Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Συνάντηση του Οικουμενικού Πατριάρχη με τον Πάπα Φραγκίσκο

Οι θρησκευτικοί ηγέτες  αναμένεται να στείλουν κοινό μήνυμα ειρήνης προς την ταραγμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής και σε όλο τον κόσμο

 

pope-francis_2541160b2

Πολυσήμαντο γεγονός χαρακτηρίζονται οι συναντήσεις την Κυριακή και την Δευτέρα, στα Ιεροσόλυμα του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου και του Πάπα Φραγκίσκου.

Την πρωτοβουλία των συναντήσεων είχε ο κ. Βαρθολομαίος σε ανάμνηση της συνάντησης των προκατόχων τους, Οικουμενικού Πατριάρχη Αθηναγόρα και Πάπα Παύλου Στ΄, που έγινε πριν 50 χρόνια πάλι στα Ιεροσόλυμα και ήταν η πρώτη μεταξύ προκαθημένων Ορθόδοξης και Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας από το 1054.

Εκκλησιαστικές πήγες από το Φανάρι, το Βατικανό και τα Ιεροσόλυμα ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι οι δύο πνευματικοί ηγέτες του χριστιανικού κόσμου «είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν στο δρόμο της αγάπης, που εγκαινιάστηκε πριν από 50 χρόνια από τους προκατόχους μας, με πνεύμα πίστης στην αλήθεια του Ευαγγελίου». Επίσης, σημειώνουν ότι θα είναι μια σημαντική ευκαιρία για τον κόσμο να δει μια κοινή προσέγγιση προς τους υποφέροντας χριστιανούς σε πολλά μέρη της γης.

Οι θρησκευτικοί ηγέτες Βαρθολομαίος και Φραγκίσκος αναμένεται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, να στείλουν κοινό μήνυμα ειρήνης προς την ταραγμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής και σε όλο τον κόσμο.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα φθάσει στα Ιεροσόλυμα το απόγευμα της Παρασκευής και μετά θα ψαλεί δοξολογία στον πανίερο ναό της Αναστάσεως. Το Σάββατο, θα μεταβεί στην Βηθλεέμ και το πρωί της Κυριακής θα συλλειτουργήσει με τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο στον ναό της Αναστάσεως, όπου βρίσκεται ο Πανάγιος Τάφος του Χριστού.

Ο Πάπας θα φθάσει το πρωί της Κυριακής στη Βηθλεέμ, όπου θα προστεί Θείας Λειτουργίας στην πλατεία μπροστά από τον ναό της Γέννησης. Επίσης, θα συναντηθεί με οικογένειες Παλαιστινίων και παιδιά προσφύγων. Νωρίς το απόγευμα, θα μεταβεί στα Ιεροσόλυμα, όπου θα συναντηθεί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Στις 19.00 ( ώρα Ελλάδος) στον ναό της Αναστάσεως θα γίνει οικουμενική σύναξη με τη συμμετοχή εκπροσώπων διαφόρων θρησκειών. Πατριάρχης και Πάπας θα συναντηθούν και πάλι την Δευτέρα.

Ο κ. Βαρθολομαίος θα έχει χωριστές συναντήσεις με τον Πρόεδρο, τον πρωθυπουργό του Ισραήλ και τον ηγέτη της Παλαιστίνης. Ανάλογες συναντήσεις θα έχει και ο Πάπας Φραγκίσκος. Η συνάντηση Βαρθολομαίου- Φραγκίσκου αναμένεται διεθνώς με μεγάλο ενδιαφέρον. Ήδη, για την κάλυψη της έχουν διαπιστευθεί χίλιοι δημοσιογράφοι από όλο τον κόσμο.

