Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2019

Θεσσαλονίκη… Company!

Του Νίκου Ταχιάου

Σε ένα infographic της πορείας της Θεσσαλονίκης, η πορεία των τελευταίων ετών, υπό οποιουσδήποτε δείκτες, θα εμφάνιζε σίγουρα διακυμάνσεις μεταξύ… στασιμότητας και πτώσης.

Και γι” αυτό δεν φταίει μόνο η γενική κρίση που περάσαμε και περνάμε, αλλά και η εκ των έσω αποσπασματική προσέγγιση της εικόνας της πόλης. Για μεγάλα διαστήματα,  πολύς κόσμος στη Θεσσαλονίκη (πολίτες, πολιτικοί, media) έδειχνε να επικεντρώνεται σε κάποιες μόνο ψηφίδες της εικόνας αυτής. Απολάμβανε ας πούμε, μια κοσμοπολίτικη αύρα και μια πολιτισμική-τουριστική εξωστρέφεια, ή τα μεμονωμένα success stories, που όμως δεν συνοδεύονταν από μια γενικότερη κοσμοπολίτικη,  εξωστρεφή και  θετική οικονομία. Κι αυτό συνέβαινε διότι οι περισσότερες ευκαιρίες για διαστήματα ουσιαστικής αναπτυξιακής ώθησης, περνούσαν αναξιοποίητες, ή βούλιαξαν στο τέλμα των ατέρμονων διαβουλεύσεων και αντιπαραθέσεων.

Για να σταθεί λοιπόν μια δημοτική αρχή απέναντι στη Θεσσαλονίκη και στους  Θεσσαλονικεί, με αίσθηση ευθύνης, συμβάλλοντας ουσιαστικά σε μακροχρόνια θετική αναπτυξιακή πορεία της πόλης (με όλα τα βέλη να δείχνουν προς τα πάνω),   οφείλει να δει την οικονομία της πόλης σαν μια μεγάλη επιχείρηση που απαιτεί καλό και πολυεπίπεδο management και έναν δήμαρχο-manager που θα αντλήσει από κάθε τμήμα της το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, αξιοποιώντας με τον καλύτερο τρόπο τα «εργαλεία», τα πλεονεκτήματα, τα περιουσιακά της στοιχεία και φυσικά το έμψυχο δυναμικό της.

Δεν δέχομαι, για παράδειγμα, ότι μια δραστηριότητα, η αστυνόμευση της ελεγχόμενης στάθμευσης, θα πρέπει να απορροφά το σύνολο των δημοτικών αστυνομικών, ενώ το παραεμπόριο θα «ανθεί» ανενόχλητο, ζημιώνοντας ακόμα περισσότερο το ήδη ταλαιπωρημένο εμπόριο της πόλης. Και φυσικά η «πάταξη» του παραεμπορίου είναι μια χιλιοειπωμένη υπόσχεση, που θα πάψει να ακούγεται ως ανέκδοτο μόνο με τη δραστική αντιμετώπισή του. Με όλα τα διαθέσιμα μέσα και με τη συνεργασία όλων των συναρμόδιων φορέων.

Μια συνεργασία, που αποτελεί την πρώτη και κύρια «καύσιμη» ύλη για να προχωρήσει με ταχύτητα η Θεσσαλονίκη την επόμενη μέρα. Διότι ακόμα και η ενδεχόμενη έλλειψη αρμοδιοτήτων σε κάποιους τομείς, δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι απραξίας, αλλά ακριβώς  αφορμή συνεργασίας, που θα ενεργοποιήσει τις κατά περίπτωση αρμόδιες Δομές αποτελεσματικά.

Η Θεσσαλονίκη που ονειρεύομαι είναι business friendly. Διότι οι νέες δουλειές, θα φέρουν θέσεις εργασίας και πλούτο, που θα κινήσουν την τοπική οικονομία και την κατανάλωση, όχι μόνο στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Άλλωστε, όσο διασκεδαστικός κι αν ηχεί ο όρος «φραπεδούπολη», δεν νομίζω πως ευχαριστεί κανέναν στην πραγματικότητα.

Η  διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος λοιπόν, θα είναι στις κύριες στοχεύσεις της επόμενης μέρας. Με την εφαρμογή πολιτικών «έξυπνης πόλης» και την εισαγωγή καινοτόμων λύσεων στην καθημερινότητά της, με υπηρεσίες άμεσης έγκυρης πληροφόρησης, με την κινητροδότηση start up επιχειρήσεων σε όλα τα επίπεδα που μπορεί ένας δήμος να συνδράμει νέες επιχειρηματικές προσπάθειες (αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας,  ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων, κ.α.) και  με την καλύτερη –και ψηφιακά– εξυπηρέτηση των μικρομεσαίων επιχειρηματιών στις συναλλαγές τους με τον δήμο, με την προώθηση του clustering.

