Παρασκευή, 20 Απριλίου, 2018

Κούβα τείνει να γίνει η Ευρώπη

Από το 2008 έως σήμερα, η μέση ηλικία των επιβατικών αυτοκινήτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους έχει αυξηθεί δραματικά.

Μετά την πτώση που παρατηρήθηκε από το 2000 έως και το 2007, όταν έφτασε στα 8,4 χρόνια, στη συνέχεια σημείωσε μια αλματώδη αύξηση για να φτάσει το 2015, την πιο πρόσφατη χρονιά για την οποία υπάρχουν στοιχεία, στα 10,7 χρόνια. Το γράφημα στη συνέχεια είναι αποκαλυπτικό.

Κυρίως υπεύθυνα για τη μεγάλη αύξηση του μέσου όρου ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ευρώπη είναι τα επαγγελματικά οχήματα. Σε χώρες που έχουν χτυπηθεί άγρια από την οικονομική κρίση και στις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, τα επιβατικά οχήματα έχουν ηλικία που ξεπερνά τα 10 χρόνια και τα επαγγελματικά τα 15. Στην Ελλάδα, τα ελαφρά επαγγελματικά έχουν μέσο όρο ηλικίας 16,8 χρόνια, ενώ τα φορτηγά και λεωφορεία 18,7 χρόνια.

Όσον αφορά στη χώρα μας, δεν είναι αυτή, όπως ίσως θα περιμέναμε, με τον γηραιότερο στόλο επιβατικών αυτοκινήτων. Με 13,5 χρόνια, είμαστε στο top 10 αλλά όχι ψηλά, καθώς υπάρχουν χώρες όπως η πρωταθλήτρια Πολωνία, στην οποία τα επιβατικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν έχουν μέση ηλικία 17,2 χρόνια.

Τη σκυτάλη παίρνει η Ελλάδα όσον αφορά στα επαγγελματικά οχήματα, στα οποία αποδεικνύεται το απόλυτο «νεκροταφείο» της Ευρώπης. Στους χάρτες που ακολουθούν, μπορείτε να δείτε την Πολωνία να ηγείται των γηραιότερων επιβατικών αυτοκινήτων και την Ελλάδα να παίρνει το προβάδισμα στα επαγγελματικά.

Αντίθετα, η χώρα με τη μικρότερη ηλικία επιβατικών οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της είναι η Μεγάλη Βρετανία, στην οποία ο μέσος όρων των ετών είναι στα 8,5. Συνολικά ωστόσο, δεν υπάρχει χώρα στην οποία να μην αυξάνεται ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων.

Τα στοιχεία αυτά είναι ανησυχητικά τόσο για την ασφάλεια των οδικών μεταφορών όσο και για το περιβάλλον, καθώς αυτοκίνητα 10 ή 20 ετών παλιά δεν πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές ρύπων και, λόγω παλαιότητας, ακόμα και αν στην εποχή τους ήταν «οικολογικά» σήμερα είναι για την πρέσα.

Η αύξηση του μέσου όρου ηλικίας των οχημάτων μοιάζει παράδοξη σε μια ευρωπαϊκή αγορά που τα τελευταία χρόνια έχει συνεχή αύξηση στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων. Φαίνεται όμως ότι η ζήτηση συνολικά αυξάνεται περισσότερο από τις πωλήσεις των καινούριων και ικανοποιείται από αυτή των μεταχειρισμένων. Αυτό το βλέπουμε και στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, όπου η αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει διογκωθεί υπέρμετρα έναντι αυτής των καινούριων.

Την τάση της παλαιότητας ενισχύει η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος του πληθυσμού σε πολλές χώρες τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης, καθώς και η είσοδος εκατομμυρίων μεταναστών και προσφύγων σε όλη την Ευρώπη, οι οποίοι ικανοποιούν την ανάγκη τους για μετακίνηση με την αγορά πολύ φτηνών αλλά και πολύ παλαιών αυτοκινήτων.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η ευρωπαϊκή ένωση έχει άμεση ανάγκη κινήτρων μέσω της επιδότησης απόσυρσης παλαιών οχημάτων και της αντικατάστασής τους με νέα. Διότι οι νέες, αυστηρές προδιαγραφές ρύπων και η νέα εποχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που δεν θα επιβαρύνουν το περιβάλλον, κινδυνεύουν να μείνουν κενό γράμμα αν οι πολίτες της Ευρώπης συνεχίζουν να κρατούν τα αυτοκίνητά τους για 15, 20 ή περισσότερα χρόνια.

By