Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου, 2020

54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

54 χρόνια κινηματογραφικής γιορτής στη Θεσσαλονίκη…

Γράφει ο Δημήτρης Μαχαιρίδης
[email protected]

Ο Μισέλ Δημόπουλος του έδωσε το στίγμα. Η Δέσποινα Μουζάκη το μεγέθυνε. Ο Δημήτρης Εϊπίδης το έφερε στις σωστές του διαστάσεις.

Ο Αντώνης Λάτας, android developper και η Βιβή Ντριγκόγια, υπεύθυνη μάρκετινγκ   της Socialsensor.
thes1Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης ξεπέρασε τον μισό αιώνα ζωής και σίγουρα νιώθει όλο και πιο νέο. Δικαιολογημένα. Είναι από τα πιο ανοικτόκαρδα κινηματογραφικά φεστιβάλ στην Ευρώπη, που κάθε χρόνο μπολιάζεται με νέες εκπλήξεις.

Ακόμη και οι υπεύθυνοι του MEDIA, του ευρωπαϊκού προγράμματος για τον κινηματογράφο, έχουν εκπλαγεί από την μεγάλη προσέλευση κοινού στις προβολές. Τα εισιτήρια γίνονται εύκολα ανάρπαστα, αρκεί μια ταινία να κάνει το γύρο στο ευρύ κοινό της Θεσσαλονίκης.

Άλλωστε, το κοινό του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, από την εποχή του Β΄ Εξώστη δεν έχει πάψει να δίνει το στίγμα του είτε στο βελούδινο “Ολύμπιον” είτε στις κοκκινόχρωμες αποθήκες του λιμανιού.

Ο Ελβετός σκηνοθέτης Μαρσέλ Γκίσλερ και η φωτογράφος Χρύσα Νικολέρη ανταλλάσουν χαμόγελα στην Αποθήκη Γ”.

thes2

Δεμένη επιτροπή με πρόεδρο τον πολύ δικό μας Αλεξάντερ Πέιν, εξαιρετικά αφιερώματα, πολύ καλή επιλογή ταινιών στο διαγωνιστικό μέρος, στους “Ανοικτούς Ορίζοντες”, ενδιαφέρον μπουκέτο βαλκανικής παραγωγής, έντονη παλέτα ταινιών από όλο τον κόσμο στο θέμα των ομοφυλόφιλων σχέσεων, τρεις ταινίες που διαγωνίζονται για το βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ικανοποιητική εμφάνιση διανομέων και ατζέντηδων και βέβαια διεθνείς παρουσίες.

Διότι φεστιβάλ κινηματογράφου χωρίς φλας δεν νοείται.

Η σκηνοθέτης Βαλέρια Γκολίνο σε άψογα ελληνικά, μιλά με το κοινό του «Ολύμπιον» για την ταινία της Μέλι

thes3

Φλας, ποιότητα και αποτελεσματικότητα.

Ξεκίνημα με τον πολυσήμαντο Τζιμ Τζάρμους, παρουσία της διάσημης Ιταλίδας Βαλέρια Γκολίνο ως σκηνοθέτη πλέον στην προβολή της ταινίας της “Το μέλι”, άφιξη της Γαλλίδας μεγάλης δημιουργού Κλερ Σιμόν, του Ελβετού σκηνοθέτη Μαρσέλ Γκίσλερ και άλλων πολλών.

Όπως μου δήλωσε ο Μάρσελ Γκίσλερ, η ατμόσφαιρα που συνάντησε στο Φεστιβάλ είναι ασύγκριτα ωραιότερη από εκείνην που είχε συναντήσει όταν είχε ξαναέρθει στο Φεστιβάλ πριν από χρόνια.

Ο Δημήτρης Εϊπίδης και η στενή του συνεργάτης Έλενα Ράμμου κατάφεραν να επιβάλλουν τελικά ένα δεδομένο: ότι το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης είναι κύρια πύλη εισόδου στην ευρωπαϊκή κινηματογραφική αγορά ανεξάρτητων παραγωγών από την Λατινική Αμερική, την Μέση Ανατολή, τα Βαλκάνια και βέβαια τις ίδιες τις ευρωπαϊκές χώρες.

