λευτέρη Κωνσταντόπουλο, Sales & Marketing Director του ταξιδιωτικού πρακτορείου ΑΚΤΙΝΑ Travel, να αναφέρει πως οι Έλληνες επιχειρηματίες παραμένουν σκεπτικοί ως προς το αν θα κάνουν τώρα ή μετά τις εκλογές τα ταξίδια επαγγελματικού χαρακτήρα. «Δεν θα έλεγα ότι σε αυτή την κατηγορία έχουμε ακυρώσεις. Με την ανακοίνωση των εκλογών οι περισσότεροι έσπευσαν να αλλάξουν τις ημερομηνίες, αναβάλλοντας και όχι ακυρώνοντας το ταξίδι τους» λέει ο κ. Κωνσταντόπουλος.

Αισιόδοξος δηλώνει και ο Νικόλας Χαραλάμπους, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, ο οποίος θεωρεί πως το timing για τη διεξαγωγή των εκλογών είναι το κατάλληλο προκειμένου να μη χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος και να ξεκαθαρίσει άμεσα το τοπίο για τις επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο.

«Οι επενδυτές περιμένουν με ανυπομονησία την αλλαγή στο πολιτικό σκηνικό. Αρκετοί εξ αυτών, με τους οποίους συνεργαζόμαστε στενά, διαχειρίζονται έργα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ και περιμένουν να δουν αν θα τοποθετηθούν περεταίρω ή αν θα αποσυρθούν. Η αλήθεια είναι πως η εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη δημιουργεί ένα αίσθημα βεβαιότητας και ασφάλειας» τονίζει ο κ. Χαραλάμπους υπενθυμίζοντας πως στην περίπτωση των υδατοδρομίων πέρασαν τρία χρόνια για να υπογράψει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το σχετικό νομοσχέδιο προκειμένου να ξεμπλοκάρει ένα έργο που θα επαναπροσδιορίσει τη θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και θα συμβάλλει παράλληλα στη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας.

By