Υποχώρησε σημαντικά η κερδοφορία των επιχειρήσεων.
Συρρικνώθηκε σημαντικά η κερδοφορία στον κλάδο της τυποποίησης – επεξεργασίας επιτραπέζιων ελιών. Σύμφωνα με την Icap, στον τομέα των επιτραπέζιων ελιών δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, ενώ οι περισσότερες επιχειρήσεις αναπτύσσουν έντονη εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς διαθέτουν μεγάλο μέρος των προϊόντων τους σε αγορές του εξωτερικού (σε χύμα ή τυποποιημένη μορφή).
Η εγχώρια παραγωγή επιτραπέζιων ελιών υπερκαλύπτει τη ζήτηση, ενώ μεγάλες ποσότητες διατίθενται και σε χώρες του εξωτερικού. Το μέγεθός της παρουσιάζει διακυμάνσεις ετησίως, καθώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στις ελαιοπαρα-γωγικές περιοχές. Επίσης, χαρακτηριστικό της παραγωγής των συγκεκριμένων προϊόντων είναι η κυκλικότητα (εναλλαγή μεταξύ «καλών» και «κακών» ελαιοκομικών ετών). Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την τελευταία μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP Group που κυκλοφόρησε πρόσφατα.
Αναφερόμενη στην εξέλιξη και διάρθρωση της αγοράς επιτραπέζιων ελιών, η Διευθύντρια Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, κ. Σταματίνα Παντελαίου, σημειώνει τα εξής: «Η παραγωγή επιτραπέζιων ελιών παρουσίασε αύξηση 26% περίπου την περίοδο 2010/11, ενώ για την περίοδο 2011/12 εκτιμάται μείωση της τάξης του 19%. Σχετικά με την εγχώρια κατανάλωση επιτραπέζιων ελιών, σημειώθηκε αύξηση της τάξης του 25% την περίοδο 2010/11, ενώ αντίθετα εκτιμάται μείωση 8% περίπου την περίοδο 2011/12. Το μεγαλύτερο μέρος των επιτραπέζιων ελιών που καταναλώνονται στην εγχώρια αγορά διατίθεται σε χύμα μορφή. Οι εισαγωγές ελιών κυμαίνονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, σε αντίθεση με τις εξαγωγές οι οποίες κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα, καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας παραγωγής. Κατά συνέπεια, σταθερά θετικό παραμένει το εμπορικό ισοζύγιο τα τελευταία χρόνια».
Σχετικά με τα κύρια χαρακτηριστικά του ανταγωνισμού στον συγκεκριμένο κλάδο, στις διεθνείς αγορές οι ελληνικές επιχειρήσεις τυποποίησης επιτραπέζιων ελιών αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες διαθέτουν ισχυρά εμπορικά σήματα και έχουν αποσπάσει σημαντικά μερίδια αγοράς. Επίσης, ενισχυμένος είναι και ο ανταγωνισμός από τρίτες χώρες (κυρίως μεσογειακές) οι οποίες διαθέτουν τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές.