Τετάρτη, 1 Μαΐου, 2024

Άδοξο τέλος για το μικρό και φθηνό Tesla

Στο βωμό του κόστους και του αδυσώπητου ανταγωνισμού των Κινέζων η Tesla φαίνεται ότι διακόπτει την εξέλιξη του από καιρό αναμενόμενου Model 2.

Η Tesla έλαβε την απόφαση να εγκαταλείψει τα σχέδιά της για ένα όχημα χαμηλού κόστους, μια κίνηση που φέρεται να οφείλεται στον έντονο ανταγωνισμό στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το θέμα και εσωτερικές επικοινωνίες της εταιρείας που έδωσε στην δημοσιότητα το πρακτορείο Reuters.

Το Reuters επικαλείται πολλαπλές πηγές και μηνύματα που δείχνουν ότι οι εσωτερικές συζητήσεις έγιναν στα τέλη Φεβρουαρίου και στις αρχές Μαρτίου.

Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί μια απόκλιση από τη μακροχρόνια φιλοδοξία του διευθύνοντος συμβούλου της Tesla, Ίλον Μασκ, να καταστήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσιτά στο ευρύ κοινό.

Το αρχικό όραμα του Μασκ για την Tesla, έδινε έμφαση στην παραγωγή πολυτελών μοντέλων για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης προσιτών οικογενειακών αυτοκινήτων.

Παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις προς τους επενδυτές και τους καταναλωτές, η Tesla έχει πλέον καταργήσει τα σχέδια για το πολυαναμενόμενο όχημα εισαγωγικού επιπέδου, που συχνά αναφέρεται ως Model 2, το οποίο αναμενόταν να πωλείται στη λιανική προς περίπου 25.000 δολάρια, σημαντικά φθηνότερα από το σημερινό σεντάν Model 3 με τη χαμηλότερη τιμή, περίπου 39.000 δολάρια στις ΗΠΑ.

Η νέα διαδικασία παραγωγής που ονομάζεται Unboxed αποτέλεσε κρίσιμο παράγοντα για την βιωσιμότητα του Model 2.

Αυτή η διαδικασία επικεντρώνεται στη μείωση της εργασίας που απαιτείται σε κάθε στάδιο της γραμμής παραγωγής, αποφεύγοντας κάθε περιττή μετακίνηση ή αποσυναρμολόγηση του αυτοκινήτου ή των εξαρτημάτων του κατά τη διάρκεια της διαδρομής του στη γραμμή παραγωγής.

Για παράδειγμα, τα καθίσματα θα τοποθετούνται άμεσα πάνω στο πακέτο μπαταριών. Στη συνέχεια, ολόκληρη η μονάδα θα ανυψώνεται σε ένα αμάξωμα που έχει βαφτεί τμηματικά, προκειμένου να αποφευχθεί η ανάγκη αφαίρεσης και επανατοποθέτησης των θυρών.

Αντί του Model 2, η Tesla θα επικεντρωθεί στην προώθηση της τεχνολογίας αυτόνομης, ιδίως στον τομέα των αυτόνομων ρομποτικών οχημάτων, χρησιμοποιώντας την ίδια πλατφόρμα μικρών μοντέλων.

Η στροφή αυτή αντανακλά την οδηγία του Μασκ να δώσει προτεραιότητα στην ανάπτυξη των ρομποτάξι, ένα τμήμα που οραματίζεται ως το μέλλον της κινητικότητας, αν και ενέχει σημαντικές μηχανικές προκλήσεις.

Η απόφαση να παραιτηθεί από τη στρατηγική των προσιτών αυτοκινήτων έρχεται εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού από τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίοι έχουν κατακλύσει την αγορά με ηλεκτρικά οχήματα με ανταγωνιστικές τιμές, ορισμένα από τα οποία έχουν τιμή μόλις 10.000 δολάρια.

Η προσοχή του Μασκ έχει επίσης μοιραστεί μεταξύ άλλων εγχειρημάτων εντός της εκτεταμένης αυτοκρατορίας του, όπως η SpaceX, η Neuralink και η πλατφόρμα κοινωνικών μέσων X, πρώην γνωστή ως Twitter.

Ενώ οι φιλόδοξοι στόχοι πωλήσεων του Μασκ για την Tesla εξαρτώνται από την επιτυχία της έννοιας του προσιτού αυτοκινήτου, η εγκατάλειψη του Model 2 αφήνει αβεβαιότητες σχετικά με την επίτευξη αυτών των στόχων.

Οι προβλέψεις των αναλυτών της Wall Street για την αύξηση των πωλήσεων της Tesla έχουν βασιστεί στις προσδοκίες ενός οχήματος αξίας 25.000 δολαρίων, αλλά η στροφή της εταιρείας μακριά από αυτή τη στρατηγική μπορεί να καταστήσει αναγκαία την αναθεώρηση αυτών των προβλέψεων.

Η απομάκρυνση της Tesla από το πρόγραμμα προσιτών αυτοκινήτων, σηματοδοτήθηκε με εσωτερικές ανακοινώσεις που έδωσαν εντολή στο προσωπικό να σταματήσει τις σχετικές δραστηριότητες και να καταγράψει τα συμπεράσματα που αποκόμισε.

Η εστίαση μετατοπίζεται πλέον προς την ανάπτυξη δυνατοτήτων αυτόνομης οδήγησης, αν και το χρονοδιάγραμμα και το επιχειρηματικό μοντέλο της Tesla για το ρομποταξί παραμένουν αδιευκρίνιστα.

Παρά τις πολυετείς υποσχέσεις του Μασκ για την επικείμενη άφιξη πλήρως αυτόνομων οχημάτων, η Tesla δεν έχει ακόμη παραδώσει αποτελέσματα σε αυτό το μέτωπο.

Η εταιρεία συνεχίζει να αντιμετωπίζει ελέγχους και νομικές προκλήσεις, ιδίως όσον αφορά την ασφάλεια και τις επιδόσεις των συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης Autopilot και Full Self-Driving.

By