Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Ο κοροναϊός θα «προσγειώσει» τα έσοδα των αεροπορικών το α” τρίμηνο έως και $5 δισ

Οι εκτεταμένες ακυρώσεις αεροπορικών πτήσεων εξαιτίας της επιδημίας του κοροναϊού αναμένεται να «προσγειώσουν” κατά 4 έως και 5 δισ. δολάρια τα έσοδα του κλάδου παγκοσμίως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (International Civil Aviation Organization – ICAO).

Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ο Οργανισμός προειδοποίησε ότι ο κοροναϊός, ο οποίος έχει προσβάλει μέχρι στιγμής σχεδόν 69.000 άτομα και έχει στοιχίσει τη ζωή σε περισσότερους από 1.650 ανθρώπους, θα έχει σημαντικά μεγαλύτερες επιπτώσεις στην αεροπορική βιομηχανίας από την επιδημία του SARS το 2003.

Ο ICAO αναφέρει ότι 50 αεροπορικές εταιρείες έχουν περιορίσει σημαντικά τις δραστηριότητές τους ενώ ακόμη 70 έχουν αναστείλει πλήρως τις διεθνείς πτήσεις τους από και προς την ηπειρωτική Κίνα, με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί κατά 80% η αεροπορική μεταφορική δυναμικότητα των διεθνών αερομεταφορέων από και προς τη χώρα και κατά 40% η αντίστοιχη μεταφορική δυναμικότητα των κινεζικών αεροπορικών εταιρειών.

Το «πλήγμα” ύψους 4 έως 5 δισ. δολαρίων που αναμένεται να δεχθούν τα έσοδα του αεροπορικού κλάδου παγκοσμίως οφείλεται στη συνολική μείωση της τάξης του 40% στις μετακινήσεις επιβατών κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους – ποσοστό που μεταφράζεται σε σχεδόν 20 εκατομμύρια λιγότερους επιβάτες από τον αριθμό που ανέμεναν οι αεροπορικές εταιρείες.

Παρόμοια είναι και τα ευρήματα της OAG, εταιρεία που παρέχει αναλυτικά στοιχεία για τις προγραμματισμένες πτήσεις των αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως, η οποία επισημαίνει ότι ο κοροναϊός έχει προκαλέσει πρωτοφανή μείωση της διεθνούς εναέριας κυκλοφορίας τις τελευταίες εβδομάδες, με τα ⅔ των διεθνών πτήσεων από την Κίνα να έχουν ήδη ακυρωθεί.

Η χώρα που έχει δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα από την κατακόρυφη μείωση των αεροπορικών μετακινήσεων είναι η Ιαπωνία, η οποία έχει δει τη συνολική διεθνή εναέρια κυκλοφορία της να μειώνεται κατά 16% τις τελευταίες εβδομάδες, σύμφωνα με την OAG. Ειδικότερα, οι διαθέσιμες θέσεις στις απευθείας πτήσεις μεταξύ των δύο χωρών έχουν μειωθεί κατά 200.000 – με περίπου το 60% των συνολικών αεροπορικών μετακινήσεων μεταξύ Ιαπωνίας και Κίνας να έχει επηρεαστεί.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 η Ιαπωνία θα απωλέσει τουριστικά έσοδα ύψους 1,29 δισ. δολαρίων λόγω της «βουτιάς” τις αφίξεις Κινέζων επιβατών, ενώ σημαντικές θα είναι οι απώλειες και της Ταϊλάνδης, που υπολογίζονται σε 1,15 δισ. δολάρια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αεροπορικές πτήσεις από και προς την Κίνα μέχρι πριν από έναν μήνα αντιπροσώπευαν περίπου το 5,2% της διεθνούς αεροπορικής κυκλοφορίας. Την προηγούμενη εβδομάδα το ποσοστό αυτό είχε συρρικνωθεί στο 1,8%, σύμφωνα με τα στοιχεία της OAG.

Αυτό που έχει ωστόσο σημασία είναι το πότε θα ανακάμψει η αεροπορική βιομηχανία. Παρότι οι αεροπορικές εταιρείες σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα από την επιδημία του κοροναϊού, η OAG επισημαίνει ότι η μεταφορική δυναμικότητα και η ζήτηση παραδοσιακά ανακάμπτουν έξι μήνες μετά την κορύφωση έκτακτων καταστάσεων, επικαλούμενη ως παράδειγμα τις προηγούμενες επιδημίες του SARS και του Ebola.

Το πρόβλημα πάντως δεν αφορά μόνο τον αεροπορικό κλάδο. Οι επενδυτές ανά τον πλανήτη παραμένουν ανήσυχοι για τον αντίκτυπο που θα έχει η ραγδαία εξάπλωση της επιδημίας του κοροναϊού στην κινεζική αλλά και στην παγκόσμια οικονομία, με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι ο παγκόσμιος ρυθμός ανάπτυξης το 2020 θα επιβραδυνθεί κατά 0,2%-0,3% ενώ η ανάπτυξη στις ΗΠΑ το πρώτο τρίμηνο του έτους θα μπορούσε να δεχθεί πλήγμα της τάξης του 0,2%-0,4%.

Οι εκτιμήσεις για τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ της Κίνας το πρώτο τρίμηνο κυμαίνονται πλέον από 0% έως περίπου 5%, σε ετήσια βάση – ήτοι χαμηλότερα από την ανάπτυξη κατά 5,9%, σε ετήσια βάση, που προβλεπόταν μέχρι πρότινος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιδημία του SARS είχε περικόψει τον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της Κίνα κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, ενώ εκτιμάται ότι είχε επιβραδύνει έως και 0,3% τον ρυθμό ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, σύμφωνα με το Time.

By