Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2019

Ζεστό καλοκαίρι, βροχερό φθινόπωρο

Η αύξηση των εσόδων η οποία προβλέπεται έως το 2018, θα πρέπει και αυτή να αποδειχθεί ότι μπορεί να επιτευχθεί χωρίς να υπάρξουν νέες παρεμβάσεις

greece-economy-1-jpg

Η απόφαση της κυβέρνησης να διαφοροποιήσει τους στόχους του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Προγράμματος Σταθερότητας σε σχέση με αυτούς του μνημονίου, προμηνύει ένα νέο γύρο σκληρών διαπραγματεύσεων μόλις οι επικεφαλής της τρόικας επιστρέψουν στην Αθήνα για την επόμενη αξιολόγηση.

Το υπουργείο Οικονομικών, με γνώμονα να αποφύγει οποιαδήποτε αναφορά σε νέα μέτρα προκειμένου να καλύψει το όποιο δημοσιονομικό κενό προκύπτει τα επόμενα χρόνια, αποφάσισε να προχωρήσει σε πλήρη διαφοροποίηση των στόχων για την επόμενη τετραετία.

Συγκεκριμένα το νέο ΜΠΔΣ προβλέπει για το 2015 πλεόνασμα 2,5% του ΑΕΠ από το 3% του ΑΕΠ που προβλέπει το μνημόνιο και για το 2016 προβλέπει 3,5% του ΑΕΠ από 4,5%. Δηλαδή, το 2015 θα πρέπει να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 4,737 δισ. ευρώ σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο αντί 5,648 δισ. που προβλέπει το μνημόνιο και το 2016 6,955 δισ. ευρώ, αντί για 8,882 δισ. που προβλέπει το μνημόνιο.

Αντίστοιχα, αυξάνει τους στόχους σε σχέση με το μνημόνιο το 2017 και το 2018, σε μια προσπάθεια να κερδίσει χρόνο ώστε να καλύψει τα δημοσιονομικά κενά που προκύπτουν, χωρίς να ληφθούν νέα μέτρα.

Έτσι προκύπτουν ιδιαίτερα χαμηλά δημοσιονομικά κενά για τα επόμενα χρόνια, σε αντίθεση με την πρόβλεψη της Κομισιόν. Για παράδειγμα το Μεσοπρόθεσμο παρουσιάζει δημοσιονομικό κενό μόλις 911 εκατ. ευρώ το 2015 (2 δισ. ευρώ αναφέρει η έκθεση της Κομισιόν), 1,927 δισ. Ευρώ για το 2016 (3,8 δισ. ευρώ η πρόβλεψη της Κομισιόν), ενώ από το 2017 και μετά, δεν καταγράφεται κενό αλλά αντιθέτως υπερκάλυψη δημοσιονομικών στόχων με 111 εκατ. ευρώ το 2017 και 2,47 δισ. ευρώ το 2018 (1,9 δισ. Ευρώ δημοσιονομικό κενό εκτιμά η έκθεση της Κομισιόν μόνο για το 2017).

Ωστόσο, για να πείσει την τρόικα το Σεπτέμβρη ότι οι στόχοι του ΜΠΔΣ, μπορούν να επιτευχθούν και μάλιστα χωρίς τη λήψη περαιτέρω δημοσιονομικών μέτρων θα πρέπει να αποδείξει ότι θα καταφέρει να καταγράψει μεσοσταθμική ανάπτυξη κατ έτος 3,3% όπως προϋποθέτει το πρόγραμμα.

Ταυτόχρονα, η αύξηση των εσόδων η οποία προβλέπεται έως το 2018, θα πρέπει και αυτή να αποδειχθεί ότι μπορεί να επιτευχθεί χωρίς να υπάρξουν νέες παρεμβάσεις. Δηλαδή, ότι οι στόχοι θα επιτευχθούν μόνο από την πάταξη της φοροδιαφυγής και το επιπλέον χρήμα στην αγορά που θα φέρει η ανάπτυξη.

Παράλληλα, η κυβέρνηση μέσω του ΜΠΔΣ, υπόσχεται (αν το επιτρέψουν οι οικονομικές συνθήκες) μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και παραμονή ΦΠΑ στην εστίαση στο 13%.

Όπως είναι προφανές το νέο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πρόγραμμα Σταθερότητας, αποτελεί μια πρόκληση δίχως προηγούμενο, πρώτα από όλα για την ίδια την κυβέρνηση. Αν καταφέρει να αποδείξει ότι οι στόχοι που έχει θέσει βγαίνουν χωρίς νέα μέτρα θα έχει κερδίσει το στοίχημα.

Το κυριότερο όμως είναι, αν θα καταφέρει να αποδείξει ότι η Ελλάδα μπορεί να ορίσει μόνη της πλέον την οικονομική της πολιτική, απαλλαγμένη από τις λάθος εκτιμήσεις που έκαναν τα προηγούμενα χρόνια οι δανειστές και τα οποία στοίχησαν πολύ ακριβά στη χώρα.

 

Αλέξανδρος Κλώσσας

 

By