Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Ψευδαίσθηση η επιστροφή στις αγορές, ανοιχτά νέα μέτρα;

Ψευδαίσθηση η επιστροφή στις αγορές, ανοιχτό το ενδεχόμενο λήψης νέων μέτρων ανάλογα με το δημοσιονομικό κενό, σύμφωνα με το γραφείο Προϋπολογισμού του κράτους

Greek-Debt-Crisis

Κόλαφο για την οικονομική πολιτική που ακολουθείται από την κυβέρνηση για την βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους αποτελεί η έκθεση που συνέταξε το γραφείο προϋπολογισμού του κράτους με θέμα «το δημόσιο χρέος μετά το τέλος του μνημονίου (2014)», καθώς γίνεται λόγος για νέα μέτρα, ενώ χαρακτηρίζεται «ψευδαίσθηση» η επιστροφή της χώρας στις αγορές μετά το 2014.

Στην 21 σελίδων έκθεση που εκπόνησε ομάδα εργασίας με επικεφαλής τον καθηγητή Π. Καζάκο, διαπιστώνεται ότι το χρέος δεν πρόκειται να τεθεί σε τροχιά μείωσης και να γίνει βιώσιμο ως το 2020 ή το 2022. «Το χρέος θα παραμείνει δαμόκλειος σπάθη πάνω από την ελληνική οικονομία, θα επηρεάζει αρνητικά τις προσδοκίες των οικονομικών παραγόντων και θα εμποδίζει την επιστροφή στις αγορές», υπογραμμίζεται με την επισήμανση ότι το χρέος δεν θα γίνει βιώσιμο ως το 2020 ή 2022 αποκλειστικά με εθνικές προσπάθειες αποταμίευσης (δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων και ιδιωτικοποιήσεις), χωρίς νέο κούρεμα ή επιμήκυνση των περιόδων αποπληρωμής χρεών.

Παράλληλα, γίνεται λόγος για την ανάγκη λήψης νέων μέτρων, καθώς το δημοσιονομικό κενό σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ θα αγγίξει συνολικά τα 11 δις ευρώ. «Η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί ότι το κενό είναι μικρότερο, ελπίζοντας ότι θα πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 2,8 δις ευρώ. Όπως και να διαμορφωθεί τελικά, το «κενό» θα πρέπει να καλυφθεί, πράγμα που μπορεί να γίνει με νέο δανεισμό, μείωση επιτοκίων και νέα μέτρα ή με ένα συνδυασμό όλων αυτών», αναφέρεται με την επισήμανση ότι η κυβέρνηση αποκλείει νέα μέτρα.

Η επιστημονική ομάδα σημειώνει ότι η Ελλάδα δεν θα είναι εύκολο να δανεισθεί με λογικούς όρους από τις αγορές για να καλύψει το «κενό» αυτό και ότι η μια συμφωνία για νέα δάνεια στήριξης ή και άλλες διευκολύνσεις, όπως μείωση επιτοκίων, είναι η πιθανότερη λύση με τα σημερινά δεδομένα. Επισημαίνεται ωστόσο, πως μια νέα δανειακή σύμβαση δίνει μόνον προσωρινή λύση για 1-2 χρόνια.

«Η εξυπηρέτηση του χρέους ώστε να γίνει βιώσιμο μόνο με τις δικές δυνάμεις προϋποθέτει έναν συνδυασμό ρυθμών μεγέθυνσης και πρωτογενών πλεονασμάτων για πολλά χρόνια που όμως δεν είναι ρεαλιστικό να υποθέσουμε ότι θα επιτευχθούν», αναφέρεται χαρακτηριστικά, ενώ ζητείται να μην υποτιμάται η προοπτική των διευκολύνσεων στην εξυπηρέτηση του χρέους με τις όποιες διευκολύνσεις ενταγμένες σε μια συνολική λύση του προβλήματος χρέους. «Αν π.χ. συμφωνηθεί ένα moratorium (διακοπή πληρωμής όλων ή μέρους των τόκων) για 4-5 ή και περισσότερα χρόνια, τα αντίστοιχα ποσά θα μπορούσαν να επενδυθούν», υπογραμμίζει η επιστημονική ομάδα που εκπόνησε την έκθεση.

«Η αριθμητική του χρέους είναι εναντίον μας», τονίζουν και εκτιμούν ότι το δημόσιο χρέος θα ανέλθει στο τέλος του 2013 σε 321 δις ευρώ ή 175,5% του ΑΕΠ.

«Το ΑΕΠ το 2013 εκτιμάται ότι θα μειωθεί δραματικά στα 183 δις €, γεγονός που εξηγεί και την άνοδο του λόγου χρέους προς ΑΕΠ σε σχέση με το 2012 (304 δις € ή 156.9%). Το επόμενο έτος 2014 προβλέπεται ότι θα μειωθεί στα 319 δις € ή 174.5% του ΑΕΠ15. Επομένως, από τη σκοπιά αυτή, η χώρα είναι σε χειρότερη θέση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του Δημοσίου Χρέους της αφού έχει καταρρεύσει η παραγωγική της βάση σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία. Επιπλέον: Ακόμη και αν επιτευχθεί ο στόχος ενός λόγου χρέους 124% ΑΕΠ έως το 2020 η κατάσταση δεν θα είναι διατηρήσιμη», σημειώνεται και από την παρουσίαση των όρων για σταθεροποίηση του χρέους, προκύπτει ότι η σταθεροποίηση και πολύ περισσότερο η φιλόδοξη μείωσή του στο 110% από το επίπεδο του 175.5% του ΑΕΠ το 2013, διευκολύνεται αν υπάρξει περικοπή του αποθέματος του χρέους (σε τεχνική γλώσσα: stock relief).

Διαβάστε όλη την έκθεση εδώ.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By