Σάββατο, 31 Οκτωβρίου, 2020

Αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα: Μετουσιώνοντας το όραμα σε υλοποιήσιμη προοπτική

Του Αντώνη Πιτταρά*

pittaras antonisΑυτοκινητοβιομηχανία στην χώρα μας;;; Μια τέτοια προοπτική φαντάζει για κάποιους ουτοπική.

Αν πιστέψει μάλιστα κανείς ότι κάτι μπορεί να αλλάξει στον κλάδο της βαριάς βιομηχανίας θα φανεί στους περισσότερους τουλάχιστον ρομαντικός.

Πράγματι, διαχρονικά οι όποιες απόπειρες προσέγγισης μεγάλων επενδύσεων «ναυαγούσαν» στον σκόπελο της γραφειοκρατίας και της δαιδαλώδους νομοθεσίας.

Παράλληλα, το υψηλό κόστος παραγωγής, η λογική του κρατικισμού, οι μη ευνοϊκοί αναπτυξιακοί νόμοι και η αναποτελεσματική φορολογική πολιτική ήταν αποθαρρυντικοί παράγοντες για τόσο μεγάλες επενδύσεις.

Στους αρνητικούς παράγοντες για ένα τόσο μεγαλόπνοο διάβημα  συγκαταλέγονταν και η διαφθορά, η αστάθεια ασκούμενων πολιτικών καθώς και οι εκρηκτικές σχέσεις κράτους και πολίτων.

Ο μεγαλύτερος βραχνάς όμως είναι  ότι στην χώρα μας επικρατούσε διαχρονικά το συμφέρων των ολίγων.

Κάθε φορά που μια φερέλπιδα επένδυση βρισκότανε στα «σπάργανα» ερχότανε αντιμέτωπη με τα συμφέροντα του παρασιτικού συνδικαλισμού, των τοπικών παραγόντων και των μικροπολιτικών συμφερόντων. Ως πότε όμως θα ανεχόμαστε να «χρεοκοπούν» τα όνειρα μας;

Προσωπικά, ανήκω σε αυτούς που θέλουν να βλέπουν το ποτήρι «μισογεμάτο» και την κρίση ως ευκαιρία.

Κανείς δεν αντιλέγει ότι βιώνουμε όλοι ανεξαιρέτως τις συνθήκες μίας «ασθμαίνουσας» οικονομίας με ότι μπορεί να σημαίνει για τον καθένα μας ξεχωριστά. Οι δείκτες της ανεργίας έχουν χτυπήσει «κόκκινο».

Το βιοτικό μας επίπεδο έχει υποβιβαστεί και τα όποια κοινωνικά κεκτημένα έχουν χαθεί. Ουδέν κακόν όμως αμιγές καλού! Ποιό το καλό όμως;;

Αναντίλεκτα, έχουν δημιουργηθεί  ευνοϊκότερες συνθήκες για προσέγγιση ξένων επενδύσεων.

Πιο συγκεκριμένα, η συμπίεση του εργατικού κόστους,  η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων καθώς και οι θεσμικές βελτιώσεις που έγιναν την τελευταία περίοδο για την προστασία των επενδυτών είναι συνθήκες που διαμορφώθηκαν εν μέσω κρίσης.

Μπορούν να λειτουργήσουν όμως θετικά στην προσέλκυση των ξένων επενδυτών.

Σε αυτά έρχονται να προστεθούν η ιδανική γεωπολιτική θέση της χώρας ανάμεσα σε Ευρώπη, Ασία και Αφρική καθώς και η στρατηγικής σημασίας λιμένας του Πειραιά.

Θετικά συνυπολογίζονται επίσης η προοπτική αξιοποίησης του εθνικού φυσικού ορυκτού  πλούτου, το υψηλού μορφωτικού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό μας και φυσικά η αλλαγή της νοοτροπίας.

Θέλω να πιστεύω ότι σαν πολίτες δεν θα έχουμε στο εξής κοντόθωρα μάτια και μισόκουφα αυτιά. Ότι διδαχθήκαμε από τα λάθη του παρελθόντος. Δεν υπάρχει πλέον πολίτης που να μην έχει συνειδητοποίησει ότι επιβάλλεται αλλαγή του παραγωγικού προτύπου της χώρας, με περισσότερη εξωστρέφεια και ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.

