Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Η κίνηση ανεβαίνει, τα δίκτυα αντέχουν αλλά το Netflix «ρίχνει» ταχύτητες για …ασφάλεια


Σε επιφυλακή βρίσκονται εδώ και αρκετές ημέρες τόσο οι ρυθμιστικές αρχές όσο και τα αρμόδια στελέχη των τεχνικών τμημάτων των τηλεπικοινωνιακών παρόχων στην Ελλάδαπροκειμένου να διασφαλίσουν ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα με τις τηλεπικοινωνιακές υποδομές και οι πολίτες θα μπορούν να επικοινωνούν αλλά και να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο χωρίς προβλήματα καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της ιδιότυπης κρίσης που έχει δημιουργήσει η πανδημία του κορωνοϊού.

Μέχρι στιγμής, οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι τα δίκτυα στην Ελλάδα αντέχουν και δεν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα, ενώ στελέχη των εταιρειών τονίζουν ότι παρά την σημαντική αύξηση που παρατηρείται στην κίνηση δεν υπάρχει ζήτημα ούτε με τη χωρητικότητα που είναι διαθέσιμη.

Από την άλλη πλευρά, η παροιμία που αρέσκονται να χρησιμοποιούν άπαντες είναι «φύλαγε τα ρούχα σου για να έχεις τα μισά» και αυτό είναι κάτι που ενστερνίζονται και στην Ευρωπαϊκή Ένωση που ζήτησε και πέτυχε από το Netflixμείωση των ταχυτήτων μετάδοσης video για ένα διάστημα 30 ημερών.

Πόσο έχει αυξηθεί η κίνηση;

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, η μεγαλύτερη αύξηση που παρατηρείται αφορά τις φωνητικές κλήσεις από τα σταθερά αλλά και από τα κινητά δίκτυα, ενώ υπάρχει και σημαντική αύξηση στην κίνηση των δεδομένων από σταθερά δίκτυα. Η κίνηση δεδομένων από δίκτυα κινητής εκτιμάται ότι έχει μείνει στα ίδια επίπεδα.

Αν και δεν υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, η αύξηση των φωνητικών κλήσεων είναι της τάξεως του 60% στα σταθερά δίκτυα και του 30% στα δίκτυα κινητής. Η κίνηση δεδομένων στα δίκτυα σταθερής έχει αυξηθεί, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, κατά 40%.

Η αύξηση αυτή χαρακτηρίζεται ως λογική δεδομένου του #menoumespiti. Τόσο όσον αφορά στη χρήση του σταθερού τηλεφώνου, το οποίο πολλοί είχαν «εγκαταλείψει» για χάρη του κινητού, όσο και για την κίνηση δεδομένων στα σταθερά δίκτυα.

Το Netflix και το YouTube αλλά και οι υπόλοιπες υπηρεσίες video streaming είναι, όπως είναι λογικό, αυτές που «προκαλούν» τη μεγαλύτερη αύξηση στην κίνηση δεδομένων. Υπενθυμίζεται ότι οι υπηρεσίες video καταναλώνουν πολύ περισσότερα δεδομένα σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες εφαρμογές που αξιοποιούν τις ευρυζωνικές συνδέσεις.

Κάτι που φαίνεται και από το γεγονός πως η κίνηση στο GR-IX, τον ελληνικό κόμβο «ανταλλαγής» κίνησης δεδομένων, η αύξηση που παρατηρείται την τελευταία εβδομάδα είναι της τάξεως του 10%-15%.

Όμως, μέσω του GR-IX, δεν περνά η κίνηση που αφορά το Netflix ή τις υπηρεσίες της Google. Από την άλλη, αναμένεται περαιτέρω αύξηση στο GR-IX, μέσα από το οποίο περνά η κίνηση μεταξύ των ελληνικών παρόχων, τις επόμενες εβδομάδες καθώς θα αυξάνεται η χρήση συστημάτων τηλε-εκπαίδευσης και τηλε-εργασίας.

Αυτό πάντως που τονίζουν άπαντες είναι πως τα δίκτυα αντέχουν και υπάρχει περαιτέρω χωρητικότητα. Και οι ιθύνοντες δεν ανησυχούν από τις διακυμάνσεις που παρατηρούνται στην ταχύτητα λήψης και αποστολής δεδομένων στις ευρυζωνικές συνδέσεις πολλών καταναλωτών.

Κάτι που αποδίδεται και στο γεγονός ότι έχουν αλλάξει οι ώρες με τη μεγαλύτερη ζήτηση, καθώς πλέον η κίνηση από υπηρεσίες video έχει αυξηθεί ιδιαίτερα και το πρωί λόγω των μαθητών και των παιδιών που μένουν στο σπίτι.

Από την άλλη πλευρά, η επικείμενη έναρξη λειτουργίας των πλατφορμών τηλε-εκπαίδευσης, όπου θα γίνεται εκτεταμένη χρήση video εκτιμάται ότι θα δώσει νέα ώθηση στην αυξημένη κίνηση των δεδομένων.

Το γεγονός πάντως ότι υπάρχει μεγάλη αύξηση στη χρήση των φωνητικών κλήσεων είναι και ένας λόγος που κυκλοφορεί η άποψη ότι οι προσφορές των τηλεπικοινωνιακών παρόχων θα έπρεπε να περιλαμβάνουν και κάτι που να αφορούσε τις υπηρεσίες φωνής στην κινητή τηλεφωνία.

 

Αν και γενικότερα στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν ανησυχούν καθώς τα δίκτυα δείχνουν να αντέχουν, οι προτροπές για συνετή χρήση είναι αρκετές. Βέβαια, και εκεί υπάρχει σημαντική αύξηση της κίνησης των δεδομένων και είναι χαρακτηριστικό πως ο όμιλος Vodafone έκανε λόγο για αύξηση 50% στην κίνηση.

