Σάββατο, 11 Ιουλίου, 2020

Μητσοτάκης: Καταργείται το άσυλο ανομίας – Τέλος στην παραβατικότητα στα πανεπιστήμια

«Παίρνω τον λόγο για να επισημάνω ορισμένες κρίσιμες πλευρές της θέσης μας για το πανεπιστημιακό άσυλο.

Και νομίζω ότι ο καλύτερος τρόπος για να προσεγγίσουμε το θέμα, είναι να το δούμε με τη ματιά ενός απλού φοιτητή.

Ας φανταστούμε, λοιπόν, έναν πρωτοετή σε μία σχολή, στο κέντρο της πόλης. Φτάνει στο πανεπιστήμιο, γεμάτος δέος, χαρά και αγωνία μαζί.

«Ψαρωμένος», όπως λέμε, διψά για νέες εικόνες. Για μάθηση και για καινούργιες εμπειρίες.

Έχει φιλοδοξίες και επιθυμία για ζωή. Είναι, με λίγα λόγια, ένας νέος άνθρωπος! Και τι συναντά;

Σίγουρα θα αισθανθεί αμήχανα, βλέποντας -από την αρχή κιόλας- άγνωστους να μπαινοβγαίνουν στις αίθουσες και βρίσκοντας κλειστή την βιβλιοθήκη.

Το ίδιο και την Γραμματεία της σχολής, οι υπάλληλοι της οποίας φοβήθηκαν κάποια επεισόδια…

Περπατώντας, μετά, στους βρώμικους διαδρόμους, θα αναρωτηθεί αν όποιος θέλει μπορεί να γράφει στους τοίχους» είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην αρχή της ομιλίας του στη Βουλή για το διυπουργικό νομοσχέδιο.

Και συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης: «Και σίγουρα θα αγανακτήσει διαπιστώνοντας ότι και το εργαστήριο- που τόσο ήθελε να δει- έχει βάλει και αυτό λουκέτο…

Μια ανακοίνωση θα τον ειδοποιήσει ότι τα μαθήματα μεταφέρονται γιατί αρκετές αίθουσες έχουν καταληφθεί.

Και, με τον καιρό, θα συμβιβαστεί με το τρέξιμο πίσω από τις έκτακτες παραδόσεις ώστε να μην χαθεί το εξάμηνο.

Μέχρι να φτάσει στο πτυχίο του, ο φοιτητής αυτός θα έχει δει: Ολόκληρες πτέρυγες στα χέρια ποικιλώνυμων οργανώσεων.

Ναρκωτικά να κυκλοφορούν από χέρι σε χέρι.

Υπόγεια γεμάτα από μολότοφ και κουκούλες.

Το τεχνικό προσωπικό του Πανεπιστημίου να βάφει και να ξαναβάφει μάταια τους τοίχους.

Και καθηγητές να καθυβρίζονται –ακόμη και να χτίζονται μέσα στα γραφεία τους.
Όλα αυτά ίσως και να τον άφησαν αδιάφορο, στο πέρασμα του χρόνου.

Ίσως κάποτε και να του φάνηκαν και λίγο φολκλόρ.
Ο ίδιος, άλλωστε τώρα πέτυχε το στόχο. Είναι διπλωματούχος.

Ασυνείδητα, ωστόσο, ύστερα από 4 χρόνια, θα έχει συμβιβαστεί με κάτι πολύ απειλητικό: ότι αυτή και μόνον αυτή είναι η πραγματικότητα του ελληνικού πανεπιστημίου!

Πραγματικότητα που έχει γίνει, πλέον, παγιωμένο καθεστώς. Μία «κανονικότητα» της οποίας, δυστυχώς, ο κανόνας είναι η παρέκκλιση.

Ο φοιτητής αυτός μπορεί να είναι μεταξύ εκείνων των πολλών, που συνεχίζουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό.

Και εκεί θα βιώσει την μεγάλη απογοήτευση -ίσως και την μεγάλη ντροπή. Θα δει μαθήματα να διεξάγονται κανονικά, εξετάσεις να γίνονται στην ώρα τους, βιβλιοθήκες ανοιχτές.

Θα περπατήσει σε πανεπιστήμια καθαρά, που φιλοξενούν γνώση, έρευνα και πολιτισμό.
Με φοιτητές και καθηγητές που δουλεύουν απερίσπαστοι, αφού κανείς δεν καταστρέφει την περιουσία του πανεπιστημίου.

Και θα αντιληφθεί ότι ο περιθωριακός εκεί είναι πράγματι στο περιθώριο. Ενώ εδώ έχει εγκατασταθεί στο κέντρο της πανεπιστημιακής ζωής.

Ο φοιτητής τότε θα νιώσει τότε αδικημένος.

Γιατί ούτε ο ίδιος ούτε οι καθηγητές του στην Ελλάδα είχαν να ζηλέψουν κάτι απ’ τους ξένους συναδέλφους τους.

