Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

YΠΟΙΚ: Σχέδιο νόμου στη Βουλή για τις σχολάζουσες κληρονομιές

Προβλέπεται η καταγραφή των εν λόγω περιουσιών με τρόπο συστηματικό, ενιαίο και πλήρη, μέσω ηλεκτρονικής πρόσβασης 

vouli1Σκοπός της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι να συμβάλει στην αποτελεσματικότερη διοίκηση, διαχείριση και εποπτεία των κοινωφελών περιουσιών με σεβασμό στη βούληση του διαθέτη ή δωρητή τονίζεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών με αφορμή την κατάθεση νομοσχεδίου στη Βουλή για τις σχολάζουσες κληρονομιές:«Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών, Σχολαζουσών Κληρονομιών και λοιπές διατάξεις»

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση : «η Κυβέρνηση, προκειμένου να αντιμετωπίσει τα υπαρκτά προβλήματα και τις δυσλειτουργίες που υφίστανται στη λειτουργία, διαχείριση και εποπτεία των κοινωφελών περιουσιών (εθνικών κληροδοτημάτων) και σχολαζουσών κληρονομιών, λόγω του απαρχαιωμένου από 70ετίας (α. ν. 2039/1939) θεσμικού πλαισίου, προχώρησε στην κατάρτιση του Σχεδίου Νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ, προβλέπονται:

• Η σύνταξη Εθνικού Μητρώου Κληροδοτημάτων υλοποιώντας, μετά από 12 έτη, σχετική συνταγματική υποχρέωση και Μητρώου Σχολαζουσών Κληρονομιών που επιτρέπουν, για πρώτη φορά, την καταγραφή των εν λόγω περιουσιών με τρόπο συστηματικό, ενιαίο και πλήρη, μέσω της ηλεκτρονικής πρόσβασης (online), ώστε να καθίσταται δυνατή η αποτελεσματική και διαφανής παρακολούθηση της διαχείρισης αυτών.

• Η δημιουργία Μητρώου εκκαθαριστών κοινωφελών περιουσιών, εκτελεστών διαθηκών, διαχειριστών κοινωφελών περιουσιών ή ιδρυμάτων και κηδεμόνων σχολαζουσών κληρονομιών, από νομικούς και άλλους επιστήμονες, με πολυετή επαγγελματική εμπειρία, από το οποίο, με κλήρωση, με απολύτως αδιάβλητο και αντικειμενικό τρόπο, θα επιλέγονται τα εν λόγω πρόσωπα, επιδιώκοντας την ταχεία και βέλτιστη διεκπεραίωση των υποθέσεων και διαχείριση των περιουσιών.

• Η απλοποίηση και αντικατάσταση της χρονοβόρας δικαστικής διαδικασίας του διορισμού κηδεμόνα της κληρονομίας με ταχύρρυθμη και διαφανή διοικητική διαδικασία.

• Η καθιέρωση τακτικών ελέγχων από εξειδικευμένα και πιστοποιημένα πρόσωπα, όλων εν γένει των κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, λόγω του μεγάλου όγκου τους.

• Η ενίσχυση του πλαισίου κατασταλτικού ελέγχου με την πρόβλεψη συντρέχουσας αρμοδιότητας της Οικονομικής Επιθεώρησης για την εξέταση περιπτώσεων που διαπιστώνονται ατασθαλίες ή τις οποίες παραπέμπει προς έλεγχο η αρμόδια Αρχή.

• Ο εκσυγχρονισμός και διεύρυνση του φάσματος των τιθέμενων στη διάθεση του διαχειριστή της περιουσίας χρηματοοικονομικών εργαλείων (πάντα υπό το πρίσμα της ασφάλειας της περιουσίας και της χαμηλής διακινδύνευσης), προς το σκοπό της μεγιστοποίησής της, και η, εν γένει, εισαγωγή ευέλικτων διαδικασιών αποτελεσματικής διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας που συνοδεύονται από ασφαλιστικές δικλείδες για την προάσπιση των συμφερόντων των τιμώμενων, της βουλήσεώς του διαθέτη ή δωρητή και του δημοσίου συμφέροντος.

• Η εισαγωγή ταχέων και αποτελεσματικών διαδικασιών προληπτικού ελέγχου, όπου απαιτείται, των πράξεων των οργάνων εκκαθάρισης και διοίκησης των περιουσιών.

• Η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης με σκοπό την αποτελεσματικότερη άσκηση της εποπτείας.

Έτσι, ολοκληρώνεται, επιτέλους, η προσπάθεια σύνταξης νέου Κώδικα Κοινωφελών Περιουσιών και Σχολαζουσών Κληρονομιών που είχε ξεκινήσει ήδη πριν την αναθεώρηση του Συντάγματος του 2001, και συγκεκριμένα, προ 20ετίας (ήδη το 1993), με πρώτο στάδιο την απογραφή, έτσι ώστε για πρώτη φορά, μέσα σε 3 μήνες να γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των κοινωφελών περιουσιών και ιδρυμάτων».

 

 

(Visited 1 times, 1 visits today)
By