Κυριακή, 5 Μαΐου, 2024

Η σύγχρονη πειρατεία

Στις μέρες μας, ο Κάπτεν Σπάροου από τους Πειρατές της Καραϊβικής, έχει αντικατασταθεί από ένοπλους κουρσάρους που σαρώνουν τις θάλασσες του Ινδικού Ωκεανού, στήνοντας μια κερδοφόρα βιομηχανία πειρατείας με τζίρους που ξεπερνούν τα 12 δισ. δολαρίων κάθε χρόνο!

Οι Σομαλοί, από ψαράδες έχουν μετατραπεί σε σύγχρονους πειρατές και τρομοκρατούν τα πληρώματα των πλοίων στις διελεύσεις τους, από τις θάλασσές τους.  Έχουν εκπαιδευτεί, έχουν εξοπλιστεί και βασικό μέλημά τους είναι να αποσπούν λύτρα.

pi

Το μέγεθος του προβλήματος είναι τεράστιο. Υπολογίζεται ότι σχεδόν το 20% των αγαθών που διακινούνται σε παγκόσμιο επίπεδο δια θαλάσσης, περνά από περιοχές όπου τη «στήνουν» οι πειρατές. Υπολογίζεται πως μία πειρατεία, μπορεί να αποφέρει ακόμα και 10.000 δολάρια ετησίως κατ’ άτομο!

Στο στόχαστρο των σύγχρονων πειρατών είναι τα φορτηγά πλοία, τα ιδιωτικά γιοτ και φυσικά τα πετρελαιοφόρα. Κάθε χρόνο, περίπου 25.000 πλοία διασχίζουν τα νερά  του κόλπου του Άντεν. Από αυτά, το 1/3 σχεδόν είναι ελληνικών συμφερόντων!

Βρήκαν το δάσκαλό τους…

Το αρχικό μούδιασμα του εφοπλιστικού κόσμου διαδέχθηκε η οργανωμένη απάντηση στα φαινόμενα της εποχής.

Ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας, με εξειδικευμένη εκπαίδευση του προσωπικού τους, έχουν αναλάβει με μεγάλη επιτυχία τη διαχείριση περιστατικών πειρατείας.

Το προσωπικό των εταιρειών αναλαμβάνει τη φύλαξη του πλοίου στο μακρινό ταξίδι που διανύει και είναι πανέτοιμο να αποτρέψει κάθε εχθρική ενέργεια.

Το προσωπικό των «ιδιωτικών φρουρών» αποτελείται από στελέχη με εμπειρία στις Ειδικές Δυνάμεις (αλεξιπτωτιστές, καταδρομείς, πεζοναύτες και αμφίβιοι) ενώ είναι εκπαιδευμένοι τόσο σε σύλληψης-ομηρίας και ανάκρισης όσο και στη διαχείριση μη εκρηγνυόμενων βλημάτων (RPG).

Σε παγκόσμιο επίπεδο, λειτουργούν αρκετές ιδιωτικές εταιρείες, που αναλαμβάνουν να συνοδεύουν τα πλοία στο δύσκολο και επικίνδυνο ταξίδι τους στον Ινδικό Ωκεανό.

Στην Ελλάδα, υπάρχουν περίπου 15 εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν εμπειρία στις επιχειρήσεις αυτές και προσφέρουν έργο, όχι μόνο στην ασφάλεια, αλλά και στην οικονομία της Ελλάδας.

Pirate_Ship_A

Το νομικό πλαίσιο

Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου (IMB), κατά τη διάρκεια του 2010, Σομαλοί πειρατές κατέλαβαν επιτυχώς στην περιοχή του Ινδικού Ωκεανού 47 πλοία, με περισσότερους από 1.000 ναυτικούς ως ομήρους.

Την ίδια περίοδο, σημειώθηκαν 218 ανεπιτυχείς επιθέσεις από πειρατές σε εμπορικά πλοία. Παρά την παρουσία τής χωρίς προηγούμενο πολυεθνικής ναυτικής συνεργασίας στην περιοχή και τη σχετική επιτυχία της, «πολλά απομένουν να γίνουν για την εξάλειψη του φαινομένου», αναφέρει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στην ετήσια έκθεσή της.

Το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και η Ε.Ε. αποφάσισαν να παρατείνουν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2012 την επιχειρησιακή δραστηριότητα της Ευρωπαϊκής Ναυτικής Δύναμης (EU NAVFOR-ATALANTA) και να επεκτείνουν την περιοχή των επιχειρήσεων προς Νότο και προς Ανατολάς, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αυξανόμενη εμβέλεια των πειρατικών επιθέσεων.

Ενθαρρυντική είναι, επίσης, η σύναψη συμφωνιών ποινικής δίωξης των πειρατών μεταξύ της Ε.Ε. και της Κένιας και των Σεϊχελών, με την προσδοκία να συναφθούν παρόμοιες συμφωνίες και με άλλες χώρες.

Η νομοθεσία σχετικά με τη χρήση όπλων για την προστασία από τους πειρατές, πέφτει σε γκρίζες ζώνες, αφήνοντας κενά. Στα πλοία που πλέουν υπό ελληνική σημαία, για παράδειγμα, απαγορεύεται η χρήση όπλων.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By