Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

«Κυνηγούν» τον Καλατράβα για υπερκοστολoγήσεις έργων

Τα αρνητικά σχόλια για τον αρχιτέκτονα, υπάρχουν σε πάρα πολλές πόλεις στον κόσμο.

kalatrava barcelonaΑυξάνονται οι αρνητικές κριτικές για τον Σαντιάγο Καλατράβα, ενώ υπάρχουν αναφορές ότι τον «κυνηγούν»  από Νέα Υόρκη ως τη Βενετία, λόγω υπερκοστολόγησης ελαττωματικών κατασκευών.

Όπως αναφέρουν τα «Νέα», τα αρνητικά σχόλια για τον Καλατράβα υπάρχουν σε πάρα πολλές πόλεις όπου δημιούργησε έργα, με την γενέτειρα του τη Βαλένθια, την Βενετία, το Οβιέδο, την Νέα Υόρκη και άλλες πόλεις να εξαπολύουν δριμύ κατηγορώ για τις πρακτικές και την αποτελεσματικότητα του Ισπανού αρχιτέκτονα.

Τα πιο αρνητικά σχόλια προέρχονται από τη γενέτειρά του τη Βαλένθια, όπου ο 61χρονος αρχιτέκτονας έχει δημιουργήσει την Πόλη των Επιστημών και των Τεχνολογιών. Για την κατασκευή του φουτουριστικού πάρκου ο Καλατράβα αμείφθηκε με 98 εκατ. ευρώ ενώ το γενικό κόστος του έργου εκτοξεύτηκε από τα 308 εκατ. του προϋπολογισμού στο 1,2 δισ. ευρώ.

Η τοπική κυβέρνηση της Βαλένθια επιρρίπτει ευθύνες για την εμφάνιση εξογκωμάτων στην κεραμική επίστρωση της τεράστιας πρόσοψης του Palau de les Arts, με κόστος 478 εκατ. ευρώ, τέσσερις φορές περισσότερο από ό,τι αναμενόταν. Οι τοπικοί άρχοντες είναι αποφασισμένοι να μην πληρώσουν τις εργασίες επισκευής και να στείλουν τον λογαριασμό στον Καλατράβα.

Κάτι αντίστοιχο σκοπεύουν να κάνουν και οι Αρχές της Βενετίας. Οπως ανακοίνωσαν, ο διάσημος αρχιτέκτονας μαζί με τρεις μηχανικούς εγκαλείται από το Ελεγκτικό Συνέδριο της Ιταλίας για ζημιά εναντίον του Δημοσίου με αφορμή το υψηλό κόστος της γέφυρας που δημιούργησαν στην πόλη. Κι αυτό γιατί, αν και το έργο είχε προϋπολογισμό 4 εκατ. ευρώ, κόστισε τελικά 10. Τώρα το ανώτατο δικαστικό όργανο ζητά από τον Σαντιάγο Καλατράβα αποζημίωση 1 εκατ. ευρώ και από 1,7 εκατ. από τους εμπλεκόμενους μηχανικούς.

Επίσης ο Καλατράβα και η ομάδα του καλούνται να πληρώσουν από την τσέπη τους και άλλα 3,5 εκατ. ευρώ για την επισκευή ζημιών από κατολίσθηση στο Συνεδριακό Κέντρο του Οβιέδο, το 2006, ενώ χτιζόταν.

Τα προβλήματα, όμως, για τον ισπανό αρχιτέκτονα δεν σταματούν εδώ. Πέρα από τις κριτικές για τις ήδη υπάρχουσες δομές που έχει επιμεληθεί, έρχονται καινούργιες για τις προτάσεις που έχει καταθέσει για μελλοντικά έργα. Ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης Μάικλ Μπλούμπεργκ δήλωσε ότι το πρότζεκτ του τερματικού σταθμού για το Σημείο Μηδέν στο Μανχάταν παραμένει ανοικτό, αφού η ματιά του Καλατράβα είναι πολύ περίπλοκη για να υλοποιηθεί σε έργο. Εκτός αυτού, αν και αρχικά είχε κοπεί ένα κονδύλι ύψους 2,2 δισ. ευρώ για τις εργασίες, από την πλευρά του αρχιτέκτονα ζητήθηκε επιπλέον 1,2 δισ.

Ανώδυνα δεν ολοκληρώθηκε ούτε και ο πρώτος του ουρανοξύστης Turning Toso που έγινε το εμβληματικό κτίριο της σουηδικής πόλης  Μάλμε. Μάλιστα, οι διαμάχες που προέκυψαν ανάμεσα στην τοπική κοινωνία και στον κατασκευαστή αποτυπώθηκαν στο ντοκιμαντέρ του Φρέντρικ Γκέρτεν, ο οποίος ακολούθησε για τέσσερα χρόνια τον αρχιτέκτονα και προσπάθησε να προβάλει μέσα από τα πλάνα του την πολύπλευρη προσωπικότητά του.

Τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του μάλλον θα εκτίμησε και ο βάσκος πολιτικός Ινιάκι Αζκούνα όταν έκανε λόγο για «δικτατορία Καλατράβα» με αφορμή τη δημιουργία του νέου τερματικού στο αεροδρόμιο του Μπιλμπάο.

Στην Αθήνα: 12.771% παραπάνω!
Με πρότυπο τους Ολυμπιακούς της Βαρκελώνης, ανατέθηκε στον Καλατράβα η ανακατασκευή του ΟΑΚΑ με μελέτη κόστους 1,17 εκατ. ευρώ και αμοιβή για την 300μελή ομάδα του 4,5 εκατ. Μόνο η στέγη του σταδίου κόστισε 130 εκατ. με επιπλέον 6 εκατ. για συντήρηση.

Συνολικό κόστος για λίφτινγκ: 399 εκατ. με υπερκοστολόγηση 12.771% από τα αρχικά 3,1 εκατ. ευρώ.

Η πεζογέφυρα στη Λεωφόρο Μεσογείων (φέρεται να ήταν δώρο η μελέτη) κόστισε 3 εκατ. ευρώ.[space size=»30″]

By