Στο ο,6% η ανάπτυξη για το 2014, παραμένουν σημαντικά ρίσκα στην εφαρμογή του προγράμματος, τονίζουν οι Βρυξέλλες
Με θετικά λόγια περιγράφει η τρόικα τις επιστροφή της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές και την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος, τονίζοντας ωστόσο πρέπει να γίνουν και άλλα βήματα από την Αθήνα για τη συνέχιση του ελληνικού προγράμμτος, με την κυβέρνηση να πρέπει να «τρέξει« τις μεταρρυθμίσεις και τα διαρθρωτικά μέτρα που έχει συμφωνήσει με τους δανειστές.
Στην έκθεση για την πορεία του δημοσιονομικού προγράμματος σημειώνονται τα εξής:
• Το δημοσιονομικό κενό του 2015 υπολογίζεται στο 1,1% του ΑΕΠ (περίπου 2 δισ. ευρώ) αντί 1,8% του ΑΕΠ που ήταν η εκτίμηση τον Ιούλιο του 2013.
• Το χρηματοδοτικό κενό μέχρι τον Μάιο του 2015 υπολογίζεται σε 5,5 δισ. ευρώ και αναμένεται να καλυφθεί, σύμφωνα με την ΕΕ μέσω repos και αξιοποίησης κεφαλαίων που υπάρχουν σε φορείς της γενικής κυβέρνησης.
Για το χρέος
Η δυναμική του χρέους υποδεικνύει οριακή επιδείνωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ συγκριτικά με τον Ιούλιο του 2013, αναφέρει η έκθεση. Όμως ο λόγος χρέος προς ΑΕΠ της Ελλάδας αναμένεται να μειωθεί ορατά από το 2015 κι έπειτα καθώς θα ενισχύεται η ανάπτυξη και το πρωτογενές πλεόνασμα θα γίνεται πιο ουσιαστικό. Ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται προς το 125% του ΑΕΠ το 2020 και το 112% του ΑΕΠ το 2022, με την προϋπόθεση πλήρους εφαρμογής του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής.
Οι προβλέψεις αυτές όμως, θα μπορούσαν να αναθεωρηθούν λίγο πτωτικά σε περίπτωση που ορισμένες εξελίξεις στις αγορές που αφορούν στις τράπεζες εξελιχθούν πιο ευνοϊκά από ότι εκτιμάται τώρα, σημειώνει η Κομισιόν.
Τα περισσότερα σενάρια των στρες τεστ για τη βιωσιμότητα του χρέους περιλαμβάνουν αισθητή μείωση του λόγου χρέους από τα τρέχοντα επίπεδα. Στο δυσμενές, αρνητικό σενάριο του σοκ, ο λόγος θα μειωθεί αρχικά, αλλά θα σταθεροποιηθεί στη συνέχεια σε υψηλά επίπεδα. Αντιθέτως, στο πιο ήπιο σενάριο, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα μπορούσε να μειωθεί στο 110% από το 2020.
Παραμένουν κίνδυνοι για την εφαρμογή του προγράμματος
Υψηλοί παραμένουν οι κίνδυνοι εφαρμογής του προγράμματος. Η μακροοικονομική ανάκαμψη φαίνεται τώρα ότι έχει εδραιωθεί πιο σταθερά από ότι αναμενόταν τον Ιούλιο του 2013, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι, ειδικότερα σε ότι αφορά την αντιμετώπιση των κατεστημένων συμφερόντων. Οι βιώσιμες και αποφασιστικές μεταρρυθμίσεις στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, στη δημόσια διοίκηση και για την πάταξη της διαφθοράς θα μπορούσαν να μειώσουν σημαντικά το κόστος για επιχειρήσεις και νοικοκυριά και να στηρίξουν την ανάκαμψη των επενδύσεων, ενώ η αναβολή αυτών των μεταρρυθμίσεων και η ατελής εφαρμογή τους θα μπορούσε να παρατείνει το μεγάλο βάρος για την οικονομία, καθιστώντας δύσκολη την επίτευξη ουσιαστικής βελτίωσης στην απασχόληση και την ανάπτυξη της παραγωγικότητας, με αποτέλεσμα να υπάρξουν δυσκολίες στην σταθερή μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ.
