Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Μύκονος: Επιχειρήσεις «δύο ταχυτήτων» και στο «νησί των ανέμων»

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ήταν ανέκαθεν ο μεγάλος χαμένος μιας οικονομικής κρίσης, αρκεί βέβαια … να υπάρχει κρίση.

Οι μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη βίωσαν μια μακρά περίοδο με «απανωτά λουκέτα» στην αγορά, λουκέτα που αφορούσαν κυρίως σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Ωστόσο, και στη Μύκονο μπαίνουν λουκέτα. Όχι όμως εξαιτίας της κρίσης, δεδομένου ότι, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε, η κρίση δεν κατάφερε να αγγίξει το συγκεκριμένο νησί.

Το insider.gr βρέθηκε στη Μύκονο και μίλησε με τους επιχειρηματίες στη χώρα, πολλοί από τους οποίους αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας εξαιτίας μια ιδιότυπης κρίσης: το καταναλωτικό κοινό της Μυκόνου αγοράζει μόνο πολύ ακριβές μάρκες και αναζητά σχεδόν αποκλειστικά exclusive υπηρεσίες.

«Οι πωλήσεις μας δεν πηγαίνουν καλά. Δεν αγοράζει ο κόσμος», αναφέρει ιδιοκτήτρια καταστήματος τουριστικών ειδών στη χώρα της Μυκόνου. «Αγοράζουν αποκλειστικά από μεγάλους οίκους, επώνυμα είδη πολυτελείας, επώνυμες τσάντες, ρούχα, κοσμήματα. Όχι όμως αναμνηστικά ή είδη δώρων τα οποία δεν κατασκευάζονται από κάποιον γνωστό οίκο», συμπληρώνει.

Ένας άλλος επιχειρηματίας ο οποίος έχει ανοίξει κατάστημα με γρήγορο φαγητό σημειώνει «εμείς πάμε καλά, γιατί γενικά το φαγητό “πουλάει”, είτε πρόκειται για σουβλάκια είτε για γκουρμέ κουζίνα.

Όμως πριν από κάποιο καιρό εδώ υπήρχε και κατάστημα με δερμάτινα είδη, το οποίο αναγκάστηκε να κλείσει. Το ίδιοι ισχύει και με τα no name προϊόντα, με τα προϊόντα που απευθύνονται στο ευρύ κοινό και πωλούνται σε χαμηλές ή μεσαίες τιμές».

Το ίδιο πρόβλημα έχουν και κάποια από τα καταστήματα που λειτουργούν όλο το χρόνο και απευθύνονται στο ντόπιο πληθυσμό, όπως είναι για παράδειγμα μανάβικα, κρεοπωλεία, είδη καθημερινής χρήσης κλπ.

«Όταν μιλάμε για μισθωτούς ή ηλικιωμένους, οι αμοιβές και οι συντάξεις στη Μύκονο είναι αντίστοιχες με εκείνες που ισχύουν σε όλα τα μέρη της Ελλάδας. Πρόκειται για καταναλωτές με χαμηλά ή μεσαία εισοδήματα οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να αγοράσουν προϊόντα, ακόμη και καθημερινής χρήσης σε πολύ υψηλότερες τιμές. Αυτό έχει ως συνέπεια να περιορίζεται η αγοραστική τους δύναμη, κάτι που έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις για τις αντίστοιχες επιχειρήσεις», αναφέρει μόνιμος κάτοικος του νησιού.

Το προφίλ των επισκεπτών της Μυκόνου ίσως τελικά να εξηγεί γιατί φέτος, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε λίγα χρόνια νωρίτερα έχουν περιοριστεί πολύ τα καταστήματα που απευθύνονται στα μεσαία εισοδήματα ενώ έχουν ανοίξει πολλές νέες επιχειρήσεις οι οποίες πωλούν προϊόντα γνωστών διεθνών οίκων καθώς και exclusive champagne bar ή εστιατόρια τα οποία διαθέτουν ακόμη και πιάτα τα οποία ξεπερνούν τα 300 ευρώ (γνωστό ασιατικό εστιατόριο στο κέντρο της χώρας).

Ξενοδοχεία: Από τα all inclusive στα «exclusive-inclusive»

Το κλασικό πρόβλημα των τουριστικών νησιών όπως καταγγέλλουν πολλοί επιχειρηματίες από τον κλάδο του τουρισμού, ειδικά από τον τομέα της εστίασης και της ψυχαγωγίας είναι τα all inclusive ξενοδοχεία τα οποία «αιχμαλωτίζουν» τους πελάτες σε πακέτα με παροχές διαμονής, φαγητού και ψυχαγωγίας αφαιρώντας ουσιαστικά διαθέσιμο ρευστό το οποίο θα μπορούσε να διοχετευθεί στις επιχειρήσεις εκτός ξενοδοχείου.

Στη Μύκονο τα all inclusive δεν είναι διαδεδομένα. Υπάρχει όμως μια άλλη τάση, την οποία θα μπορούσαμε να την ονομάσουμε «exclusive-inclusive». Πρόκειται για πεντάστερα ξενοδοχεία με ιδιωτικές πισίνες, σεφ διεθνούς φήμης και ειδικά μενού διατροφής ή πακέτα spa, προσωπικό μπάτλερ και άλλες παροχές, οι οποίες σίγουρα απευθύνονται σε ένα συγκεκριμένο κοινό και οι οποίες είναι αρκετές για να κρατήσουν μέσα στο ξενοδοχείο τους πελάτες.

Μεταφορές: Κανείς δεν μένει παραπονεμένος

Οι μεταφορές στη Μύκονο αποτελούν μια ιδιαίτερη περίπτωση. Όσον αφορά στα ταξί, οι απόψεις διίστανται. Το σίγουρο είναι πάντως ότι τα ταξί είναι πολύ λίγα (γύρω στα 30) και δεν επαρκούν για να εξυπηρετήσουν το κοινό κατά την τουριστική περίοδο.

Κατά τις συζητήσεις που είχαμε με οδηγούς και ιδιοκτήτες ταξί προέκυψαν δύο στοιχεία: πρώτον ότι βάσει κριτηρίων δεν βγαίνουν νέες άδειες και δεύτερον ότι η σχετικά συρρικνωμένη (όπως συμβαίνει σε όλη την Ελλάδα μέχρι στιγμής) θερινή τουριστική περίοδος είναι αρκετή για να συντηρηθούν ένα ολόκληρο έτος οι οικογένειες των οδηγών καθώς όπως μας ανέφεραν μπορεί να βγάλουν την ημέρα περί τα 300 ευρώ.

Η αυξημένη ζήτηση για μεταφορές στη Μύκονο ίσως να εξηγεί και το γεγονός ότι οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί και ιδιοκτήτες δεν έχουν αντιδράσει στη δραστηριότητα ιδιωτικών εταιρειών που κάνουν μεταφορές (με ΙΧ, λιμουζίνες, μίνι βαν κλπ), οι οποίες άρχισαν να δραστηριοποιούνται πιο εντατικά τα τελευταία χρόνια και όπως μας ανέφερε ένας οδηγός – επαγγελματίας αντίστοιχης επιχείρησης, «οι δουλειές πάνε πολύ καλά».

By