Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Πως θα γίνεται η επιλογή των επιχειρήσεων για φορολογικό έλεγχο

Θα γίνεται ανάλογα με τον κίνδυνο να μείνει μια υπόθεση ανέλεγκτη, να χάσει μεγάλα ποσά το κράτος.

Eforia
Eforia

Στο νόμο «Επενδυτικά εργαλεία ανάπτυξης, παροχή πιστώσεων και άλλες διατάξεις» (άρθρο 37) που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή ενσωματώθηκε διάταξη του υπουργείου Οικονομικών με βάση την οποία θα γίνεται εφεξής η επιλογή υποθέσεων που θα ελεγχθούν από τη Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.

“Οπως σημειώνει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, τη σχετική τροποποίηση του νόμου για την επιλογή των υποθέσεων προανήγγειλε στο Δ.Σ. του ΕΕΑ ο ΓΓ Εσόδων κ. Χάρης Θεοχάρης κατά την ενημέρωσή του στις 27 Ιανουαρίου.

Ειδικότερα, σε σχετική ερώτηση μέλους του Δ.Σ. για τους ελέγχους των ανέλεγκτων χρήσεων και τις διαρκείς παρατάσεις της παραγραφής με τις οποίες κρατούνται όμηροι εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες, ο κ. Θεοχάρης απάντησε ως εξής:

«Στις σκέψεις της κυβέρνησης είναι να αλλάξει το σημερινό σύστημα ελέγχων και να γίνει δικαιότερο. Αυτό που εξετάζεται είναι να ισχύει η παραγραφή π.χ. στα δέκα χρόνια, αλλά παράλληλα να γίνονται επιλεκτικά έλεγχοι σε επιχειρήσεις ανάλογα με την «ανάλυση κινδύνου» φοροδιαφυγής και παραβατικότητας που παρουσιάζουν. Μέσα από ένα σύστημα συλλογής στοιχείων παραβατικότητας θα γίνεται η επιλογή και θα ανοίγει ο έλεγχος. Οι ανέλεγκτες χρήσεις που δεν ανοίγουν θα παραγράφονται κανονικά. Όσες ανοίγουν και βρίσκονται σε έλεγχο θα πρέπει να παρατείνεται η παραγραφή τους για 2 χρόνια, μέσα στα οποία θα πρέπει να λήγει ο έλεγχος».

Όπως αναφέρεται στο σχετικό άρθρο του νέου νόμου, ο προϊστάμενος της ελεγκτικής υπηρεσίας υποχρεούται να προτείνει στη Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων υποθέσεις για έλεγχο με βάση στοιχεία που έχει στη διάθεσή του. Η γενική φιλοσοφία με την οποία θα γίνεται η πρόταση στηρίζεται σε σειρά από παράγοντες που επιβαρύνουν μια επιχείρηση και με τη χρησιμοποίηση μεθόδων «ανάλυσης κινδύνου». Με άλλα λόγια, ανάλογα με τον κίνδυνο να μείνει μια υπόθεση ανέλεγκτη, να χάσει μεγάλα ποσά το κράτος ή να παραγραφεί θα κινείται και ο έλεγχος. Στην επιλογή θα παίζει ρόλο και η δυνατότητα είσπραξης των ποσών που θα βεβαιωθούν. Προβλέπεται ακόμη ο απευθείας έλεγχος μέχρι 20% των υπαγομένων προς έλεγχο επιχειρήσεων με μόνο κριτήριο τα επιβαρυντικά στοιχεία που κατέχουν οι ελεγκτικές υπηρεσίες.

Ειδικότερα, η επιλογή γίνεται:
«ανάλογα με την επικινδυνότητα και παραβατικότητα αυτού, την ύπαρξη παραβάσεων και παραλείψεων των διατάξεων της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας, ανάλογα με το είδος, τη βαρύτητα και τη συχνότητα εμφάνισής τους, την ύπαρξη στοιχείων από διασταυρώσεις του πληροφοριακού συστήματος ή από ελέγχους σε τρίτους υπόχρεους ή από τρίτες πηγές για απόκρυψη φορολογητέας ύλης ή διάπραξη φορολογικών αδικημάτων και την εν γένει φορολογική εικόνα και συμπεριφορά των υπόχρεων».
Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι από τις ανέλεγκτες υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος των οποίων επίκειται ο χρόνος παραγραφής αλλά έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου, παρατείνεται το δικαίωμα επιβολής προστίμων για δύο ακόμα χρόνια!

Ολόκληρη η σχετική διάταξη έχει ως εξής:

Άρθρο 37
Ρυθμίσεις για τους φορολογικούς ελέγχους

3. Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 67Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος αντικαθίσταται και προστίθεται νέο εδάφιο που έχει ως εξής:
«5. Η επιλογή υποθέσεων που θα ελεγχθούν γίνεται από τη Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3842/2010 (Α΄ 58). Ο προϊστάμενος της ελεγκτικής υπηρεσίας υποχρεούται να προτείνει στη Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων υποθέσεις για επιλογή με βάση επιβαρυντικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή του.»

