Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Σουπερμάρκετ: Ανακάμπτoυν οι πωλήσεις – Μαίνεται ο πόλεμος στις αλυσίδες

Συγκρατημένη αισιοδοξία φέρνει στις αλυσίδες σουπερμάρκετ η ανάκαμψη της κατανάλωσης μετά από μια επταετία καθοδικών πωλήσεων.

Έτσι για πρώτη φορά το 2017 κλείνει με άνοδο 1,6% συμπεριλαμβανομένων και των καταστημάτων της εκπτωτικής αλυσίδας Lidl.

Στελέχη της αγοράς αποδίδουν την ανάκαμψη αυτή στην επαναλειτουργία του μεγαλύτερου δικτύου της Μαρινόπουλος από την Σκλαβενίτης.

Η εξέλιξης αυτή, σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς, εντείνει το ήδη αυξημένο ανταγωνισμό που επικρατεί ανάμεσα στις αλυσίδες σουπερμάρκετ καθώς το 2018 εκτιμάται ότι θα είναι το έτος ξεκαθαρίσματος στον κλάδο.

Και αυτό γιατί φέτος, έχοντας ήδη ολοκληρωθεί η ενοποίηση του δικτύου της Μαρινόπουλος στην Σκλαβενίτης μαζί και η αναμόρφωση των καταστημάτων της πρώην αλυσίδας, θα ξεκαθαρίσει αν θα κερδηθεί το στοίχημα που έχουν θέσει όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές  στην μεγαλύτερη επιχειρηματική διάσωση που έχει γίνει ποτέ στην χώρα μας.

Έτσι από την 1η Μαρτίου 2017, λοιπόν, ο όμιλος Σκλαβενίτη αποτελεί τον μεγαλύτερο λιανεμπορικό όμιλο στην Ελλάδα, έχοντας πλέον 560 καταστήματα στο δίκτυό του, συμπεριλαμβανομένων σε αυτά και 18 καταστημάτων στην Κύπρο.

Αν τελικά η αλυσίδα καταφέρει να αυξήσει τις πωλήσεις της, κυρίως στην επαρχία όπου παρατηρείται και το μεγαλύτερο πρόβλημα, μένει να αποδειχτεί μέσα στους πρώτους μήνες του 2018.

Αποφασισμένη να διατηρήσει τα μερίδια αγοράς που απέσπασε μετά την κατάρρευση της Μαρινόπουλος, φέρεται η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία το 2016 κατάφερε να εκτοξεύσει τις πωλήσεις της πάνω από τα 2 δις ευρώ, σκαρφαλώνοντας στην πρώτη θέση.

Με όχημα την αυτόνομη ανάπτυξη, η ΑΒ Βασιλόπουλος, έχει καταφέρει να έχει παρουσία σε όλη σχεδόν την ελληνική επικράτεια, ενώ από την άλλη πλευρά, με τζίρο πάνω από 800 εκατ. ευρώ τζίρο έκλεισε το 2016 η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σουπερμάρκετ Μασούτης, σε μία εποχή ιδιαίτερα δύσκολη για το λιανεμπόριο τροφίμων λόγω της μείωσης της κατανάλωσης.

Η εξαγορά της αλυσίδας σουπερμάρκετ Bερόπουλος ήταν το μεγάλο στοίχημα του Ομίλου Μετρό του Ομίλου Παντελιάδη και η η πρώτη μεγάλη συμφωνία – διάσωση που έγινε στο λιανεμπόριο, λαμβάνοντας χώρα τον Φεβρουάριο του 2016.

Όπως έχει ήδη προαναγγείλει η διοίκηση της εταιρίας, για την ολοκλήρωση του έργου της πλήρους ενσωμάτωσης αναμένεται να επενδυθούν περίπου 100 εκατομμύρια έως το 2018. Σήμερα, το δίκτυο των My market αριθμεί πλέον περισσότερα από 230 σημεία σε όλη την Ελλάδα και απασχολεί περίπου 9.200 εργαζόμενους, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά τα αμέσως επόμενα χρόνια.
Αναμένουν ανάκαμψη τα στελέχη του λιανεμπορίου

Οριακή αύξηση των πωλήσεων και σαφή βελτίωση του οικονομικού κλίματος προβλέπουν τα στελέχη του κλάδου για το πρώτο εξάμηνο του 2018 στην 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Είναι η πρώτη φορά που καταγράφεται πλειοψηφία η οποία εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν αυξητικά σε ποσοστά 34%, έναντι 25% που εκτιμά ότι θα υπάρξει μείωση και 41% που προβλέπει ότι οι πωλήσεις θα μείνουν αμετάβλητες. Πιο αισιόδοξα εμφανίζονται τα στελέχη της βιομηχανίας τροφίμων για την εξέλιξη των πωλήσεων σε σχέση με τα στελέχη του λιανεμπορίου με ποσοστό 43% έναντι 25% αντίστοιχα.

 Αβεβαιότητα και ΦΠΑ τα σημαντικότερα προβλήματα

Όμως, παρά τη συγκρατημένη αισιοδοξία που καταγράφεται για πρώτη φορά τα τελευταία 2-3 χρόνια, τα προβλήματα συνεχίζουν να υπάρχουν. Δυστυχώς και πάλι τα εξωγενή προβλήματα είναι στην πρώτη θέση, με βασικότερο πρόβλημα την αβεβαιότητα περιβάλλοντος (κοινωνικού-οικονομικού) κάτι που αποδίδεται τόσο στις εσωτερικές εξελίξεις στη χώρα, όσο και στις γενικότερες αλλαγές που διέρχεται ο συγκεκριμένος κλάδος διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα. Ο υψηλός ΦΠΑ  συνεχίζει να είναι ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα. Ο ΦΠΑ στις προηγούμενες μετρήσεις καταγραφόταν ως το κύριο πρόβλημα και εξακολουθεί να έχει σημασία με 46%  αν και πέφτει πλέον στην 2η θέση των προβλημάτων.

Αντίθετα το πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων παρουσιάζει ύφεση καθώς πέφτει στη 3η θέση με μείωση από 59% σε 43% από το β΄ εξάμηνο του 2017  γεγονός που σχετίζεται με την αναμενόμενη σταθεροποίηση της ζήτησης. Η χαμηλή κερδοφορία παραμένει σημαντικό πρόβλημα (38%) που σχετίζεται με την υψηλή τάση των προσφορών, την ακρίβεια του δανεισμού και τον υψηλό ανταγωνισμό. Την πεντάδα των κύριων προβλημάτων συμπληρώνουν οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες (32%) που σχετίζονται με τις νέες κοινωνικές συνθήκες λόγω οικονομικής κρίσης, τα ανταγωνιστικά δίκτυα πωλήσεων, τις συνεχείς προσφορές, τα ψηφιακά μέσα κλπ.

By