Δεν είναι επίσης, τυχαίο, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε σε σχετική έκκληση προς τους πολίτες, ενώ απευθύνθηκε και προς το Netflix ζητώντας να μειώσει τις ταχύτητες μετάδοσης του περιεχομένου του, το αποκαλούμενο και bitrate.

Ο αμερικανικός κολοσσός απάντησε θετικά σε αυτό το αίτημα και όπως έγινε γνωστό για τις επόμενες 30 ημέρες θα μειώσει το bitrate του τόσο ώστε να υπάρξει μία μείωση της κίνησης δεδομένων κατά 25%. Σύμφωνα με το Netflix, η διαφορά στην ποιότητα του περιεχομένου που θα γίνει αντιληπτή από τους συνδρομητές θα είναι σχετικά μικρή.

Παράλληλα, ο BEREC, ήτοι η ένωση των ρυθμιστικών αρχών της ΕΕ, ανακοίνωσε ότι προχωρά στη δημιουργία ενός μηχανισμού παρακολούθησης μέσω του οποίου θα υπάρχουν συνεχείς αναφορές ανά χώρα για την κίνηση και τη συμπεριφορά των δικτύων.

Μάλιστα, για το συγκεκριμένο θέμα υπήρξε χθες ενημέρωση των τηλεπικοινωνιακών παρόχων από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Στη σχετική τηλεδιάσκεψη, σύμφωνα με πληροφορίες, μετείχαν στελέχη και από την ΑΔΑΕ και από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως και από τους παρόχους. Πάντως, η εκπροσώπηση δεν ήταν σε υψηλόβαθμο επίπεδο, ενώ αναμένεται να υπάρχουν και άλλες σχετικές τηλεδιασκέψεις προκειμένου να υπάρχει ενημέρωση και ανταλλαγή στοιχείων και απόψεων μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Δευτέρα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης είχε τηλεδιάσκεψη για το συγκεκριμένο ζήτημα με τους επικεφαλής των τηλεπικοινωνιακών παρόχων της χώρας, ενώ στη συνέχεια το υπουργείο εξέδωσε έναν οδηγό για τη συνετή χρήση των τηλεπικοινωνιακών δικτύων.

Ο οδηγός αυτός περιλαμβάνει τις εξής συστάσεις:

Αποφεύγουμε, όσο το δυνατό, τη χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών ψυχαγωγίας κατά τις ώρες αιχμής, δηλαδή από τις 09:00 το πρωί ως τις 6:00 το απόγευμα.

Με τον τρόπο αυτό δημιουργούμε τον απαιτούμενο «χώρο» ώστε τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα να είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν ακόμα και τις πιο απαιτητικές ανάγκες εφαρμογών επικοινωνίας και ομαδικής απομακρυσμένης εργασίας και τηλε-εκπαίδευσης που είναι τόσο σημαντικές για μεγάλο αριθμό συμπολιτών μας και επιχειρήσεων και εν τέλει κρίσιμες για την λειτουργία όλης της οικονομίας.

Αν πρόκειται να πραγματοποιήσουμε μία τηλεφωνική κλήση προτιμάμε τα σταθερά δίκτυα αντί των κινητών. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγουμε τη δημιουργία υπερβολικής κίνησης στις υποδομές κινητής τηλεφωνίας.

Αποφεύγουμε την αποστολή αρχείων μεγάλου μεγέθους και αν αυτό δεν είναι εφικτό, εξαντλούμε κάθε προσπάθεια συμπίεσής τους, εφόσον αυτό είναι τεχνικά εφικτό.

Αποφεύγουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό την αποστολή μαζικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τον υπολογιστή μας.Αποφεύγουμε τις περιττές video κλήσεις, τόσο τις ώρες αιχμής όσο και τις απογευματινές και βραδινές ώρες μη αιχμής.

Εκμεταλλευόμαστε τις διαδικτυακές πλατφόρμες ομαδικής – συνεργατικής εργασίας με τους συναδέλφους μας και δεν χρησιμοποιούμε αποκλειστικά τις κλασσικές βιντεοεφαρμογές .Κατεβάζουμε στον υπολογιστή μόνο τα αρχεία που χρειαζόμαστε.

Αν θέλουμε να μοιραστούμε με άλλους ένα αρχείο που εντοπίσαμε στο διαδίκτυο, τους στέλνουμε τον σύνδεσμο και όχι το ίδιο το αρχείο.

Διατηρούμε ενημερωμένες τις ηλεκτρονικές μας συσκευές με τις τελευταίες εκδόσεις του λογισμικού τους, ακολουθώντας τις οδηγίες των κατασκευαστών. Επίσης, διατηρούμε ενημερωμένα τα προγράμματα που χρησιμοποιούμε για την προστασία των συσκευών από κακόβουλο λογισμικό.

Αν έχουμε παιδιά φροντίζουμε για τη δημιουργική τους απασχόληση και αποφεύγουμε όσο το δυνατόν τη προσκόλλησή τους αποκλειστικά σε πλατφόρμες μετάδοσης βίντεο (streaming) και στα κοινωνικά δίκτυα. Υιοθετούμε υπεύθυνη συμπεριφορά στο διαδίκτυο.

Συμβουλευόμαστε τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (eody.gov.gr)για την αντιμετώπιση του κορονοϊού και δεν αναπαράγουμε πληροφορίες και υλικό που στερούνται επιστημονικής τεκμηρίωσης.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By