Σάββατο, 8 Αυγούστου, 2020

Για ατομικές συμβάσεις στους ναυτικούς κάνουν λόγο οι εφοπλιστές

Είναι ακριβά τα ελληνικά ναυπηγεία, σημείωσε ο Θεόδωρος Βενιάμης

fosphotos.com | Panayiotis Tzamaros
fosphotos.com | Panayiotis Tzamaros

Ο στόχος για μεγαλύτερη απορρόφηση Ελλήνων ναυτικών στα ποντοπόρα πλοία μπορεί να επιτευχθεί σε μια τριετία, εφόσον όμως υπάρξουν ατομικές συμβάσεις εργασίας στα πληρώματα με μισθούς που ισχύουν στα διεθνή πρότυπα, σταθερό νομικό πλαίσιο και κατάλληλη συνδρομή από την ελληνική Πολιτεία, είπε ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Θ.Βενιάμης, τονίζοντας τη σημασία της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, καθώς και τις προοπτικές της.

Χαρακτήρισε λανθασμένη την κίνηση πολιτικών που έθεσαν επερωτήσεις στη Βουλή περί φοροελαφρύνσεων και παροχών στους εφοπλιστές.

Μίλησε ακόμη για υψηλό κόστος εργασίας στα ελληνικά ναυπηγεία, ενώ κατηγόρησε τα συνδικάτα για παρεμβάσεις που δυσχεραίνουν το έργο τους αποτρέποντας τους πλοιοκτήτες να φέρουν τα πλοία τους. 

Ειδικότερα, μιλώντας στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου της έκθεσης των Ποσειδωνίων, η οποία ολοκληρώνεται σήμερα, Παρασκευή, ο Θ.Βενιάμης ότι ο εφοπλισμός είναι στην Ελλάδα οικειοθελώς και ότι αυτό που επιθυμεί η εφοπλιστική κοινότητα είναι να εφαρμόζονται τα νομίμως ισχύοντα, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό.

«Είναι λάθος και ορισμένοι πολιτικοί να καταθέτουν επερωτήσεις στη Βουλή και να αναφέρονται σε φοροελαφρύνσεις και φορολογικές παροχές προς τους εφοπλιστές, όταν εμείς έχουμε τον φόρο χωρητικότητας τον οποίο έχουν κατοχυρώσει οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και το έχουν πάρει οι περισσότερες και μη ευρωπαϊκές που ασχολούνται με τη ναυτιλία» τόνισε.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ είπε, επίσης, ότι όταν κάποια στιγμή ρώτησε κάποιον πολιτικό στη Βουλή να του κατονομάσει συγκεκριμένες φορολογικές ελαφρύνσεις, του είπε ότι τα τρόφιμα και τα υλικά που μπαίνουν στα πλοία είναι αφορολόγητα.

«Αν αυτό θεωρείται φορολογική ελάφρυνση, ας το καταργήσουν» πρόσθεσε. «Αλλά αυτό που θα γίνει είναι να ζημιωθεί η ελληνική σημαία, καθώς πολλοί από τους πλοιοκτήτες θα μεταφέρουν άμεσα τα πλοία σε σημαία της Μάλτας ή της Κύπρου ή άλλης ευρωπαϊκής χώρας» δήλωσε.

Ακριβά τα ελληνικά ναυπηγεία

Απαντώντας σε ερώτηση αν στην Ελλάδα μπορούν να γίνουν κατασκευές ή επισκευές σε ελληνικά ναυπηγεία είπε ότι «σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο για έναν απλό λόγο, ότι οι ίδιοι οι συνδικαλιστές έχουν καταστρέψει από μόνοι τους την οποιαδήποτε τόλμη συναδέλφων να έρθουν στην Ελλάδα για να κάνουν επισκευές».

Και αυτοί που βρίσκονται στην Ελλάδα έχουν τεράστια προβλήματα να επισκευάσουν ένα βαπόρι χωρίς την παρέμβαση του συνδικάτου, που είναι και ο βασικός λόγος που δεν έρχονται στην Ελλάδα, βαπόρια, τόνισε.

Ο κ. Βενιάμης χαρακτήρισε επίσης υψηλό το κόστος εργασίας στα ελληνικά ναυπηγεία όταν βρίσκεται στα 35 ευρώ την ώρα, την ίδια στιγμή που στην Τουρκία είναι κάτω από 5 δολάρια την ώρα και στη γειτονική Βουλγαρία ίσως και 3 ευρώ.

Για το θέμα των ατομικών συμβάσεων εργασίας στα ποντοπόρα πλοία είπε ότι πρόσφατα, το ελληνικό κοινοβούλιο επικύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας MLC του ΙΜΟ, που υποχρεώνει, όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας να εφαρμόζεται η ατομική. 

Σε αυτό το σημείο είπε, επίσης, ότι, εδώ και λίγες ημέρες, το θέμα αυτό έχει λήξει καθώς ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας τους έχει διαβεβαιώσει ότι όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας ισχύουν οι ατομικές.

Πρόσθεσε, επίσης, ότι ακόμα υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες με τα θέματα των ασφαλιστικών εισφορών, οι οποίες το επόμενο διάστημα σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Εργασίας και Ναυτιλίας θα επιλυθούν.

