Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Επέκταση μετ΄εμποδίων για το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων

Δεκαεπτά ελληνικοί δήμοι το έχουν ήδη εντάξει, ενώ ακόμη 19 θέλουν αλλά δεν μπορούν ελλείψει χρηματοδότησης

podilata1

Τουλάχιστον 19  είναι οι δήμοι στην Ελλάδα που θα ήθελαν, αλλά αδυνατούν, να εφαρμόσουν το σύστημα των κοινόχρηστων ποδηλάτων. Αν και μέχρι στιγμής 17 δήμοι προσφέρουν τη συγκεκριμένη υπηρεσία στους δημότες τους, στοιχεία της Cyclopolis ΕΠΕ, που έχει προμηθεύσει σε εννέα δήμους το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων, μαρτυρούν πως η έλλειψη χρηματοδότησης «βάζει φρένο» σε πολλούς δήμους.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον διαχειριστή της Cyclopolis ΕΠΕΧάρη Σιακαντάρη, οι περισσότεροι δήμοι θα ήθελαν ένα τέτοιο σύστημα, όμως, η έλλειψη ιδίων πόρων οδηγεί σε αναζήτηση χρηματοδότησης, μαρτυρώντας πως η ανάπτυξη αυτής της αγοράς ασφαλώς έχει επηρεαστεί από την κρίση.

Το Πράσινο Ταμείο έβγαλε νέα πρόσκληση το 2013 προς τους δήμους για νέες προτάσεις στο πλαίσιο του χρηματοδοτικού προγράμματος «Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015» για διάφορες φιλο-περιβαλλοντικές δράσεις. Όμως, όπως εξηγεί ο κ. Σιακαντάρης, ενώ υπήρξε μία «κατ’ αρχήν ένταξη» ακόμη περίπου 20 έργων κοινόχρηστων ποδηλάτων, στη συνέχεια αυτό άλλαξε. Για παράδειγμα, ένας από τους δήμους, όπου το έργο που προτάθηκε «κοινόχρηστα ποδήλατα» εξαιρέθηκε της χρηματοδότησης είναι και ο δήμος Αχαρνών.

Οι δήμοι όπου οι εγκαταστάσεις τέτοιων συστημάτων κρίνονται ως πιο επιτυχείς, με βάση τους δήμους που έχει εγκαταστήσει το σύστημα η Cyclopolis, είναι του Μαραθώνα, του Μοσχάτου και του Ναυπλίου.

Οι δημότες αντιδρούν αρκετά θετικά, ενδιαφέρον δείχνουν όλες οι ηλικίες, ενώ το πιο σημαντικό είναι ότι με μόνο 29 ευρώ το χρόνο έχεις στην ουσία ένα ποδήλατο, το χρησιμοποιείς, χωρίς ο ίδιος να χρειάζεται να κάνει συντήρηση. 

podilata2

Πως λειτουργούν τα κοινόχρηστα ποδήλατα; 

Τα Συστήματα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων (Bike-Sharing Systems) είναι ηλεκτρονικά, αυτοματοποιημένα συστήματα που προσφέρουν τη δυνατότητα για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις ποδηλάτων. Διατίθενται στους χρήστες σε δημόσιους χώρους από ειδικούς αυτοματοποιημένους σταθμούς μέσω ηλεκτρονικού συστήματος διαμοιράσματος. Μοναδική προϋπόθεση για το χρήστη είναι η «ταυτοποίησή» του πριν παραλάβει το ποδήλατο, για την οποία απαιτείται μία απλή αίτηση (ηλεκτρονική ή/και έγγραφη). Ο χρήστης γίνεται συνδρομητής και μπορεί να ξεκλειδώσει ένα ποδήλατο από τους ειδικούς σταθμούς, να το χρησιμοποιήσει για τη μετακίνησή του και, αφού ολοκληρώσει τη χρήση του, να το επιστρέψει σε οποιονδήποτε σταθμό.

Οι «άλλοι» ποδηλάτες- Τι συμβαίνει στο εξωτερικό;

Σήμερα, περισσότερες από 350 πόλεις παγκοσμίως προσφέρουν συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων.

Στην Ευρώπη, όπως είναι αναμενόμενο, η μεγαλύτερη επιτυχία καταγράφεται στην Ολλανδία, στο Χρόνιγκεν, όπου για την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος έχει γίνει κυκλοφοριακός σχεδιασμός με περιφερειακό δακτύλιο γύρω από το κέντρο της πόλης, υπάρχει παντελής απαγόρευση μηχανοκίνητων οχημάτων εκεί, εξαιρετικής ποιότητας ποδηλατόδροµοι, πάρκιγκ αυτοκινήτων στην περιφέρεια της ζώνης απαγόρευσης και πρόνοια για ολοκλήρωση της μετακίνησης µε δημόσια μέσα.

By