Οι μεταρρυθμίσεις – κλειδιά στην διαχείριση των εσόδων και τη διοίκηση του δημοσίου αρχίζουν τώρα να αποδίδουν καρπούς, αλλά οι αναβολές μπορεί να διακυβεύσουν τη δημιουργία εσόδων στην οποία βασίζονται οι δημοσιονομικές προβλέψεις.
Η πρόοδος στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων θα μπορούσε να είναι πιο σημαντική εάν το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον οδηγήσει σε ισχυρότερη συμμετοχή και υψηλότερα έσοδα. Παράλληλα όμως, θα μπορούσαν να υπάρξουν αναβολές από τη διατήρηση των σημαντικών εμποδίων και τη διοικητική αναποτελεσματικότητα που εξακολουθούν να υπάρχουν. Θα ήταν σημαντικό να υπάρξουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά για να ολοκληρωθεί η στροφή προς ένα σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο που είναι απαραίτητο για να υπάρξουν σημαντικές νέες ροές άμεσων ξένων επενδύσεων.
Οι ευαισθησίες σε αυτό τον τομέα όμως, καθιστούν δύσκολη την επίτευξη προόδου, σημειώνει η Κομισιόν. Τέλος, η έλλειψη προόδου από τις αρχές και τις τράπεζες στην αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, στο ξεκαθάρισμα και την ενίσχυση των τραπεζικών ισολογισμών με τη βοήθεια των ιδιωτών επενδυτών και των διοικήσεων και τη βελτίωση της κουλτούρας πληρωμών, θα μπορούσαν να υπονομεύσουν σημαντικά την ικανότητα των τραπεζών να παράσχουν περισσότερη πίστωση και να ενισχύσουν ισχυρή και βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη και αύξηση της απασχόλησης.
Η ανάπτυξη
Με το νέο έτος, οι δείκτες εμπιστοσύνης βελτιώνονται και, σε συνδυασμό με τα τελευταία στοιχεία για τη βιομηχανική παραγωγή, δείχνουν σαφώς τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης και υποδεικνύουν ανάπτυξη της παραγωγής για πρώτη φορά από το φθινόπωρο του 2009. Το 2014 προβλέπεται επιστροφή σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ της τάξεως του 0,6% με ενίσχυση στο 2,9% το 2014 και το 3,7% το 2016.
Η ασφάλιση
Τους επόμενους μήνες θα πραγματοποιηθεί μία βαθιά αναθεώρηση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και αναθεώρηση των δαπανών κοινωνικής πρόνοιας για να βελτιωθεί η βιωσιμότητα, η αποδοτικότητα και η δικαιοσύνη. Γίνονται επίσης βήματα για να αντιμετωπιστεί το σχετικά μεγάλο κενό συμμόρφωσης στο ΦΠΑ με συνολική αναθεώρηση των πολιτικών και της διαχείρισης του ΦΠΑ. Οιαδήποτε αποτυχία στην ολοκλήρωση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί (πχ. αναδιοργάνωση της διαχείρισης δημοσίων εσόδων) ή εκείνων που βρίσκονται σε εξέλιξη, θα επιβάλει την αναζήτηση αντίστοιχης εξοικονόμησης σε άλλους τομείς.
Από το 2010 καταγράφεται ουσιαστική πρόοδος στη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις. Αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα σταθεροποίησης του συστήματος ώστε να καταστεί πιο βιώσιμο, υπάρχει σαφής ανάγκη για περαιτέρω εξορθολογισμό του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης. Το κύριο συνταξιοδοτικό σύστημα παραμένει ιδιαιτέρως κατακερματισμένο, βασίζεται στην αυξημένη χρηματοδότηση από της κρατικές μεταφορές, ενώ οι κανόνες συνταξιοδότησης διαφέρουν πολύ ανάμεσα στις διαφορετικές κατηγορίες πληθυσμού.
