Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Η μαύρη Cadillac ενός κομμουνιστή…

Τα αμφιλεγόμενα χιλιόμετρα μιας μπερδεμένης ιστορίας προσωπικότητας

Tης Λητώς Μησιακούλη

Cadillac series 75 Convertible LimousineΣε ένα members club του Mayfair, δύο Λονδρέζοι χρηματιστές, με λυμένες τις γραβάτες, κουβεντιάζουν ελαφρώς ζαλισμένοι απ’ το αλκοόλ, κοιτάζοντας λεπτομερώς τις φωτογραφίες με μια μαύρη γυαλισμένη Limo-Cadillac του ’60.

Τσουγκρίζουν τα ποτήρια και γελούν τραγουδώντας στίχους από το «Brand new Cadillac» κομμάτι των Clash από το θρυλικό άλμπουμ London Calling…

 

…»Jesus Christ! Where did you get that Cadillac?»
Σχεδιάζουν να «χτυπήσουν» το καυτό αμάξι με ντιζάιν λιμουζίνας σε ειδική δημοπρασία του οίκου Bonhams που θα γίνει σε λίγες ημέρες στο Τσίτσεστερ Μεγάλης Βρετανίας, όπου κάθε χρόνο λαμβάνει χώρα το Φεστιβάλ Ταχύτητας Goodwood.

To περίφημο μοντέλο (390ci, 6,4 λίτρα, μηχανή V8, 345bhp) με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ψυγείο, ηλεκτρικά παράθυρα, και αυτόματη οροφή, έχει διανύσει 64.961 χιλιόμετρα. Μελετώντας τα χαρακτηριστικά του, οι δυο άντρες χασκογελούν βλέποντας πως το συγκεκριμένο αμάξι διαθέτει και φορητή ξυριστική μηχανή Remnigton. Η τιμή εκτίμησης κυμαίνεται από 50.0000 έως 85.000 λίρες (58.000-99.000 ευρώ).

Δεν πρόκειται για μια τυχαία Cadillac. Κουβαλά την ιστορία ενός από τους πιο αμφιλεγόμενους πολιτικούς στην παγκόσμια ιστορία, αλλά και πιο δημοφιλούς ηγέτη των Βαλκανίων ο οποίος δίχασε τη κοινή γνώμη με την πολυτελή ζωή του, αν και… φανατικός κομουνιστής.

Ηταν η λατρεμένη Cadillac του πρώην προέδρου της Γιουγκοσλαβίας, του Tito.Του μεγάλου αγωνιστή που έγινε μεγάλος bon-viveur, διατηρώντας το πιο παράδοξο πολιτικό προφίλ. Φλερτ με στάρλετ του Χόλυγουντ, πλουσιοπάροχα δείπνα με σαμπάνια και χαβιάρι σε πολυτελές γιοτ που ανήκε στον ίδιο, μανία με αγορές έργων τέχνης και πανάκριβων αντικειμένων… διακοπές στο νησί Μπριόνι, αλλά πάνω από όλα συνδεδεμένος με το Κομουνιστικό Κόμμα Γιουγκοσλαβίας.

[custom_gallery id=»53181″]

Η ιστορία του ξεκίνησε κάπως έτσι…
O πρώτος κομουνιστής που στράφηκε κατά του Στάλιν, ήταν μόλις 20 χρόνων, όταν η οικογένειά του λόγω υπέρμετρων χρεών έχασε όλη της την περιουσία. Ηταν η αφορμή για να έρθει κοντά στη μεγάλη του λατρεία, το αυτοκίνητο, καθώς η άμεση ανάγκη για χρήματα οδήγησαν τον Γιόσιπ Μπροζ (Τίτο) στο να ζει για ένα μεροκάματο στα εργοστάσια της Scoda και της Daimler.

Μερικά χρόνια αργότερα, το 1918, έχοντας περάσει μαρτυρικές στιγμές αιχμαλώτισης, και καταναγκαστικής εργασίας, το έσκασε από τους Ρώσους βασανιστές του κι έφτασε στη Σιβηρία όπου γνώρισε τη γυναίκα της ζωής του, την Πελαγία Μπελούσοβα, στέλεχος του Σοβιετικού Κομουνιστικού Κόμματος. Εκείνη τον έσπρωξε στην πολιτική ζωή και το Γιουγκοσλαβικό Κομουνιστικό Κόμα. Το ’34 έχοντας υιοθετήσει το ψευδώνυμο Tito, εργάστηκε στο Πολιτικό Γραφείο του Κομουνιστικού Κόμματος Γιουγκοσλαβίας και τρία χρόνια αργότερα ήταν πλέον Γενικος Γραμματεας. Στα επόμενα χρόνια ακολούθησαν παράνομες μετακινήσεις από τη Μόσχα στη Γιουγκοσλαβία και ένα παραλήρημα με αντάρτικα κινήματα ώσπου το Νοέμβριο του ’43 ανακήρυξε τη Γιουγκοσλαβία Λαϊκή Ομοσπονδιακή Δημοκρατία. Τέσσερα χρόνια αργότερα ενοχλεί την ιστορία της Ελλάδας με τον μεγάλο διωγμό των Ελλήνων από το Βελιγράδι.

Το μεγάλο δόλωμα
Όταν ο Tito ήρθε σε ρήξη με τον Στάλιν, ο οποίος όπως λέγεται σχεδίαζε τη δολοφονία του, η αμερικανική κυβέρνηση άρχισε να του χτίζει το προφίλ του συμμάχου φέρνοντάς τον κοντά της χρησιμοποιώντας τα μεγάλα δολώματα του καπιταλισμού. Ετσι, του χάρισε τη περίφημη Cadillac, γνωρίζοντας βέβαια πως τα αμάξια είναι η μεγάλη του αδυναμία. Από τότε ο Tito είχε άλλο lifestyle…

Ο ίδιος κάποτε είχε πει: «Αφού οι άνθρωποι απολαμβάνουν να μου χαρίζουν διακοσμητικά, τότε το απολαμβάνω κι εγώ!».
Μετά το θάνατό του, το 1980, το αυτοκίνητο βρισκόταν στην ιδιοκτησία της κυβέρνησης. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ένας στενός συνεργάτης του Tito πούλησε το αμάξι στον συλλέκτη Hans Bezemer μέσω ενός broker στην Ολλανδία.

 

(Visited 1 times, 1 visits today)
By