4. Από τις ανέλεγκτες υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και λοιπών φορολογικών αντικειμένων των οποί-
ων επίκειται ο χρόνος παραγραφής, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, ελέγχονται οι υποθέσεις που παρουσιάζουν φορολογικό ενδιαφέρον. Η επιλογή προς έλεγχο των ως άνω υποθέσεων γίνεται με τηχρησιμοποίηση μεθόδων ανάλυσης κινδύνου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 80 του ν. 3842/2010 (Α΄ 58), καθώς και κριτήρια που σχετίζονται με τη δυνατότητα είσπραξης των ποσών που θα βεβαιωθούν.

Με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ορίζονται τα εν γένει στοιχεία και κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για τον καθορισμό των προς έλεγχο υποθέσεων, τα μόρια που αντιστοιχούν, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών. Με όμοιες αποφάσεις μπορεί να ορίζεται δείγμα σε ποσοστό μέχρι 20% των υπαγομένων σε έλεγχο υποθέσεων χωρίς τη χρησιμοποίηση μεθόδων ανάλυσης κινδύνου, με βάση εν γένει επιβαρυντικά στοιχεία που βρίσκονται στις ελεγκτικές υπηρεσίες.

5. Από τις ανέλεγκτες υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και λοιπών φορολογικών αντικειμένων των οποίων επίκειται ο χρόνος παραγραφής σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, για τις οποίες έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου μέχρι το χρόνο παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων, επιβολής του φόρου και λοιπών καταλογιστικών πράξεων, παρατείνεται το δικαίωμα αυτό για δύο ακόμα έτη πέραν του χρόνου που ορίζεται από τις οικείες κατά περίπτωση διατάξεις.

Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου ισχύουν για υποθέσεις για τις οποίες η προθεσμία παραγραφής λήγει
από 31.12.2013 και μετά.

6. Το άρθρο 80 του ν. 3842/2010 (Α΄ 58) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Η επιλογή των υποθέσεων, καθώς και των ετών που θα ελεγχθούν γίνεται με τη χρησιμοποίηση μεθόδων ανάλυσης κινδύνου, οι οποίες βασίζονται:
α) Σε ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως τη νομική μορφή, την κατηγορία των τηρουμένων βιβλίων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (π.δ.186/1992, Α΄ 84) και του Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών (ν .4093/2012, Α΄ 222), τον κλάδο ή τομέα δραστηριότητας, ανάλογα με την επικινδυνότητα και παραβατικότητα αυτού, την ύπαρξη παραβάσεων και παραλείψεων των διατάξεων της φορολογικής και τελωνειακής νομοθεσίας, ανάλογα με το είδος, τη βαρύτητα και τη συχνότητα εμφάνισής τους, την ύπαρξη στοιχείων από διασταυρώσεις του πληροφοριακού συστήματος ή από ελέγχους σε τρίτους υπόχρεους ή από τρίτες πηγές για απόκρυψη φορολογητέας ύλης ή διάπραξη φορολογικών αδικημάτων και την εν γένει φορολογική εικόνα και συμπεριφορά των υπόχρεων.

β) Σε οικονομικά δεδομένα, όπως ακαθάριστα έσοδα, δαπάνες, καθαρά κέρδη ή ζημιές, συντελεστές μικτού και καθαρού κέρδους, δεδομένα από δηλώσεις άμεσης και έμμεσης φορολογίας, καθώς και διαθέσιμα στοιχεία από βάσεις δεδομένων, στατιστική ανάλυση, εφαρμογή τεχνικών εξόρυξης δεδομένων και άλλες πηγές πληροφοριών.

γ) Σε χωροταξικά και χρονικά δεδομένα, όπως τόπος παραγωγής και διακίνησης, εποχιακές δραστηριότητες και τοπικές ιδιαιτερότητες.

Με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ορίζονται οι παραβάσεις ή παραλείψεις, τα στοιχεία και γενικά τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για τον καθορισμό των προς έλεγχο δηλώσεων, τα μόρια που αντιστοιχούν, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών.

Με όμοιες αποφάσεις μπορεί να ορίζεται και τυχαίο δείγμα υπαγόμενων σε έλεγχο δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, χωρίς τη χρησιμοποίηση μεθόδων ανάλυσης κινδύνου.

2. Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου ισχύουν ανάλογα και για τις λοιπές φορολογίες.

3. Οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του ν. 2166/1993 (Α΄137), του άρθρου 9 του Κεφαλαίου Β΄ του μέρους Α΄ του ν. 2324/1995 (Α΄ 146), του άρθρου 2 του ν. 2733/1999 (Α΄ 155) και του άρθρου 20 του ν. 3371/2005 που προβλέπουν τον κατά προτεραιότητα φορολογικό έλεγχο κατηγοριών υπόχρεων εξακολουθούν να ισχύουν.

4. Οι διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων ισχύουν από το χρόνο έκδοσης των οικείων αποφάσεων του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων και κατά τα τυχόν ειδικότερα οριζόμενα από αυτές.

5. Η επιλογή των προς έλεγχο υποθέσεων και ετών γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου ανεξάρτητα από τα προβλεπόμενα στις διατάξεις των άρθρων 66 έως 67Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 2238/1994, Α΄151) και του άρθρου 48 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 2859/2000, Α΄ 248).»

7. Μετά την περίπτωση γ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 68 του Κ.Φ.Ε. προστίθεται περίπτωση δ΄ ως εξής:
«ή δ) περιέλθουν στις φορολογικές αρχές στοιχεία κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 9 του άρθρου 26 του ν. 3728/2008 (Α΄258).»

 

By