Οι μεταρρυθμίσεις του 2012 για τις επικουρικές συντάξεις δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί πλήρως, ενώ η μεταρρύθμιση για τα εφάπαξ θα πρέπει να ολοκληρωθεί. Οι αρχές έχουν δεσμευθεί να ενισχυθεί το συνταξιοδοτικό σύστημα ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά του και να ενισχύσουν την προσφορά εργασίας και για αυτό τον σκοπό θα ετοιμάσουν σχέδιο ολοκληρωμένης πρότασης σχετικά με τα κύρια σημεία στην περαιτέρω συγχώνευση των ταμείων και την εναρμόνιση των συνεισφορών με τις διαδικασίες πληρωμών μέχρι τον Ιούνιο του 2014. Το σχέδιο θα συμπληρωθεί στη συνέχεια από αναλογιστική μελέτη του συνολικού συνταξιοδοτικού συστήματος, που θα στηρίξει συγκεκριμένο σχεδιασμό και παραμετρικές βελτιώσεις. Αυτές οι αλλαγές θα νομοθετηθούν ώστε να τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2015.
Τα Εργασιακά
Οι αρχές πραγματοποιούν βήματα για τη βελτίωση του συστήματος αναφορικά με τις συλλογικές απολύσεις. Εάν αυτές οι βελτιώσεις δεν είναι αποδοτικές, αξιόπιστες και βιώσιμες, τότε το σύστημα θα ευθυγραμμιστεί με τις καλύτερες πρακτικές στην ΕΕ μέσω νομοθεσίας το φθινόπωρο του 2014. Παράλληλα, Αλλάζει η νομοθεσία για την ενοικίαση εργαζομένων και τις εταιρίες ενοικίασης εργαζομένων. Οι αρχές συμφώνησαν να εξετάσουν το πλαίσιο για τις ενέργειες στη βιομηχανία, κατόπιν διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους, με σκοπό την εφαρμογή των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων σε μεταγενέστερο στάδιο.
Οι απαιτήσεις για τη δόση του Μαϊου (1 δισ. ευρώ)
* Ο νόμος για το υπαίθριο εμπόριο
* Ο νόμος για την αδειοδότηση επιχειρήσεων και τον χωροταξικό σχεδιασμό.
* Ανανέωση της λίστας φόρων υπέρ τρίτων
* Υιοθέτηση κώδικα συμπεριφοράς για την κυβέρνηση στη μάχη κατά της διαφθοράς
* Σχέδιο για την είσπραξη των οφειλών με υπουργική απόφαση των υπ. Οικονομικών και δικαιοσύνης
* Νόμος που να διασφαλίζει πρόσβαση στα φάρμακα ανασφάλιστων και θα μειώνει το περιθώριο κέρδους των φαρμακείων.
Οι απαιτήσεις για τη δόση του Ιουνίου (1 δισ. ευρώ)
• Νόμος για ένταξη στο ΕΤΕΑ των επικουρικών ταμείων και υιοθέτηση της φόρμουλας ώστε οι συντάξεις που θα δίνονται να εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των ταμείων (εφαρμογή Ιανουάριος 2015)
• Δασικός νόμος
• Νόμος για μείωση γραφειοκρατίας
• Κατάργηση από Ιανουάριο 2015 των φόρων υπέρ τρίτων που πηγαίνουν στα επικουρικά Ταμεία
• Νόμος για τη «μικρή ΔΕΗ» και αποπληρωμή των οφειλών Δημοσίου στην εταιρεία.
• Νόμος για τη χρηματοδότηση κομμάτων.