Αναφερόμενος στη φορολογία των αλλοδαπών πληρωμάτων στα πλοία υπό ελληνική σημαία, έκανε λόγο για λάθη που γίνονται πολλές φορές από τις κυβερνήσεις και εξέφρασε την ελπίδα ότι σύντομα θα διορθωθεί, καθώς το συγκεκριμένο γεγονός δεν υπάρχει σε καμία χώρα στον πλανήτη.

Η συμβολή της ναυτιλίας στην οικονομία

Ο κ. Βενιάμης επισήμανε πως εντός του 2013, δημοσιεύθηκαν δύο μελέτες με αντικείμενο τη σημασία της ναυτιλίας για την ελληνική οικονομία: Η μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), με τίτλο «Η Συμβολή της Ποντοπόρου Ναυτιλίας στην Ελληνική Οικονομία» και η μελέτη του διεθνούς οίκου μελετών The Boston Consulting Group, με θέμα «Εκτίμηση του αντίκτυπου της Ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία και την κοινωνία».

Όπως είπε και οι δύο μελέτες, ακολουθώντας η κάθε μία τη δική της μεθοδολογία, καταλήγουν σε γενικές γραμμές στις ίδιες εκτιμήσεις και συμπεράσματα, χαρακτηρίζοντας την ελληνική ναυτιλία ως έναν από τους βασικούς πυλώνες της εθνικής οικονομίας, με ιδιαίτερη έμφαση στο σημαντικό ποσοστό συμμετοχής του ναυτιλιακού κλάδου στο ΑΕΠ, ποσοστό που τα τελευταία δύο χρόνια αντιστοιχεί σε περισσότερο από 7% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας, καθώς και στην προσφορά μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας, άνω των 192.000.

Επιπροσθέτως, σημείωσε, οι δύο μελέτες τονίζουν την περαιτέρω δυναμική που έχει ο τομέας και τη δυνητική προσφορά του στην ελληνική οικονομία μέσω της περαιτέρω προσέλκυσης εγκατάστασης ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα και της αύξησης των θέσεων εργασίας των απασχολούμενων στους διάφορους τομείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας. 

«Βασική προϋπόθεση που θέτουν είναι η ύπαρξη σταθερού και ανταγωνιστικού θεσμικού πλαισίου» τόνισε ο κ. Βενιάμης.

Συμπλήρωσε ακόμη πως «προσφάτως, το ΙΟΒΕ εκπόνησε νεότερη μελέτη, η οποία δεν έχει ακόμη λάβει δημοσιότητα, με θέμα την ενίσχυση των απασχολούμενων Ελλήνων στην ποντοπόρο ναυτιλία.» 

» Η εν λόγω μελέτη εκτιμά τα αναμενόμενα οφέλη για τη δημιουργία θέσεων εργασίας Ελλήνων ναυτικών, στην περίπτωση που Έλληνες ναυτικοί, τόσο αξιωματικοί όσο και κατώτερα πληρώματα απασχοληθούν στην επάνδρωση του ελληνόκτητου στόλου, σε αντικατάσταση των αλλοδαπών. Στην περίπτωση αυτή θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας άμεσα επί των πλοίων αλλά και έμμεσα λαμβάνοντας υπόψη τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στην οικονομία, και θα υπάρξει παράλληλα ενίσχυση του ετήσιου εθνικού εισοδήματος της τάξης των 2,8 δισ. ευρώ, έως, υπό το βέλτιστο θεωρητικό σενάριο, των 5 δισ. ευρώ».

Ο κ. Βενιάμης επισήμανε ότι «τα ανωτέρω είναι εφικτά εφόσον επικρατήσουν στην ελληνική αγορά εργασίας οικονομικοί όροι σύμφωνοι με τα νομίμως ισχύοντα στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά εργασίας και τις σχετικές διεθνείς συμβάσεις. Γιατί δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι το ελληνόκτητο πλοίο πρέπει να είναι ανταγωνιστικό, προκειμένου να επιβιώσει στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο.» 

» Επιπροσθέτως, η περιορισμένη αριθμητική δυνατότητα εισακτέων σπουδαστών στις υπάρχουσες ναυτικές ακαδημίες, καθιστά αναγκαία την άμεση λειτουργία συστήματος ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης».

Τέλος, εξέφρασε την εκτίμηση ότι κάποια στιγμή το θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα θα αλλάξει και θα έρθουν επενδύσεις και ανέφερε ότι το σύνολο των Ελλήνων εφοπλιστών έχει επενδύσει σε ακίνητα. 

Έως το 2009, μεσοσταθμικά, οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε ακίνητα ήταν της τάξης περίπου 1,7- 1,8 δισ. ευρώ, ενώ ένα χρόνο μετά που άρχισαν οι νέοι φόροι οι επενδύσεις έπεσαν κάτω από 100 εκατ. ευρώ, πρόσθεσε ο κ. Βενιάμης.

Πηγή: ΑΜΠΕ

(Visited 1 times, 1 visits today)
By