Δευτέρα, 24 Φεβρουαρίου, 2020

Έντονο ρωσικό ενδιαφέρον για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΛΘ

Στο στόχαστρο της  Russian Railways  τα «ασημικά» της χώρας

 

limanithessalonikiΗ Μόσχα ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος για να συμμετάσχει στην ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων (ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Οι Ρώσοι έχουν επιδείξει μεγάλο ενδιαφέρον για την απόκτηση σιδηροδρομικών περιουσιακών στοιχείων που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο, επιθυμώντας να έχουν το «πάνω χέρι» στις μεταφορικές ροές μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, λένε οι αναλυτές.

Στα τέλη Ιουλίου, ο «όμιλος Κοπελούζου», ο ελληνικός εταίρος της «Gazprom», πρότεινε στο ρωσικό σιδηροδρομικό μονοπώλιο, την εταιρεία «Russian Railways» (Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι – RZD), να συμμετάσχουν από κοινού στην ιδιωτικοποίηση του ελληνικού οργανισμού σιδηροδρόμων, ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το 100% των μετοχών της εταιρείας διατίθεται προς πώληση από τον ελληνικό οργανισμό ιδιωτικοποιήσεων, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ), και οι ενδιαφερόμενοι έχουν προθεσμία για την υποβολή εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος μέχρι τη 16η Σεπτεμβρίου 2013.

Για το ενδιαφέρον των Ελλήνων σχετικά με τη συμμετοχή Ρώσων στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μίλησε ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας, Μαξίμ Σόκολοφ. Ο ίδιος είχε μετάσχει σε μια συνεδρίαση της μεικτής διυπουργικής Επιτροπής Ρωσίας – Ελλάδας, στην Αθήνα. Στη ρωσική ομάδα, συμμετείχε επίσης ένα ανώτερο στέλεχος της RZD και κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, τα μέρη συμφώνησαν να ανταλλάξουν πληροφορίες για το έργο, δήλωσε ο Ρώσος υπουργός στους δημοσιογράφους.

Μεγάλα σχέδια

Το ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στην ιδιωτικοποίηση των φορέων διαχείρισης και εκμετάλλευσης σιδηροδρόμων και λιμένων στην Ελλάδα, είχε ήδη εκφράσει ο επικεφαλής των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, το Μάρτιο του τρέχοντος έτους. «Η RZD επέδειξε το ενδιαφέρον της για την εξαγορά όλων των ελληνικών περιουσιακών στοιχείων που διατίθενται προς πώληση. Με βάση τις αρχικές εκτιμήσεις, το συνολικό ποσό που προσφέρονταν για ιδιωτικοποιήσεις ήταν λιγότερο από 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Σε σύγκριση με το επενδυτικό πρόγραμμα της ρωσικής κρατικής εταιρείας, το ποσό αυτό αποτελούσε σταγόνα στον ωκεανό», δήλωσε η αναλύτρια της εταιρείας επενδύσεων «Investkafe», Κίρα Ζαβιάλοβα. Κατά την άποψή της, η συμμετοχή στην ιδιωτικοποίηση των ελληνικών περιουσιακών στοιχείων εντάσσεται στη στρατηγική του ρωσικού μεταφορικού γίγαντα, η οποία εμπεριέχει την ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στις μεταφορές αλλά και παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics). Στο πλαίσιο αυτό, έχει νόημα και σημασία η συνέργεια με τη συνένωση διεθνών έργων της εταιρείας.

Η συμμετοχή στο διαγωνισμό θα επιτρέψει στους ρωσικούς Σιδηροδρόμους να δημιουργήσουν ένα χερσαίο μεταφορικό διάδρομο που να παρακάμπτει τα θαλάσσια στενά του Βοσπόρου και τα Δαρδανέλια, δήλωσε ο διευθυντής του τμήματος αξιολόγησης και οικονομικών προτύπων της εταιρείας χρηματοοικονομικών Συμβούλων FCG, Αντρέι Φιλκόφ. Ήδη, οι ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν αυτή τη στρατηγική. Θυγατρική της RZD υλοποίησε πρόσφατα μια επιλογή (option)  για να αγοράσει το 15,1% των μετοχών της FELB, μιας επιχείρησης μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δραστηριοποιείται στον άξονα Κίνα – ΕΕ. «Η RZD αναμένει αύξηση των μεταφορών από την Ασία προς την Ευρώπη. Αλλά η ομαλή ροή των αυξημένων μεταφορικών όγκων, εξαρτάται από τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών δικτύων που είναι μια επένδυση και χρονοβόρα και δαπανηρή. Το πρόγραμμα επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής BAM (Σιδηρόδρομος Βαϊκάλης – Αμούρ) και του υπερσιβηρικού, έχει μειωθεί σχεδόν κατά 50% (μέχρι τα 14 δισ. ευρώ – 560 δισ. ρούβλια). Η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας των σιδηροδρομικών γραμμών που είχαν αρχικά δηλώσει σαν στόχο οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (80 εκατομμύρια τόνοι ετησίως), δεν μπορεί να υλοποιηθεί ούτε καν σε μακροπρόθεσμη προοπτική», λέει η Κίρα Ζαβιάλοβα.

