Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Το Reboot σε εστίαση και τουρισμό θα κρίνει το μέλλον της βιομηχανίας τροφίμων

Το προβληματισμό του επιχειρηματικού κόσμου για την κατάσταση που θα διαμορφωθεί στην αγορά τους επόμενους μήνες με βάση την προσπάθεια επαναλειτουργίας της εστίασης και του τουρισμού εξέφρασαν τα μέλη του ΕΛΛΑ – ΔΙΚΑ μας κατά τη διάρκεια της χθεσινής Ανοικτής Γενικής Συνέλευσης με καλεσμένο τον υπ. Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδη.

Παράλληλα κατέδειξαν την κόπωση της ζήτησης στα ράφια των Σούπερ Μάρκετ μετά το Πάσχα, τις δυσκολίες που υπάρχουν σήμερα στις εξαγωγές με την κατακόρυφη αύξηση του κόστους των αποστολών, τα ανοιχτά υπόλοιπα με τους πελάτες της εστίασης, την ανάγκη δρομολόγησης ανώτατου ορίου πληρωμών στις 60 μέρες αλλά και μεγαλύτερη ευελιξία στα προγράμματα του ΕΣΠΑ για νέες επενδύσεις και χρηματοδοτήσεις.

«Παρόλο, που το πρώτο διάστημα φάνηκε ότι τα τρόφιμα έχουν τις άμυνές τους, ανάλογα με την κατηγορία, από τη δεύτερη εβδομάδα του Απριλίου άρχισε η κόπωση και στις επισκέψεις στα Σούπερ Μάρκετ και στο κόστος του καλαθιού», δήλωσε ο Πλάτων Μαρλαφέκας της Λουξ. «Πιστεύουμε ότι αυτό θα εξελιχθεί και με τον τουρισμό. Επειδή η οικονομία είναι αλυσίδα, θα περάσουμε ένα πολύ δύσκολο δίμηνο (Ιουνίου – Ιουλίου). Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος».

Ο ίδιος εντοπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα στις οφειλές των επιχειρήσεων Horeca προς τους προμηθευτές τους. «Την ημέρα, που έκλεισε η εστίαση, υπήρχε ένα ανοιχτό υπόλοιπο, από 10 έως 30 ημέρες. Για να ανοίξει τώρα πάλι, θέλει νέα πίστωση, και όλο αυτό θα πέσει στους προμηθευτές και τις εταιρείες παραγωγής.

Υπάρχουν και δύο ακόμα επιβαρυντικά στοιχεία: Τρόφιμα, που έχουν λήξει ή λήγουν, και εταιρείες εστίασης, που δεν θα ανοίξουν. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα ποσό, που καλούμαστε να δούμε ποιος θα το πληρώσει. Αντιλαμβάνεστε ότι το να ανοίξει η εστίαση, δεν είναι εύκολο».

Απ’ την πλευρά του ο μεγαλομέτοχος της βιομηχανίας εμφιάλωσης νερού Δίρφυς Α.Ε, Νίκος Σέρρας επεσήμανε πως τα δύσκολα έπονται, εάν δεν βρεθεί λύση για την θεραπεία του κορονοϊού. Η πορεία του τουρισμού και ειδικότερα της εστίασης, η οποία επαναλειτουργεί από τις 25 Μαΐου αναμένεται να παίξουν καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωσης της επόμενης μέρας.

Κάποιες επιχειρήσεις μάλιστα, όπως οι βιομηχανίες αναψυκτικών και οι οινοποιίες περιμένουν με ιδιαίτερη αγωνία το άνοιγμα των εστιατορίων και καφέ, τα οποία αποτελούν βασικό κανάλι για την διοχέτευση των προϊόντων τους. «Το κρασί δέχθηκε καταστροφικό πλήγμα από την στιγμή που έκλεισαν τα καταστήματα εστίασης σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ πολλά προβλήματα αντιμετώπισαν οι μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν πρόσβαση στα σούπερ μάρκετ», σημείωσε ο επικεφαλής της οινοποιίας Σκούρας, Γιώργος Σκούρας.

