Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου, 2019

Συνταγματική Αναθεώρηση: Στην αρμοδιότητα της Βουλής τα αδικήματα των υπουργών

Στην διατήρηση της ειδικής, προνομιακής εξέτασης από την Βουλή – και όχι την τακτική δικαιοσύνη – των ποινικών αδικημάτων που τελέστηκαν από υπουργούς συμφωνούν Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ, περιορίζοντας την διαφωνία τους σε επιμέρους ζητήματα.

Ο γενικός εισηγητής της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας τόνισε: «Έχουμε υποχρέωση σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς που βάλλεται η πολιτική να προστατεύσουμε τα κόμματα. Δεν μπορεί να υπάρξει Δημοκρατία χωρίς κόμματα».

Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Γιώργος Κατρούγκαλος υπερασπίστηκε την ερμηνευτική δήλωση που έχει καταθέσει το κόμμα του, σύμφωνα με την οποία πρέπει να γίνει διαχωρισμός των αδικημάτων μεταξύ αυτών που τελέστηκαν στο πλαίσιο των υπουργικών καθηκόντων και εκείνων που διαπράχθηκαν επ’ ευκαιρία αυτών.

Αιχμή του δόρατος της επιχειρηματολογίας της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι το αδίκημα της δωροδοκίας για την οποία ζητά η εξέτασή του να γίνεται από την τακτική δικαιοσύνη καθώς όπως είπε ο κ. Κατρούγκαλος «δεν είναι στο job description του υπουργού να «τα παίρνει»».

Ο ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα ζητά να δοθεί αναδρομική ισχύς στην διάταξη προκειμένου – όπως ισχυρίζεται – να μην υπάρξει παραγραφή ενδεχόμενων αδικημάτων που σχετίζονται με την υπόθεση της Novartis.

Απαντώντας ο κ. Ανδρέας Λοβέρδος (Κίνημα Αλλαγής) στην επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ είπε «με την πρότασή σας παραδέχεστε ότι αυτό που κάνατε με τους 10 πολιτικούς ήταν αντισυνταγματικό. Όταν το 2018 θεωρήσατε ότι τα φερόμενα αδικήματα τελέστηκαν επ” ευκαιρία των καθηκόντων γνωρίζατε ότι ήταν αντισυνταγματικό και τώρα προσπαθείτε να το νομιμοποιήσετε αναδρομικά» ενώ πρόσθεσε «είστε σε πλήρη αντίφαση.

Είναι στα καθήκοντα του υπουργού η υποκλοπή τηλεφωνικών συνομιλιών; Αυτό είχατε δεχθεί την προηγούμενη περίοδο. Είναι στα καθήκοντα υπουργού να συκοφαντεί; Αυτό είχατε πει».

Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι η τελική πρόταση που έχουν καταθέσει ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και Κίνημα Αλλαγής αναφορικά με το άρθρο 86 προβλέπει την κατάργηση της σύντομης αποσβεστικής προθεσμίας των υπουργικών αδικημάτων. Πλέον οι χρόνοι παραγραφής θα είναι ίδιοι με αυτούς που ισχύουν στην τακτική δικαιοσύνη.

Ειδικότερα, η πρότασή τους αναφέρει: «Πρόταση άσκησης δίωξης υποβάλλεται από τριάντα τουλάχιστον βουλευτές.

Η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη.

Το πόρισμα της επιτροπής του προηγούμενου εδαφίου εισάγεται στην Oλομέλεια της Βουλής η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.

Με τη διαδικασία και την πλειοψηφία του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής η Βουλή μπορεί οποτεδήποτε να ανακαλεί την απόφασή της ή να αναστέλλει τη δίωξη, την προδικασία ή την κύρια διαδικασία».

Ειδικότερα, η πρόταση:

Πρόταση άσκησης δίωξης υποβάλλεται από τριάντα τουλάχιστον βουλευτές. Η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη.

Το πόρισμα της επιτροπής του προηγούμενου εδαφίου εισάγεται στην Oλομέλεια της Βουλής η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης.

Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών. Με τη διαδικασία και την πλειοψηφία του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής η Βουλή μπορεί οποτεδήποτε να ανακαλεί την απόφασή της ή να αναστέλλει τη δίωξη, την προδικασία ή την κύρια διαδικασία.

Η Ελληνική Λύση αναφέρει ότι «Πρόταση άσκησης δίωξης υποβάλλεται από δέκα βουλευτές ή από το σύνολο της κοινοβουλευτικής ομάδα οποιουδήποτε κόμματος.

Η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του ενός τρίτου του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη.

Το πόρισμα της επιτροπής του προηγούμενου εδαφίου εισάγεται στην Oλομέλεια της Βουλής η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης.

Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων βουλευτών, οι οποίοι δεν μπορεί να είναι κάτω από τα δύο τρίτα του όλου αριθμού των βουλευτών»

Το ΜεΡΑ25: «Όσοι διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί διώκονται για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση και επ’ευκαιρία των καθηκόντων τους όπως ο νόμος ορίζει για όλους τους πολίτες. Απαγορεύεται η θέσπιση ιδιώνυμων υπουργικών αδικημάτων. Τη δίωξη μελών της Κυβέρνησης ή Υφυπουργών ασκεί Συμβούλιο στο οποίο μετέχουν τρεις αντεισαγγελείς του Αρείου Πάγου και το οποίο εξετάζει κατ” απόλυτη προτεραιότητα τις καταγγελίες».

Παράλληλα, ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης ώστε στα αδικήματα της παραγράφου 1 να μην περιλαμβάνονται όσα τελέστηκαν απλώς επ’ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων.

Ερμηνευτική δήλωση ζητά και η Ελληνική Λύση: «Στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2, νοείται πως, αν στο πλαίσιο οποιοσδήποτε ανάκρισης, προανάκρισης, προκαταρκτικής εξέτασης ή διοικητικής εξέτασης και μέχρι πέρατος αυτών, προκύψουν στοιχεία, δυνάμενα να θεμελιώσουν ποινική ευθύνη για τα πρόσωπα της προηγούμενης παραγράφου, αυτά διαβιβάζονται χωρίς καθυστέρηση στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση».

By