H ιταλική εφημερίδα «Κοριέρε ντε λα Σέρα» (Corriere della Sera) δημοσίευσε άρθρο του Aλμπέρτο Μελόνι, ειδικού σε εκκλησιαστικά ζητήματα, με τίτλο «Το ταξίδι του Φραγκίσκου στην Ιερουσαλήμ για την ενότητα των χριστιανικών Εκκλησιών». Το άρθρο επικεντρώνεται στην προγραμματισμένη συνάντηση στους Αγίους Τόπους του Πάπα με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο «εκπρόσωπο» όπως τον χαρακτηρίζει «του αρχαιότερου χριστιανικού δόγματος απ΄ όσα είναι παρόντα στην Αγία Πόλη».

Ο αρθρογράφος αναφέρεται, στη συνέχεια, στα θεολογικά κι εκκλησιολογικά θέματα που ακόμη χωρίζουν τις δυο Εκκλησίες. Το πρώτο που αναφέρει είναι η διένεξη περί εκπόρευσης του Αγίου Πνεύματος: «Δηλαδή εκείνο το δόγμα περί Αγίου Πνεύματος σύμφωνα με το οποίο εκπορεύεται εκ του Πατρός. Στον Μεσαίωνα, στον τύπο αυτό προσετέθη ένα «filioque» (και εκ του Υιού) και αυτή η μορφή επικράτησε στη Δύση».

Στη συνέχεια, ο αρθρογράφος αναφέρει το εκκλησιολογικό θέμα: «Όλοι οι χριστιανοί συμφωνούν ότι η Εκκλησία της Ρώμης κατέχει το πρωτείο στην αγάπη. Αλλά για τις δικαιοδοσίες του Πάπα επικρατεί ακόμη διαφωνία που δύσκολα γεφυρώνεται». Επάνω στο θέμα αυτό, συνεχίζει ο αρθρογράφος, «ενδέχεται να επιφυλάσσονται ευχάριστες εκπλήξεις, εάν η θεολογική ακρίβεια συνδυαστεί με έναν έξυπνο διάλογο». Ως προς αυτό, ο Μελόνι παραπέμπει στο σημαντικό έργο «Primacy in the Church from Vatican I to Vatican II. An Orthodox Perspective» ( Το Πρωτείο στην Εκκλησία από την Πρώτη στη Δεύτερη Σύνοδο του Βατικανού. Μια Ορθόδοξη Θεώρηση) του Μεγάλου Αρχιδιακόνου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, Μάξιμου Βγενόπουλου, που κυκλοφόρησε στις αρχές του χρόνου.

Ο Ιεροδιάκονος ασκεί κριτική στους ορθόδοξους, που δεν έδειξαν να κατανοούν τα νεωτεριστικά στοιχεία της Δεύτερης Συνόδου του Βατικανού, κυρίως στο πλαίσιο μιας «εκκλησιολογικής ανανέωσης». Κυρίως όμως, συνεχίζει το δημοσίευμα, ο συγγραφέας αποδεικνύει ότι ακριβώς «οι μεγάλοι θεολόγοι της ορθοδοξίας- από τον Ρώσο Αφανάσιεφ, τον θεωρητικό της Εκκλησίας της Ευχαριστίας, έως τον Έλληνα Ζηζιούλα, ίσως τον μεγαλύτερο ζώντα χριστιανό θεολόγο, έδειξαν πόσο θεολογικά ανεπαρκείς ήταν οι αρνητικές αντιδράσεις. Η καλύτερη χριστιανική θεολογία δεν πρεσβεύει πράγματι την αντιπαράθεση, αλλά την αμοιβαία συμπλήρωση ανάμεσα στο πρωτείο και τη συνοδικότητα, σε κάθε επίπεδο, τοπικό, πατριαρχικό, καθολικό». Κατά τον Μελόνι, η «μαξιμαλιστική ερμηνεία της Πρώτης Συνόδου του Βατικανού δεν είναι πλειοψηφική ανάμεσα στους καθολικούς και προπαντός σήμερα η πολιτική της Ρώμης αποσκοπεί στην απαλλαγή του παπικού αξιώματος από κάθε λανθασμένη αυτοκρατορική ερμηνεία».

By