Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

«Στενεύουν» τα περιθώρια για την αυτοκρατορία Zara

Αντιμέτωπος με πολλαπλές προκλήσεις βρίσκεται ο κολοσσός Inditex που παράγει, μεταξύ άλλων, τα ρούχα Zara –τα οποία δεν λείπουν από (σχεδόν) καμία ευρωπαϊκή ντουλάπα.

Το 60% των ρούχων της ισπανικής αλυσίδας έκδυσης ράβεται στη Γαλικία, το οποίο σημαίνει ότι η ενίσχυση του ευρώ πιέζει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους της, ιδίως αφότου η Inditex αποφάσισε να απορροφήσει τη συναλλαγματική διαφορά. Το κόστος, όμως, είναι διπλό, αφού δεν μπορεί να ωφεληθεί ούτε από την αποδυνάμωση του δολαρίου, καθώς μόνο το 30% της παραγωγής της εισάγεται από την Ασία –σε αντίθεση με το 80% της H&M.

Το πραγματικό πρόβλημα του παγκόσμιου κολοσσού, όμως, δεν είναι οι συναλλαγματικές διακυμάνσεις, αλλά το ότι οι γυναίκες έχουν βάλει «ψαλίδι» στα ρούχα που αγοράζουν. Όπως και η ανταγωνίστρια H&M, έτσι και η Inditex δέχεται πιέσεις από πολλά μέτωπα.

Ένα από αυτά είναι η ιρλανδική αλυσίδα Primark, η οποία κερδίζει δυναμικά έδαφος εκτός των συνόρων «χτυπώντας» την αγορά ρούχων χαμηλού κόστους. Ταυτόχρονα, βελτιώνει την ποιότητα της εξυπηρέτησης και το περιβάλλον στα καταστήματά της, ώστε να μοιάζουν περισσότερο με μπουτίκ παρά με outlet. Ο ανταγωνισμός από τη Primark κάνει τα ρούχα των Zara και H&M να δείχνουν ακριβότερα.

Μια νέα ανερχόμενη δύναμη στο χώρο είναι η διαδικτυακή αλυσίδα Boohoo.com από το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία υπόσχεται στους καταναλωτές «ανανέωση» της ντουλάπας τους εύκολα και γρήγορα αλλά, το βασικότερο, φθηνά.

Ο εντεινόμενος ανταγωνισμός αλλάζει τα δεδομένα στην παγκόσμια σκακιέρα της ένδυσης και αναγκάζει εταιρείες με τεράστιο δίκτυο καταστημάτων όπως η Zara να στρέφονται στο e-shop, ενώ ταυτόχρονα ανοίγουν λιγότερα αλλά μεγαλύτερα καταστήματα.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η Inditex είναι ένας σκληρός παίκτης που έχει αποδείξει ότι προσαρμόζεται με θαυμαστή ταχύτητα στα νέα δεδομένα –είτε αυτά αφορούν στη μόδα, είτε στις δυναμικές της αγοράς. Για το πρώτο τρίμηνο του έτους, δεν αποκλείεται μάλιστα να καταγράψει από τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης κερδών στον κλάδο.

By