Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Υπ. Υποδομών: Σχέδια για τραμ σε Πάτρα και Ιωάννινα

Περιπτώσεις έργων που έχουν απασχολήσει στο παρελθόν

tram680x500_030314

Δύο μεγαλεπήβολα σχέδια μπαίνουν στον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και τοπικών φορέων και δημοτικών αρχών, και αυτά είναι η κατασκευή δικτύου τραμ στην Πάτρα και τα Ιωάννινα. Δύο περιπτώσεις έργων που έχουν απασχολήσει στο παρελθόν, αλλά έμειναν στάσιμες για χρόνια.

Πριν μερικές εβδομάδες, ο υπουργός Υποδομών, μιλώντας για τα νέα έργα που αναμένεται να προωθηθούν, αναφέρθηκε σε αυτές τις δύο επενδύσεις, ενώ είχε και σχετική συνάντηση με τον δήμαρχο Πατρών, Κώστα Πελετίδη. Άλλωστε ο δήμος Πατρέων έχει κάνει σχετική μελέτη κόστους οφέλους για την περιοχή.

Μπορεί η Αθήνα να είναι η μόνη πόλη της Ελλάδας που διαθέτει δίκτυο τραμ, όμως, την προηγούμενη δεκαετία πολλές πόλεις είχαν ξεκινήσει ενέργειες για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου μέσου μεταφοράς. Εκτός από την Πάτρα και τα Ιωάννινα προς αυτή την κατεύθυνση είχαν κινηθεί ο Βόλος, η Καβάλα, το Ηράκλειο, η Λάρισα κ.α.

Η Πάτρα και τα Ιωάννινα ήταν οι πόλεις που έκαναν μελέτες κόστους-οφέλους. Είναι οι πρώτες ενδεικτικές μελέτες που δείχνουν κατά πόσο μία επένδυση που απαιτεί περίπου 150-200 εκ. ευρώ θα μπορούσε να λειτουργήσει εμπορικά και να «αποσβέσει» την αρχική επένδυση και να αντέξει στο χρόνο. Το κόστος για το τραμ στην Πάτρα είχε μελετηθεί περίπου στα 300 εκατ.ευρώ σε έκθεση πριν μία δεκαετία, όμως η κρίση δεν άφησε το έργο να γίνει πραγματικότητα. Η μελέτη προέβλεπε την ανάπτυξη γραμμής με εκκίνηση το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο και κατάληξη στο ΑΤΕΙ.

Τώρα, κι ενώ το ζήτημα επιστρέφει στην επικαιρότητα, το ypodomes.gr, παρουσιάζει σύντομο ιστορικό των δύο πόλεων στην προσπάθειά τους να αποκτήσουν το δικό τους μέσο σταθερής τροχιάς.

Η περίπτωση της ανάπτυξης συστήματος Τραμ στην Πάτρα ξεκίνησε από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας όταν μετά από διαβουλεύσεις ο Δήμος Πατρέων ανέλαβε την μελέτη σκοπιμότητας για λογαριασμό της τότε Τραμ ΑΕ ώστε να εξεταστούν οι πιθανότητες κατασκευής. Η μελέτη κόστους-οφέλους έδειξε ότι το έργο οριακά θα μπορούσε να είναι βιώσιμο.

Η μελέτη προέβλεπε την ανάπτυξη γραμμής με εκκίνηση το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο και κατάληξη στο ΑΤΕΙ. Υπήρξε πρόβλεψη για μελλοντικές επεκτάσεις, όπως π.χ.  στην περιοχή της Ακτής Δυμαίων, μέχρι το ύψος του νέου λιμανιού.

Υπήρξαν σκέψεις για υλοποίηση του έργου μέσω σύμπραξης με ιδιωτικά κεφάλαια αλλά η οικονομία της χώρας δεν άφησε να προχωρήσει κάτι τέτοιο αν και αρχικά είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ιδιωτικές εταιρείες.

Σημειωτέον πως το κόστος είχε πρόχειρα υπολογιστεί πως ξεπερνούσε τα 300.000.000 ευρώ που συμπεριλάμβανε εκτός από την κατασκευή του δικτύου, την προμήθεια δεκάδων συρμών Τραμ και ένα αμαξοστάσιο.

Από το 2009 και μετά το έργο χάθηκε στα συρτάρια και δεν αναφέρθηκε ξανά.

Για την ιστορία να σημειωθεί ότι η Πάτρα ήταν η πρώτη πόλη της Ελλάδας που είχε ηλεκτροκίνητο δίκτυο τραμ το 1902.

Όσον αφορά στα Ιωάννινα, οι μελέτες ξεκίνησαν στα μέσα της περασμένης δεκαετίας από το Δήμο ενώ στη συνέχεια δράση ανέλαβε η Περιφέρεια. Όπως αναφέρει πηγή της Περιφέρειας Ηπείρου στο Ypodomes.com το 2010 είχε παρουσιαστεί η Β” φάση της μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του τραμ με 2 γραμμές.

Οι Πόλοι Μετακινήσεων που λήφθηκαν υπόψη είναι, το κέντρο της πόλης, το ΚΤΕΛ το Δημοτικό Διαμέρισμα Ανατολής, το Αεροδρόμιο, η Πανεπιστημιούπολη, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, τα ΤΕΙ και το Νοσοκομείο «Γ. Χατζηκώστα».

Από τότε το «όνειρο» της πρωτεύουσας της Ηπείρου για αστικό μέσο σταθερής τροχιάς χάθηκε μαζί με την κρίση. Το μεγάλο κόστος και ο χαμηλός πληθυσμός αποτελούν μεγάλες προκλήσεις για την επίτευξη ενός απαιτητικού έργου που θα πρέπει να ενταχθεί στο αστικό περιβάλλον της πόλης των Ιωαννίνων.

Ένα από τα βασικά ερωτήματα είναι ποιος θα είναι ο φορέας Υλοποίησης αυτών των έργων. Η Περιφέρεια; Ο Δήμος; Κάποια ειδική επιχείρηση ειδικού σκοπού; Η απάντηση είναι όχι. Όπως και στην περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης, φορέας υλοποίησης του έργου θα είναι η Αττικό Μετρό.

Η Αττικό Μετρό αποτελεί την «κληρονόμο» εταιρεία της Τραμ ΑΕ (ως προς το κατασκευαστικό κομμάτι) και είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη δικτύων Τραμ όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και στις άλλες πόλεις της χώρας.

Έτσι, το ενδιαφέρον στρέφεται στο Υπουργείο Υποδομών και την Αττικό Μετρό για τα περαιτέρω, αναφορικά με τις ανακοινώσεις που εξαγγέλθηκαν ότι θα γίνουν για την ανάπτυξη δικτύων σε Πάτρα και Ιωάννινα. Άγνωστο παραμένει το πότε και αν θα γίνουν, με ποια χρηματοδότηση, με ποιο χρονικό πλαίσιο και βασιζόμενες σε ποιες μελέτες.

By