Ο κ. Σκούρας μάλιστα αποκάλυψε πως σε τηλεδιάσκεψη που είχε προηγηθεί με τον υπ. Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα και τον υφυπ. κ. Θ. Σκυλακάκη ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου, του οποίου προεδρεύει, ζήτησε κατακόρυφη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 9%.

Σύμφωνα με τον κ. Σκούρα η ανάγκη για διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος απαιτεί δραστική μείωση του ΦΠΑ, καθώς χώρες ανταγωνίστριες όπως η Ιταλία ή η Ισπανία έχουν συντελεστές περίπου στο 10%.

«Το κρασί έχει χάσει μεσοσταθμικά το 50% των πωλήσεων του λόγω της παύσης εργασιών σε τουρισμό και εστίαση. Οι απώλειες για τους μικρούς παραγωγούς μάλιστα, που δεν έχουν πρόσβαση στα σούπερ μάρκετ, είναι τεράστιες», εξηγούσε ο κ. Σκούρας.

Οι εκπρόσωποι των βιομηχανιών τροφίμων πλέον σημείωναν ότι η καμπύλη των πωλήσεων στο ράφι των σούπερ μάρκετ πλέον έχει περάσει σε καθοδική τροχιά. «Στην αρχή είδαμε τον κόσμο να μπαίνει ορμητικά στο Σούπερ Μάρκετ. Η καμπύλη των πωλήσεων δείχνει να επιστρέφει στα προηγούμενα επίπεδα, δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει. Άλλαξε το καλάθι.

Μετά από τα πρώτης ανάγκης, στην πορεία ο καταναλωτής άρχισε να αγοράζει και προϊόντα για να περάσει καλά στο σπίτι και αυτό ωφέλησε τα προϊόντα μας, όπως το βαλσαμικό ξύδι», σχολίασε ο Χρήστος Παπαδημητρίου της Kalamata Papadimitriou. «Η δικιά μας αγωνία εδράζεται κυρίως στο φθινόπωρο και μετά».

Πτωτικά στα ράφια κινούνται πλέον τα ζυμαρικά, έλεγε η Αθανασία Δάκου, των ζυμαρικών Ήλιος. «Υπήρχε αυξημένη ζήτηση το προηγούμενο διάστημα. Αμέσως μετά το Πάσχα, είχαμε σοβαρή κάμψη και τώρα η αγορά πηγαίνει να εξισορροπήσει και να έρθει στα περυσινά επίπεδα, καθώς τώρα βρίσκεται χαμηλότερα», σημείωσε.

Για τον Χρήστο Παπαδημητρίου πάντως το πλήγμα στην Kalamata Papadimitriou είναι μεγαλύτερο απ’ το κομμάτι του HORECA στο εξωτερικό. «Δουλεύαμε με ένα μεγάλο κομμάτι του αεροπορικού catering στη Σ. Αραβία, που τώρα δεν υπάρχει. Από την άλλη πλευρά, στην Τσεχία και τη Φινλανδία, έχει αυξηθεί σημαντικά ο τζίρος μας στα Σούπερ Μάρκετ».

Για χρονιά, που ξεκίνησε καλά έως το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου, έκανε λόγο ο Ζαφείρης Τρικαλινός, της ομώνυμης εταιρείας, που παράγει αυγοτάραχο. «Στη συνέχεια, όμως, η πτώση ήταν τεράστια: Από τις 12 Μαρτίου έως το τέλος του μήνα τρέξαμε με -74%. Τελικά, κλείσαμε στο -45%, λόγω της πολύ καλής πορείας του πρώτου δεκαημέρου.