Η αλλαγή του νόμου επί υπουργίας Παύλου Γερουλάνου, που έβαλε συνυπεύθυνο και τον Δήμο Θεσσαλονίκης στις διαδικασίες του Φεστιβάλ και η ευτυχής συγκυρία ότι η Θεσσαλονίκη έχει ένα ανοικτόμυαλο δήμαρχο, τον Γιάννη Μπουτάρη, βοήθησε ακόμη περισσότερο τα πράγματα, ειδικά σε πρακτικά ζητήματα.

Αυτά τα πρακτικά ζητήματα στο παρελθόν μπορούσαν εύκολα να δημιουργήσουν αρνητική εικόνα για το Φεστιβάλ και ανέβαζαν υπερβολικά το κόστος.

Ναι το 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης με μικρότερη κρατική επιδότηση κατάφερε πολύ περισσότερα πράγματα. Έως και χορηγία από την νεοσύστατη Δημόσια Τηλεόραση, πέραν των υψηλών επιδοτήσεων που πετυχαίνει από τα ευρωπαϊκά οπτικοακουστικά προγράμματα, όπως το MEDIA.

Αυτή είναι η πολύ μεγάλη επιτυχία του κ.Εϊπίδη και της κας Ράμμου. Ότι αντί να αρχίσουν να μεμψιμοιρούν για το κλείσιμο της στρόφιγγας του κρατικού προϋπολογισμού κινήθηκαν επιθετικά και εξασφάλισαν χορηγίες από εταιρίες που δεν είχαν δείξει ποτέ ενδιαφέρον για το φεστιβάλ κινηματογράφου. Για παράδειγμα η πρωτότυπη τσάντα του 54ου Φεστιβάλ είναι χορηγία της Attrativo.

thes6

Νεανικές cinefil εφαρμογές

Η έκπληξη είναι ότι δεν έμειναν μόνο σε αυτό. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου κρύβει και άλλες εκπλήξεις. Προσέγγισε και αξιοποίησε το νεανικό επιστημονικό δυναμικό της Θεσσαλονίκης για αρκετά θέματα, όπως η εφαρμογή thessfest για κινητά και έξυπνες συσκευές που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Socialsensor.

Μια ομάδα νεαρών ερευνητών από το ΕΚΕΤΑ (Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης) της Θεσσαλονίκης, ανέπτυξε για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου μια εφαρμογή που κάνει πολύ πιο εύκολη μέσω του κινητού την άντληση πληροφοριών για το Φεστιβάλ και την μεγιστοποίηση της εμπειρίας του θεατή για τα κινηματογραφικά δρώμενα στο δεκαήμερο του Φεστιβάλ.

thes8

Η Βιβή Ντριγκόγια, υπεύθυνη από την ομάδα Socialsensor για το μάρκετινγκ της εφαρμογής, μου εξήγησε για την διαδραστικότητα της made in Thessaloniki εφαρμογής thessfest.

Πρόκειται για μια εργαλειοθήκη, μέσα από την οποία ο θεατής πληροφορείται για προβολές ταινιών, διαθεσιμότητα εισιτηρίων, επιλέγει ταινίες για να δει, οργανώνει το δικό του πρόγραμμα ταινιών, καθορίζει με την ψήφο του το top 10 των πιο δημοφιλών ταινιών του Φεστιβάλ και μοιράζεται την κινηματογραφική εμπειρία του στα social media.

thes9

Ο αισιόδοξος πνιγμός

Πέρα από την αναμφισβήτητη κινηματογραφική επιτυχία του, το 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης αποδεικνύει κάτι που στην Ελλάδα έχουμε ξεχάσει εδώ και χρόνια: ότι ειδικά στην τέχνη, η όρεξη και η δίψα για δημιουργία κάνει την επιτυχία και όχι το χρήμα.

Και αυτό ας γίνει παράδειγμα για όλους όσους εν Ελλάδι κλαίγονται ότι δεν μπορούν να δημιουργήσουν στο χώρο της τέχνης, γιατί το κράτος δεν τους δίνει λεφτά. Φέτος, εδώ στις παλιές αποθήκες του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το επιχείρημα αυτό πνίγηκε στα νερά του Θερμαϊκού. Ελπίζω για πάντα.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By