Τετάρτη, 26 Φεβρουαρίου, 2020

«Κόκκινα δάνεια»: Συστάσεις Σταϊκούρα στα funds – «Δεν θέλουμε να βγάλουμε τον κόσμο από τα σπίτια του» λένε

«Να έχουν ανοικτές τις πόρτες και τα παράθυρα, για να ξέρει ο κόσμος πού μιλάει», ώστε να ζητά καλύτερες ρυθμίσεις απ” ό,τι του προσέφεραν οι τράπεζες ως τώρα, ζήτησε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, από την Ένωση Διαχείρισης Απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, στη συνάντηση που είχαν το απόγευμα της Παρασκευής.

«Σκοπός μας δεν είναι να βγάλουμε τον κόσμο από τα σπίτια του ή να κλείσουμε επιχειρήσεις» έλεγαν μετά τη συνάντηση στελέχη της Ένωσης Διαχειριστών. «Αντίθετα, σκοπός μας είναι τα κόκκινα δάνεια να τα κάνουμε ενήμερα. Οι πλειστηριασμοί είναι η έσχατη λύση» τόνιζαν, σύμφωνα με το newmoney.gr.

Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα, τόνιζαν πως «έχουμε την τεχνογνωσία να βοηθήσουμε τους δανειολήπτες. Αυτό συζητήσαμε με τον υπουργό, την καλύτερη επικοινωνία, τις βέλτιστες πρακτικές».

Ο κλάδος των Διαχειριστών Δανείων περιλαμβάνει 23 διαχειριστές, εκ τα ων οποίων όμως μόλις έξι-επτά είναι ενεργοί αυτή τη στιγμή. Ο κ. Σταϊκούρας τους ζήτησε να προσφέρουν καλύτερη επαφή με τους δανεολήπτες, ώστε ο πολίτης «να αισθανθεί ότι οι διαχειριστές δανείων είναι κοντά στον πολίτη, να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός κοντά στον πολίτη.

Και έτσι οι πολίτες να καταλάβουν ότι οι servicers δεν είναι τα «σκιάχτρα». Για να συμβεί αυτό, όμως, και ο πολίτης πρέπει να ξέρει ποιος είναι αυτός με τον οποίο συνομιλεί, όχι μόνο μια επιστολή που έχει πάρει στα χέρια του».

Νωρίτερα την Παρασκευή, ο υπουργός Οικονομικών είχε αφήσει αιχμές κατά τραπεζών, οι οποίες αρνούνται να προχωρήσουν σε ευνοική ρύθμιση για υπερχρεωμένους δανειολήπτες, οι οποίοι πληρούν τα κριτήρια του υφιστάμενου νόμου.

Σε επιστολή που απέστειλε προς την γενική γραμματέα της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, κυρία Χαρ. Απαλαγάκη, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «υπάρχει αριθμός αιτήσεων (σ.σ. οι οποίες έχουν υποβληθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα) για τις οποίες τα τραπεζικά ιδρύματα, αν και αναγνωρίζουν ότι οι οφειλέτες είναι επιλέξιμοι, δεν προσφέρουν πρόταση ρύθμισης και προτρέπουν τον οφειλέτη να προσφύγει στη δικαστική ρύθμιση».

Σημειώνεται ότι μετά την 1η Μαΐου οι δανειολήπτες αυτοί χάνουν το δικαίωμα προσφυγής στα δικαστήρια, προκειμένου να επιλύσουν την όποια διαφορά τους με τις τράπεζες. Στην ίδια επιστολή ο υπουργός επισημαίνει ότι «ενώ υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον από οφειλέτες για την υποβολή αίτησης στην πλατφόρμα (63.516 χρήστες την 31n εβδομάδα λειτουργίας), εντούτοις μικρός αριθμός αιτήσεων έχει επιτύχει τη ρύθμιση (μόλις 686 προτάσεις ρύθμισης)».

Υπενθυμίζεται ότι ο ίδιος είχε αναφέρει την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή ότι μόνον 273 υποθέσεις έχουν γίνει δεκτές.

Οι αιτίες για την απόκλιση μεταξύ του ενδιαφέροντος που σημειώνεται και του μικρού αριθμού των αιτήσεων που επιτυγχάνει τη ρύθμιση, ενδεχομένως να είναι τόσο διαδικαστικοί (π.χ. εσφαλμένα στοιχεία των δανείων τα οποία καθυστερούν την οριστική υποβολή της αίτησης) όσο και ουσιαστικοί (π.χ. διμερείς απευθείας διαπραγματεύσεις και επίτευξη ρύθμισης με επιλέξιμους οφειλέτες).»

Επιπλέον, στην ίδια επιστολή ο κ. Σταικούρας αναφέρει ότι, υπάρχουν αναφορές από φορείς ότι τα κριτήρια επιλεξιμότητας (ιδίως αναφορικά με το ύψος του δανείου) καθώς και το ποσοστό που προσφέρεται ως ρύθμιση (120% της αξίας της κατοικίας, το οποίο είναι υψηλό σε σχέση με το ποσοστό που προσφέρεται στο πλαίσιο ένταξης στο νόμο 3869/2010), είναι αποτρεπτικά για την ένταξη των οφειλετών στο νόμο αυτό.

Παράλληλα το υπουργείο Οικονομικών προχωρά σε έρευνα, μέσω αποστολής e-mails σε 42.107 χρήστες της πλατφόρμας, προκειμένου να διευκρινιστούν οι λόγοι για τους οποίους δεν προέβησαν στην οριστική υποβολή αιτήσεως για να λάβουν ρύθμιση του δανείου και συνακόλουθα να προστατεύσουν την πρώτη κατοικία τους.

Αυτοί οι δανειολήπτες, αν και προχώρησαν στην άρση του τραπεζικού και φορολογικού τους απορρήτου, δεν ολοκλήρωσαν ποτέ την αίτησή τους στην πλατφόρμα.

By