Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Η επόμενη ημέρα μετά τις ανακοινώσεις Χατζηδάκη

 Ψωμί με το ζύγι, πωλήσεις μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων εκτός φαρμακείων αλλά και παρεμβάσεις στην αγορά φρέσκου γάλακτος προανήγγειλε ο υπουργός Ανάπτυξης  κατά την παρουσίαση της έκθεσης του ΟΟΣΑ

oosa

Ψωμί με το ζύγι, πωλήσεις μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων εκτός φαρμακείων αλλά και παρεμβάσεις στην αγορά φρέσκου γάλακτος προανήγγειλε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης κατά την παρουσίαση της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την άρση στρεβλώσεων στην ελληνική αγορά αλλά και για μείωση των τιμών στα σχετικά προϊόντα. Τιμές που σύμφωνα με έρευνες είναι σημαντικά υψηλότερες από τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές. Άρση που αναμένεται να φέρει τα πάνω κάτω στην αγορά με την μπίλια των εξελίξεων να τρέχει. Ποια όμως είναι η σημερινή κατάσταση σε αυτές τις αγορές;

Σε Ελντοράντο έχει εξελιχθεί η αγορά του ψωμιού μεταξύ των παραδοσιακών φούρνων από τη μία και των σούπερ μάρκετ από την άλλη. Ανταγωνισμός που πλέον έχει κορυφωθεί και από την εμφάνιση των εξειδικευμένων αλυσίδων πώλησης άρτου και αρτοσκευασμάτων. Όλοι διεκδικούν μερτικό από τα 4 δισ. ευρώ περίπου που ανέρχεται η αγορά της φρατζόλας στην Ελλάδα.

Μολονότι οι παραδοσιακοί φούρνοι συνεχίζουν να διεκδικούν μία ιδιαίτερη θέση στις αγοραστικές συνήθειες του Έλληνα καταναλωτή, ωστόσο η δύναμή τους φθίνει έναντι των νέων παικτών. Ο βασικότερος λόγος είναι ότι οι παραδοσιακοί φούρνοι δεν διαθέτουν την κεφαλαιακή επάρκεια να ακολουθήσουν μία ευέλικτη και συνάμα επιθετική πολιτική τιμών που κατά κόρον ακολουθούν οι οργανωμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Γεγονός που ωθεί και τους καταναλωτές στην αναζήτηση άλλων καναλιών διάθεσης που προσφέρουν τα ίδια προϊόντα με τους φούρνους αλλά σε καλύτερες τιμές. Παράλληλα, επισημαίνουν παράγοντες από την αγορά του άρτου, το γεγονός ότι αρκετοί φούρνοι παραμένουν απαρχαιωμένοι μην εφαρμόζοντας έτσι όπως πρέπει τους απαιτούμενους κανόνες υγιεινής έχει προκαλέσει ένα επιπλέον κακό στον παραδοσιακό κλάδο.

Υπό τη σκέπη των συγκεκριμένων δεδομένων, σημειώνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος Μιχάλης Μούσιος έρχονται «λουκέτα» στην αγορά. Ο ίδιος εκτιμά ότι μέχρι τα τέλη του 2015 θα έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους περίπου 3.000 φούρνοι. Αυτό σημαίνει ότι το συγκεκριμένο μέγεθος της αγοράς θα συρρικνωθεί από τους 14.500 φούρνους που είναι σήμερα σε περίπου 11.500 επιχειρήσεις.  Όπως λέει από τη μία υπάρχουν πάρα πολλοί φούρνοι -ένας φούρνος στην Ελλάδα αντιστοιχεί σε 700 κατοίκους, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη Γαλλία είναι 1.800 κάτοικοι- και από την άλλη πλέον μετά και την αλλαγή του νόμου για το bake off στα σούπερ μάρκετ ο ανταγωνισμός έχει αυξηθεί κατακόρυφα και ο φούρναρης δεν μπορεί να ακολουθήσει την επιθετική πολιτική τιμών που κάνουν τα σούπερ μάρκετ.

gala644_111113

Απελευθέρωση στο γάλα

Ο Κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε εντός του επόμενου δίμηνου νομοθετικές παρεμβάσεις αναφορικά με το φρέσκο παστεριωμένο γάλα, το οποίο στην Ελλάδα είναι ακριβότερο έως και 34% από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Ανάπτυξης προσανατολίζεται να απελευθερώσει πλήρως το χρόνο διάρκειας του παστεριωμένου γάλακτος και η κάθε γαλακτοβιομηχανία με δική της ευθύνη να προσδιορίζει τη χρονική διάρκεια των προϊόντων που παράγει. Έτσι, στην αγορά θα υπάρχει γάλα με διάρκεια «ζωής» μίας ημέρας, δύο , τριών, πέντε ή επτά ημερών με διαφορετικές τιμές.

Στο πλαίσιο των ρυθμίσεων αυτών αναμένονται να αυξηθούν οι εισαγωγές φθηνού γάλακτος, κάτι που κατά καιρούς έχουν ταχθεί υπέρ τα σούπερ μάρκετ αλλά και βιομηχανίες, ενώ στον αντίποδα βρίσκεται ο κτηνοτροφικός κόσμος, που ξέρει ότι αν ισχύσει θα μείνει με την πρώτη ύλη στο… χέρι!

farmaka

Μη συνταγογραφούμενα φάρμακα

Είναι η πιο πρόσφατη εξέλιξη στην εμπορία αγαθών που δημιουργεί μία επιπλέον πηγή εσόδων για το οργανωμένο λιανεμπόριο. Το τελευταίο καλείται να διαχειριστεί ένα τζίρο (σε τιμές χονδρικής) 250 εκατ. ευρώ, ποσό που μέχρι σήμερα μονοπωλούσαν αποκλειστικά τα φαρμακεία. Η συγκεκριμένη απελευθέρωση έχει προκαλέσει ένα απίστευτο αλαλούμ στην αγορά με τα σούπερ μάρκετ να ισχυρίζονται ότι είναι μία πρόκληση και μια ευκαιρία να γίνουν πιο ανταγωνιστικά τα φαρμακεία, ενώ εγγυώνται πτώση στην τιμή των εν λόγω προϊόντων κατά 20% και από την άλλη τα φαρμακεία υποστηρίζουν ότι οι αλυσίδες δεν έχουν την τεχνογνωσία αλλά και τις υποδομές να διαχειριστούν μία τέτοια διανομή.

Δέσποινα Καραγιαννοπούλου

 

(Visited 1 times, 1 visits today)
By