Σάββατο, 20 Ιουλίου, 2024

Οι γυναίκες γνωρίζουν λιγότερα για την πολιτική από τους άνδρες

Την προκατάληψη που θέλει τις γυναίκες να ασχολούνται λιγότερο με την πολιτική από τους άνδρες έρχεται να επιβεβαιώσει βρετανική έρευνα

eklogesginaikesΑκόμη και στις πλέον δημοκρατικές χώρες, όπου έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την ισότητα των δύο φύλων, οι γυναίκες γνωρίζουν λιγότερα για την πολιτική από τους άνδρες, σύμφωνα με έρευνα του Συμβουλίου Οικονομικών και Κοινωνικών Ερευνών της Βρετανίας  (ESRC).

Σημαντική ευθύνη για το γεγονός αυτό φέρουν τα ίδια τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ο περιορισμένος χρόνος των γυναικών που ακόμη και σε προηγμένες κοινωνίες αναλαμβάνουν μεγαλύτερα οικιακά βάρη από τους άνδρες, αλλά και αυτή καθεαυτή η προκατάληψη που θέλει τις γυναίκες να μην ενδιαφέρονται για τα πολιτικά.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Τζέιμς Κιούραν, διευθυντή του Κέντρου Ερευνών Μέσων Ενημέρωσης Goldsmiths Leverhulme του Πανεπιστημίου του Λονδίνου,  συνέκριναν τις πολιτικές γνώσεις των δύο φύλων σε δέκα χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.  Εντυπωσιάστηκαν όταν ανακάλυψαν ότι στη Νορβηγία, μία χώρα ιδιαίτερα προοδευτική όσον αφορά στα γυναικεία δικαιώματα, το χάσμα πολιτικών γνώσεων μεταξύ ανδρών-γυναικών είναι μεγαλύτερο από ότι στη Νότια Κορέα. Διαπίστωσαν επίσης προς μεγάλη τους έκπληξη ότι η υστέρηση των γυναικών έναντι των ανδρών σε πολιτικές γνώσεις είναι μεγαλύτερη στη Μεγάλη Βρετανία και στις ΗΠΑ από ότι στην Κολομβία.

Προκειμένου να εξηγήσουν γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά και μάλιστα φαίνεται να είναι διεθνής τάση, ανεξάρτητη από το βαθμό δημοκρατικότητας μίας κοινωνίας, οι επιστήμονες μελέτησαν τόσο το περιεχόμενο των ειδήσεων όσο και τη δομή των ΜΜΕ στις δέκα χώρες της έρευνας.

Ως προς το περιεχόμενο των ειδήσεων, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι ακόμη και σε προοδευτικές χώρες τα ΜΜΕ χρησιμοποιούν ως ειδησεογραφικές πηγές κυρίως άνδρες. Κατά μέσο όρο στις δέκα χώρες τις έρευνας μόνο το 30% των ειδήσεων στην τηλεόραση περιλαμβάνει συνεντεύξεις ή δηλώσεις γυναικών και μάλιστα οι δημοσιογράφοι τείνουν να χρησιμοποιούν γυναίκες ως πηγές  όχι τόσο σε θέματα «σκληρής» πολιτικής ειδησεογραφίας, όσο σε θέματα όπως η οικογένεια, ο πολιτισμός και το lifestyle, που χαρακτηρίζονται «γυναικεία».

Αυτή η ανεπαρκής παρουσίαση των γυναικών και η προκατάληψη σε βάρος τους με βάση τη θεματογραφία των ειδήσεων, ανατροφοδοτεί την προκατάληψη πως η πολιτική είναι γένους ανδρικού και αποθαρρύνει τις γυναίκες να αναπτύξουν τα πολιτικά τους ενδιαφέροντα.

Ως προς τη δομή των ΜΜΕ και την επιλογή του μέσου ενημέρωσης από τους πολίτες, η έρευνα διαπίστωσε ότι σε χώρες που η κύρια πηγή ενημέρωσης είναι η δημόσια τηλεόραση και όχι τα ιδιωτικά κανάλια, οι θεατές έχουν καλύτερη πληροφόρηση για τα πολιτικά θέματα. Η παρακολούθηση, η ακρόαση και η ανάγνωση ειδήσεων παραμένει πάντως σε μεγάλο βαθμό μια ανδρική ενασχόληση, ακόμα και στις πιο αναπτυγμένες χώρες.

Σε όλες τις χώρες της έρευνας οι γυναίκες βλέπουν σε μικρότερο ποσοστό έναντι των ανδρών ειδήσεις στην τηλεόραση, ακούν ειδήσεις στο ραδιόφωνο ή διαβάζουν ειδήσεις στις εφημερίδες. Σε αυτό παίζει φυσικά ρόλο το γεγονός ότι τους μένει λιγότερος ελεύθερος χρόνος από τις δουλειές του νοικοκυριού και οι κοινωνικές προκαταλήψεις του παρελθόντος που επιβιώνουν ακόμη.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By