Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Η ναυτιλία το κλειδί εξόδου από την κρίση

Ο τομέας της ναυτιλίας θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομία και να δημιουργήσει περισσότερες από 550.000 νέες θέσεις εργασίας, σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ.

fosphotos.com | Panayiotis Tzamaros
fosphotos.com | Panayiotis Tzamaros

Ο τομέας της ναυτιλίας στην Ελλάδα θα μπορούσε κάλλιστα να αντιπροσωπεύει περίπου το 10% του εγχώριου ΑΕΠ και να βοηθήσει την ελληνική οικονομία να ανακάμψει από την οικονομική κρίση, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τρίτη.

Η αύξηση του αριθμού των Ελλήνων εφοπλιστών και την επιστροφή των εταιρειών τους που εδρεύουν στο εξωτερικό «θα ευνοήσει την οικονομία της χώρας», καταλήγει η μελέτη, που εκπονήθηκε από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (www.iobe.gr).

Σύμφωνα με τη μελέτη, ο κλάδος θα μπορούσε να κερδίσει επιπλέον 26 δισ. ευρώ, με την προσέλκυση ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα και θα μπορούσε να δημιουργήσει περισσότερες από 550.000 θέσεις εργασίας.

«Ο τομέας της ναυτιλίας θα μπορούσε να είναι το 10% του ελληνικού ΑΕΠ», δηλώνει ο οικονομολόγος Άγγελος Τσακανίκας, επικεφαλής της μελέτης, κατά τη συνέντευξη τύπου. Αυτή τη στιγμή η ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 6% του ΑΕΠ.

Υπάρχουν 17.018 εμπορικά πλοία και δεξαμενόπλοια Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά μόνο το 44% αυτών έχει ελληνική σημαία, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ).

Η Ελλάδα, που βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σκληρή οικονομική κρίση από το 2010 και το ποσοστό ανεργίας να ανέρχεται στο 27%, πρέπει άμεσα να αποκαταστήσει τη δεινή οικονομική της κατάσταση, ενώ το ΙΟΒΕ επεσήμανε την ανάγκη για «ένα φορολογικό σύστημα πιο ευνοϊκό για τους εφοπλιστές».

Σύμφωνα με έρευνα, προκειμένου η χώρα να προσελκύσει περισσότερους εφοπλιστές στην ελληνική αγορά, απαιτείται η πολιτική σταθερότητα. Είναι επίσης απαραίτητο να διαμορφώσει ένα στρατηγικό πλαίσιο που θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τομέα της εμπορικής ναυτιλίας.

Η δημιουργία ενός ναυτιλιακού κέντρου στην περιοχή της Αττικής, γύρω από την Αθήνα, θα μπορούσε επίσης να προσελκύσει ξένες εταιρείες, συνιστά η έρευνα.

Οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν στον τομέα τους σε διεθνές επίπεδο αφού ελέγχουν περίπου το 15% του εμπορικού στόλου στον κόσμο.

Η ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 48% του ισοζυγίου πληρωμών της χώρας, βρίσκεται στην κορυφή της λίστας για τα έτη 2009 και 2011, ενώ ακολουθεί ο τομέας του τουρισμού.

Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν συχνά στοχευθεί και αποτελέσει λόγο γενικότερης δυσαρέσκειας εξαιτίας του προνομιακού φορολογικού καθεστώτος τους, ενώ πρόσφατα λόγω της οικονομικής κρίσης, αναγκάστηκαν να αποδεχτούν την καταβολή φόρου για τα πλοία με ξένες σημαίες.

«Οι εφοπλιστές πρόσφατα αποφάσισαν να συνεισφέρουν συνολικά 140 εκατομμύρια ευρώ ετησίως», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας αναφορικά με τον εν λόγω φόρο, ο οποίος ήταν παρών κατά την παρουσίαση της έρευνας.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By