Όλοι κατανοούν  επίσης τη σημασία της τεχνολόγικής πρόοδου μέσω της  έρευνας και της ανάπτυξης, οι οποιές οδηγούν σε άνοδο των εξαγωγών και μείωση της διείσδυσης εισαγωγών,  άρα βελτιώνουν το ισοζύγιο.

Οι  νέοι επιστήμονες δεν ονειρεύονται το βόλεμα και τη δημοσιουπαλληλία αλλά διεκδικούν τη δική τους «νησίδα» αριστείας στον παγκόσμιο χάρτη της έρευνας και ανάπτυξης.

Ευκαιρίες με  λίγα λόγια υπάρχουν, απλά πρέπει να τις εκμεταλλευτούμε.

Ήδη έχουν γίνει ευπρόσδεκτες βαρυσήμαντες ανακοινώσεις για ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα, όπως αυτή του κυρίου Jürgen Müller, πρόεδρου της «Silberform AG», της κορυφαίας γερμανικής σχεδιαστικής προτύπων μοντέλων αυτοκινήτων και αποκλειστικού συνεργάτη της «Porsche», την οποία έχω την τιμή να υπηρετώ από τη θέση του Διευθυντή Επένδυσης για την Ελλάδα.

O κύριος Müller κατά την επίσκεψη του στην Αθήνα με αφορμή την πρόσκληση του στο αναπτυξιακό συνέδριο «Greek Economic Forum» της «GreenAim» παρουσίασε τη Γερμανική πλατφόρμα για την ανάκαμψη της Ελληνικής οικονομίας. Πιο συγκεκριμένα, παρουσίασε μία ιδέα με δύο σκέλη.

Το πρώτο αφορά την εκπαίδευση και εξειδίκευση Ελλήνων πάνω στην επιστήμη της τεχνολογίας της αυτοκίνησης με σκοπό την άμεση απορρόφηση τους στην βιομηχανία.

Γι’ αυτό πρώτος στόχος είναι να ιδρυθεί στην Ελλάδα, ένα κολλέγιο, το οποίο θα αναλαμβάνει να εξειδικεύσει τους ενδιαφερόμενους φοιτητές πάνω στον τομέα εξειδίκευσης που επιθυμούν. Είτε πρόκειται για σχεδιαστικό τομέα, είτε για οποιονδήποτε άλλο μηχανολογικό τομέα. Στο διετές πρόγραμμα μεταλυκειακών σπουδών θα διδάσκουν κορυφαίοι Έλληνες και Γερμανοί καθηγητές.

Συχνές θα είναι παράλληλα και οι εκπαιδευτικές επισκέψεις κορυφαίων στελεχών  από το χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως την Porsche, την Silberform και την Daimler.

Στόχος είναι να μεταλαμπαδεύσουν τεχνογνωσία και εμπειρία στους εκπαιδευόμενους.

Το δεύτερο σκέλος της πλατφόρμας, αφορά την δημιουργία αυτοκινητοβιομηχανίας ή μερών αυτοκινήτου και τμήμα σχεδιασμού εντός Ελληνικών συνόρων, όπου θα απασχοληθούν οι απόφοιτοι του κολεγίου. Μια τέτοια προοπτική θα σήμαινε το άνοιγμα εκατοντάδων θέσεων εργασίας.

Ήδη μάλιστα έχει οριστεί σειρά προσωπικών μου συναντήσεων, σχετικών με το θέμα, όπως αυτής με εκπροσώπους του Σ.Ε.Β. στις αρχές του Ιουνίου στις Βρυξέλλες  καθώς και με τον κ. Jose Manuel Barosso, Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τον κ. Rainer Wieland,  Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Στις κρίσιμες στιγμές που βιώνει η χώρα μας δεν πρέπει να μείνουμε στα ευχολόγια, ούτε να ανεχθούμε την κωλυσιεργία.

Αντίθετα, θα πρέπει να αναζητήσουμε ένα κατάλληλο κράμα αναπτυξιακών πολιτικών.

Το κράμα αυτό δεν μπορεί να περιοριστεί στους παραδοσιακούς τομείς ανάπτυξης όπως η ποντοπόρος ναυτιλία και ο τουρισμός.

Πρέπει να αξιολογηθούν επομένως οι τρόποι αναπτυξιακής επανεκκίνησης της χώρας και η επένδυση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας δίνει αναμφισβήτητα μία τέτοια ρεαλιστική προοπτική.

* Διευθυντής Επένδυσης Silberform στην Ελλάδα

 

(Visited 1 times, 1 visits today)
By