Η ανάπτυξη της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης με την ένταξη της περιοχής των Λαχανόκηπων ως κέντρου νέων δραστηριοτήτων, διατηρεί κομβική θέση στο πρόγραμμά μας. Και βέβαια, η συγκυρία της ταυτόχρονης ενίσχυσης  -με μοντέλα ιδιωτικοοικονομικής φιλοσοφίας- του λιμανιού, του αεροδρομίου, του σιδηροδρομικού δικτύου, ωθεί ουσιαστικά τη Θεσσαλονίκη στη λογική του διαμετακομιστικού εμπορίου, με την ανάπτυξη δομών logistics.

Ο δήμος μπορεί να είναι συμμέτοχος στην επιχειρηματική εξωστρέφεια της Θεσσαλονίκης με την αξιοποίηση του θεσμικού του κύρους  σε δράσεις που απευθύνονται στις αγορές του εξωτερικού και στοχεύουν στη διεθνή ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της πόλης και στην καλύτερη πρόσβαση στις πηγές χρηματοδότησης της Ε.Ε. Με αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων και από τον ίδιο τον Δήμο, αλλά και με τη σύνδεση του «κεφαλαίου» γνώσης των πανεπιστημιακών και ερευνητικών κέντρων της πόλης, με την αγορά και την πραγματική οικονομία και επιχειρηματικότητα.

Ακόμα και η καθαριότητα της πόλης μπορεί να έχει αναπτυξιακή διάσταση, σε ένα πνεύμα προαγωγής της κυκλικής οικονομίας, με συμμετοχή φορέων της ιδιωτικής και κοινωνικής οικονομίας και σύμπραξη πολιτών και εταιρειών που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.

Η κινητροδότηση της δημιουργίας θεματικών εμπορικών δρόμων, ιδιαίτερα σε περιφερειακές γειτονιές του Δήμου, μπορεί να συμβάλει στη διασπορά μιας αναπτυξιακής δυναμικής σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της πόλης. Σκεφτείτε π.χ., σε λίγα χρόνια, μια γειτονιά να είναι φημισμένη ως αγορά ηλεκτρονικών ειδών, μια άλλη να είναι ταυτόσημη με την αγορά εξοπλισμού extreme sports, μια τρίτη γειτονιά να αποτελεί τον must προορισμό για την αγορά οικιακών συσκευών.

Πεδίον δόξης λαμπρό αποτελεί η ανάπτυξη ελκυστικού τουριστικού προϊόντος και διαμόρφωση αποτελεσματικού brand – name, με ανάδειξη της ιστορίας της πόλης και των μνημείων της με νέες δράσεις και έργα, ανάπτυξη του θεματικού, δηλαδή του ιατρικού, συνεδριακού, θρησκευτικού, «ασημένιου» κλπ τουρισμού. Με αξιοποίηση θεσμών και δομών για προσέλκυση πολιτιστικών δράσεων μεγάλης εμβέλειας, με ανάδειξη των ιδιαιτεροτήτων της πόλης ως πολυπολιτισμικής μητρόπολης με ιδιαίτερη κουλτούρα.

Στην κατεύθυνση αυτή, συνδυαστικά, λειτουργεί και η δρομολόγηση μεγαλόπνοων παρεμβάσεων που θα αλλάξουν το αστικό τοπίο: στη σημερινή έκταση της ΔΕΘ και στον άξονα παραλίας – δάσους του Σειχ Σου, στο γενικότερο παραλιακό μέτωπο, στον άξονα της Εγνατίας, της Βασιλίσσης Όλγας, στην Νέα Ελβετία, αλλά και με μικρότερα έργα αστικής ανάπλασης που θα αναπτύξουν τις γειτονιές της πόλης και τις τοπικές αγορές, με παράλληλη έμφαση στη βιώσιμη κινητικότητα, στη «θεραπεία» της χάσκουσας πληγής της αστικής συγκοινωνίας, την προαγωγή  εναλλακτικών μορφών μετακίνησης για μια πιο φιλική στο περιβάλλον .

Ο δήμος εν κατακλείδι, μπορεί και πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του αναπτυξιακού μέλλοντος της πόλης. Μιας Θεσσαλονίκης θελκτικής για να την ζεις, αλλά και για να εργάζεσαι και να δημιουργείς σ` αυτήν. Ξέρω τον στόχο, ξέρω και τον τρόπο…

* Ο κ. Νίκος Ταχιάος είναι Τοπογράφος – Μηχανικός, υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης

ΠΗΓΗ: capital.gr

By