Κόμβος η Ελλάδα

Σύμφωνα με τα ρωσικά Μέσα Ενημέρωσης, εκτός από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι εξετάζουν την αγορά του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και της επισκευαστικής εταιρείας τροχαίου υλικού Rosco. Ο λιμένας της Θεσσαλονίκης, είναι ένα από τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια στην Ελλάδα. Το 2012, οι μεταφορές φορτίων ήταν περίπου 4,4 εκ. τόνοι.  Παρά την ευνοϊκή του θέση, το μερίδιο του ΟΛΘ στην αγορά των εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ Ευρώπης και Ασίας είναι μικρότερο από το 1%. Όμως, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει το πλεονέκτημα της κομβικής θέσης στη διασταύρωση χερσαίων μεταφορικών διαδρόμων και εξειδίκευση στη μεταφορά φορτίων χύδην.

Σύμφωνα με τον ρώσο υπουργό, Σόκολοφ, η ελκυστικότητα του ελληνικού διαγωνισμού θα εξαρτηθεί από το πιο κομμάτι των περιουσιακών στοιχείων θα ιδιωτικοποιηθεί. «Πιστεύουμε ότι θα λάβουμε σύντομα την τελική πρόταση για να την μελετήσουμε και να αποφασίσουμε για τη συμμετοχή μας στις διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του συγκεκριμένου περιουσιακού στοιχείου. Ακόμα, είναι πολύ νωρίς για να πούμε τι θα κάνουμε», είπε ό ίδιος, σύμφωνα με το πρακτορείο RIA «Novosti». Ωστόσο, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι θα έχουν ισχυρό ανταγωνισμό. Παρά το γεγονός ότι ο τελικός κατάλογος των ανταγωνιστών στο διαγωνισμό δεν έχει διαμορφωθεί, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρονται η γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων SNCF, η κινεζική εταιρεία COSCO, η ιταλική Trenitalia και η γερμανική Deutsche Bahn AG, όπως έχουν κατά καιρούς δημοσιεύσει στο παρελθόν τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης.

Σύμπραξη με ελληνικές εταιρείες

Ο όμιλος Κοπελούζου δεν είναι η πρώτη πιθανή επιλογή των Ρωσικών Σιδηροδρόμων για τον ελληνικό εταίρο στο διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων «Prime», το ρωσικό σιδηροδρομικό μονοπώλιο έχει ήδη πραγματοποιήσει συνομιλίες με την εταιρεία ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ για τη δημιουργία κοινοπραξίας για τη συμμετοχή στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Νωρίτερα, ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, είπε ότι όλα τα περιουσιακά στοιχεία (στην Ελλάδα), η εταιρεία σκοπεύει να τα αποκτήσει με δανεισμό. «Ο λόγος του καθαρού χρέους / EBITDA (της RZD), παραμένει σε χαμηλά επίπεδα του 1,27x  στο τέλος του 2012. Βασικά, η εταιρεία, είναι σε θέση να εξαγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρησιμοποιώντας ως χρηματοδότηση δανειακά κεφάλαια», λέει η Ζαβιάλοβα.

Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, έχουν θετική εμπειρία από τη συμμετοχή τους σε διεθνή προγράμματα. Για παράδειγμα, στη Σερβία η εταιρεία συμμετέχει στην κατασκευή μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής με ηλεκτροκίνηση, μήκους των 68 χιλιομέτρων στην περιοχή Βάλιεβο – Λόζνικα, στο δεύτερο κομμάτι της σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 16 km στη γραμμή Βελιγράδι – Πάντσεβο, στην ανακατασκευή του σερβικού τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής Βελιγραδίου – Μπαρ, συνολικού μήκους 200 km και στην ανακατασκευή έξι τμημάτων συνολικού μήκους 111 km, της σιδηροδρομικής γραμμής του 10ου Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Μεταφορών. Η συνολική αξία των συμβάσεων για τα έργα στη Σερβία είναι περίπου ένα δισ. δολάρια. Σύμφωνα με τον Αντρεί Φιλκόφ, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχουν την ευκαιρία να συνδυάσουν σιδηροδρομικά και λιμενικά έργα στην Ελλάδα με τα αναπτυξιακά έργα υποδομής που υλοποιούν στη Σερβία, χρησιμοποιώντας το δυναμικό της εξαγοραζόμενης εταιρείας logistics GEFCO για να αυξήσουν τους όγκους του μεταφορικού τους έργου.

Πηγή: H Ρωσία τώρα

 

 

By