Και όμως η σύγκριση θα είναι συντριπτική.
Γιατί θα διαπιστώσει, πικρά, ότι όλη αυτή η αταξία στο ελληνικό πανεπιστήμιο ίσως, παλαιότερα, να του φάνταζε αδιάφορη ή ανώδυνη.

Στην πραγματικότητα, όμως, τον πήγε πίσω και του στέρησε πολλά: Γνώση αλλά και επαγγελματική προοπτική!

Ο πρωθυπουργός θα επιχειρήσει να επικεντρωθεί στις προωθούμενες διατάξεις επισημαίνοντας μεταξύ άλλων πως η κυβέρνηση αποκαθιστώντας το πανεπιστημιακό άσυλο και την ακαδημαϊκή ελευθερία και αντιμετωπίζοντας την εκτεταμένη ανομία που παρατηρείται σε αρκετά ιδρύματα υλοποιεί μια ακόμα προεκλογική δέσμευση της ΝΔ.

Παράλληλα, θα υπογραμμίσει ότι οι διατάξεις για τους ΟΤΑ – που έχουν την ευρύτατη στήριξη των δήμων και των περιφερειών – αντιμετωπίζουν δραστικά τις παραλυτικές επιπτώσεις που επέφερε η απλή αναλογική του ΣΥΡΙΖΑ.

Θα καλέσει δε την αξιωματική αντιπολίτευση να απεμπλακεί από ιδεοληψίες και να συνεργαστεί για την αλλαγή του νόμου για τις εθνικές εκλογές.

Παράλληλα, συνεργάτες του κ. Μητσοτάκη επισημαίνουν ότι εάν προκληθεί από τον κ. Τσίπρα θα απαντήσει αναλόγως.

Από την πλευρά του ο κ. Τσίπρας αναμένεται να αμφισβητήσει τη συνταγματικότητα των προωθούμενων διατάξεων τόσο για τους ΟΤΑ όσο και για την επιτροπή ανταγωνισμού.

Ειδικό ενδιαφέρον θα έχει και η τοποθέτηση του πρώην πρωθυπουργού για το πανεπιστημιακό άσυλο, και αυτό γιατί έως τώρα ο κ. Τσίπρας δεν έχει τοποθετηθεί στις δημόσιες συνεδριάσεις της Βουλής.

Υπενθυμίζεται ότι τόσο στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης όσο και στις συζητήσεις άλλων νομοσχεδίων ο Κυριάκος Μητσοτάκης έθετε το συγκεκριμένο ζήτημα χωρίς ωστόσο να λαμβάνει κάποια αντίδραση από την πλευρά του αρχηγού του ΣΥΡΙΖΑ.

Πρέπει δε να σημειωθεί ότι αρκετά στελέχη της Κουμουνδούρου αντιλαμβάνονται ότι τουλάχιστον στην παρούσα φάση οι απόψεις του κόμματος για το άσυλο δεν έχουν τη στήριξη της κοινωνίας.

Ως τρίτος παράγοντας στην πολιτική εξίσωση που δημιουργεί η διάταξη για το άσυλο εμφανίζεται το Κίνημα Αλλαγής.

Να σημειωθεί ότι στη χθεσινή συνεδρίαση η κυρία Φώφη Γεννηματά αναγνώρισε την αναγκαιότητα αντιμετώπισης της ανομίας στα ακαδημαϊκά ιδρύματα, διαφώνησε όμως με τον τρόπο που επιχειρεί να το κάνει η κυβέρνηση αν και παραδέχθηκε ότι οι προηγούμενες προσπάθειες – μεταξύ των οποίων και ο νόμος Διαμαντοπούλου – απέτυχαν όχι γιατί ήταν λάθος οι σχετικές ρυθμίσεις, αλλά γιατί δεν υπήρχε η πολιτική βούληση.

Σε κάθε περίπτωση η πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ κάλεσε την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να δεχθεί τη δική της πρόταση προκειμένου το κόμμα της να υπερψηφίσει.

Η πρόταση της Χαριλάου Τρικούπη αναφέρει πως «Όταν τελούνται αξιόποινες πράξεις, εφαρμόζεται η κοινή νομοθεσία και εντός των χώρων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση οιουδήποτε οργάνου τους».

Υπενθυμίζεται ότι η κυβερνητική ρύθμιση ορίζει: «Εντός των χώρων των Α.Ε.Ι. οι αρμόδιες αρχές ασκούν όλες τις κατά νόμο αρμοδιότητές τους συμπεριλαμβανομένης της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων».

Σύμφωνα με πληροφορίες, παράγοντες του υπουργείου Παιδείας θεωρούν ότι οι διαφορές των δύο προτάσεων είναι σημαντικές καθώς η ρύθμιση που προτείνει το ΚΙΝΑΛ διατηρεί ειδικό καθεστώς για τα πανεπιστήμια, στοιχείο που θέλει να καταργήσει η κυβέρνηση.

Ωστόσο, δεν αποκλείουν επιμέρους τροποποιήσεις προκειμένου να πείσουν την αντιπολίτευση να στηρίξει το άρθρο.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By