Σάββατο, 4 Απριλίου, 2020

Τα γερμανικά ΜΜΕ κατηγορούνται για μονομερή ενημέρωση για το προσφυγικό

Τα γερμανικά μέσα προσέφεραν μονομερή ενημέρωση όσον αφορά στην κάλυψη της προσφυγικής κρίσης το 2015 δίνοντας« λευκή επιταγή» στην Άνγκελα Μέρκελ και στην πολιτική των ανοιχτών συνόρων και απέτυχαν να παρουσιάσουν τις εύλογες ανησυχίες των κατοίκων της χώρας οι οποίοι είχαν θορυβηθεί από τις εισροές μεταναστών, σύμφωνα με μελέτη.

Ο Όττο Μπρένερ σε μελέτη που διεξήγαγε στη Φρανκφούρτη, ανέφερε ότι η κάλυψη ήταν τόσο μονομερής που κατέληξε να κάνει ακόμη πιο βαθύ το χάσμα στη Γερμανία μεταξύ των φιλελεύθερων από τη μία πλευρά και των εθνικιστών και συντηρητικών από την άλλη.

«Μέχρι το τέλος του φθινοπώρου του 2015 σχεδόν κανένας εκδότης δεν ασχολήθηκε με τις έγνοιες, τους φόβους και την αυξανόμενη αντίσταση που προβάλει ένα μέρος του πληθυσμού», σημείωσε η έκθεση.  «Όταν το έκαναν, υιοθέτησαν έναν διδακτικό τόνο ή ακόμη και υπεροπτικό, όπως έκαναν στην περίπτωση της Ανατολικής Γερμανίας (όπου το αντιμεταναστευτικό αίσθημα είναι πιο έντονο)», σημειώνει.

Η μελέτη, της οποίας επικεφαλής ήταν ο Μάικλ Χάλερ, πρώην αρχισυντάκτης της Die Zeit, αποτελεί την πιο περιεκτική ανάλυση για το πώς τα γερμανικά Μέσα αντιμετώπισαν την προσφυγική κρίση.

Όπως επισημαίνει, οι εφημερίδες δεν έκαναν καμία προσπάθεια να διακρίνουν τη διαφορά μεταξύ των ριζοσπαστικών δεξιών και των απλών ανθρώπων οι οποίοι ήταν αριστεροί και αισθάνονταν πολιτικά «ανασφαλείς» ή περιθωριοποιημένοι εξαιτίας των αθρόων εισροών προσφύγων. Αντί για μια κριτική προσέγγιση, οι δημοσιογράφοι είχαν απλώς «υιοθετήσει την πολιτική και τα σλόγκαν της πολιτικής ελίτ».

Οι αποφάσεις της κας Μέρκελ στο τέλος του καλοκαιριού του 2015 να ανοίξει τα σύνορα σε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους που αναζητούσαν άσυλο όπως πρόσφυγες από τη Συρία που ήθελαν να ξεφύγουν από τον πόλεμο, το Ιράκ και το Αφγανιστάν σχεδόν επαινέθηκαν από τα γερμανικά Μέσα.

Οι εφημερίδες είχαν γεμίσει με άρθρα σχετικά με την «Κουλτούρα του Καλωσορίσματος» (Willkommenskultur) , επιτομή των οποίων ήταν τα πλήθη τα οποία συγκεντρώνονταν στον σταθμό του Μονάχου το Σεπτέμβριο του 2015 για α καλωσορίσουν τους πρόσφυγε από την Ουγγαρία και να τους μοιράσουν γλυκά και παιχνίδια.

Η έκθεση σημείωσε ότι το «Willkommenskultur» έγινε ένα είδος «μαγικής λέξης» και χρησιμοποιήθηκε από πολλούς τομείς των Μέσων ενημέρωσης για να μετατρέψουν τους απλούς ανθρώπους σε «καλούς Σαμαρείτες» και να τους ενθαρρύνουν να προβούν σε εκδηλώσεις καλοσύνης απέναντι στους νεοφερμένους.

Ωστόσο, οι μαζικές σεξουαλικές επιθέσεις κατά γυναικών στην Κολωνία την Παραμονή Πρωτοχρονιάς του 2015, οφείλονταν σε μεγάλο βαθμό σε άτομα από τη Βόρειο Αφρική. Τότε σημειώθηκε μια «καμπή» στον τόνο που χρησιμοποιούσαν τα Μέσα, ο οποίος έγινε «πιο συγκρατημένος και είχε ένα πιο σκεπτικιστικό ύφος», όπως σημείωσε η έρευνα.

Ερευνητές από τη Σχολή Δημοσιογραφίας του Αμβούργου και το Πανεπιστήμιο της Λειψίας ανέλυσαν χιλιάδες άρθρα στις τοπικές και εθνικές εφημερίδες κατά το διάστημα Φεβρουαρίου 2015 και Μαρτίου 2016, μια περίοδο όπου περίπου ένα εκατομμύριο πρόσφυγες έφθασαν στη Γερμανία.

Η έρευνα εστίασε ιδιαίτερα στη φιλελεύθερη εφημερίδα Süddeutsche Zeitung όπως και στις πιο συντηρητικές Frankfurter Allgemeine Zeitung και Die Welt. Ωστόσο, εξέτασαν και την μαζικής κυκλοφορίας Bild Zeitung αλλά και τις online εκδόσεις.

Η μελέτη ανέφερε ότι η μονομερής κάλυψη συντέλεσε στην επιδείνωση της δυσπιστίας απέναντι στα λεγόμενα mainstream media, τα οποία συνήθως τυγχάνουν επικρίσεων και κατηγορούνται ως προπαγανδιστικά (Lügenpresse).

Μια πρόσφατη δημοσκόπηση από το Πανεπιστήμιο του Μάιντς, ανέφερε ότι η μελέτη κατέληξε στο ότι το 55% όσων ρωτήθηκαν αισθάνθηκαν ότι «εξαπατήθηκαν συστηματικά από τα Μέσα».  Το 26% συμφώνησε με την δήλωση ότι «τα Μέσα και οι πολιτικοί συνεργάζονται για να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη».

By