Ο Απρίλιος έκλεισε στο -70%, ενώ και ο Μάιος δεν δείχνει καλά σημάδια». Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, ο κ. Τρικαλινός εντοπίζει δύο προβλήματα: Πρώτον, τη σημαντική πτώση της ζήτησης σε Ρωσία, Γαλλία, Ιταλία και ΗΠΑ

Δεύτερον, την κατακόρυφη αύξηση των μεταφορικών «Στείλαμε το 1/5 των εξαγωγών μας στη Φλόριντα με διπλάσια μεταφορικά. Προ κρίσης πληρώναμε $400, και τώρα πληρώσαμε $800 ! Και οι πελάτες δεν δέχονται να επωμιστούν το αυξημένο κόστος. Για μια εξαγωγή στην Ιαπωνία, τον Απρίλιο, μας ζήτησαν και το κάναμε μέσω Ιταλίας, για πιο φθηνά. Το ίδιο συνέβη και με εξαγωγή μας στην Ταϊβάν, όπου στείλαμε το εμπόρευμα μέσω Γαλλίας».

Οι επιχειρηματίες έθεσαν και το ζήτημα των καθυστερήσεων στις πληρωμές εκ μέρους του λιανικού εμπορίου που σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνούν τις 120 ημέρες, παρά το γεγονός ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ απέκτησαν ανέλπιστη ρευστότητα λόγω του lockdown.

Ζήτησαν την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για 60 μέρες πληρωμή, όπως εξάλλου προβλέπει Κοινοτική Οδηγία για τα φρέσκα προίόντα που μάλιστα έχει ενεργοποιηθεί σε πολλές χώρες της ΕΕ, όπως η Ρουμανία.

Ο υπουργός Ανάπτυξης απάντησε ότι το θέμα βρίσκεται στην ατζέντα της κυβέρνησης, και θα διευθετηθεί ανάλογα με το πώς θα διαμορφωθούν οι εξελίξεις στην αγορά. «Δεν μπορώ να σας δώσω χρονοδιάγραμμα, γιατί εν μέσω της κρίσης δεν θέλουμε να πιέσουμε την αγορά», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Κλείνοντας την τηλεδιάσκεψη, ο πρόεδρος της πρωτοβουλίας «ΕΛΛΑ- ΔΙΚΑ ΜΑΣ» και στέλεχος της Agrino, Άγις Πιστιόλας τόνισε την ανάγκη οι καταναλωτές να στηρίξουν τις αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις, με έδρα, παραγωγή και ιδιοκτησία στην Ελλάδα και όχι τις πολυεθνικές που έχουν παραγωγή στην χώρα μας καθώς έτσι στηρίζουμε πολλαπλάσια την ελληνική οικονομία και τις θέσεις απασχόλησης.

Κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη, η πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ με μότο «Πρώτη φορά ενωθήκαμε και γίναμε παράδειγμα» ανακοίνωσε την επίσημη έναρξη της τηλεοπτικής, digital και outdoor προωθητικής καμπάνιας της, με 100 σημεία παρουσίας σε όλη την Αθήνα, στοχεύοντας να επικοινωνήσει άμεσα τις αξίες και το ιδεολογικό της περιεχόμενο στο κοινό.

Η εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης της Πρωτοβουλίας εστιάζει στην ενότητα των Ελλήνων και κυρίως στο κοινό υπόβαθρό των περισσοτέρων από 60 εταιριών με Έδρα, Παραγωγή και Ιδιοκτησία στην Ελλάδα, που λειτουργούν ομαδικά και αγωνίζονται για έναν κοινό σκοπό, τη στήριξη της οικονομίας και της κοινωνίας.

Η πανδημία του COVID-19 ανέδειξε τη σημασία των εννοιών της συνεργασίας και της αλληλεγγύης, που με τη χρήση συναισθηματικού λόγου, επικοινωνούνται εύστοχα στους πολίτες μέσω της καμπάνιας.

Επιπλέον, στην Ανοικτή Γενική Συνέλευση πραγματοποιήθηκε απονομή του σήματος “Ethos” από τον Γεώργιο Μπρισκόλα, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της EUROCERT, που αποτελεί τον φορέα πιστοποίησης της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, προς τις εταιρίες «ΑΓΑΝ» και «Vitex» για το κοινωνικό προφίλ και τη δέσμευσή των διοικήσεών τους στην τήρηση των αρχών της Βιώσιμης Ανάπτυξης και του σεβασμού προς όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, τους εργαζόμενους, την κοινωνία, τον πελάτη και το περιβάλλον.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By