Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

Aνατροπή στην αγορά τροφίμων: Πώς το Ozempic αλλάζει τους κανόνες

Οι εταιρείες που πωλούν ανθυγιεινά τρόφιμα πρέπει να τροποποιήσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα για να αντιμετωπίσουν την αυξανόμενη δημοτικότητα των φαρμάκων απώλειας βάρους, όπως το Ozempic – διαφορετικά κινδυνεύουν να χάσουν τους επενδυτές τους, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Bloomberg Markets Live Pulse.

Σχεδόν τρεις στους τέσσερις ερωτηθέντες είπαν ότι οι εταιρείες που παράγουν ή εμπορεύονται γλυκά, λιπαρά ή υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα θα πρέπει να αναθεωρήσουν την πολιτική τους, είτε συρρικνώνοντας τις μερίδες, είτε προσαρμόζοντας τις συνταγές ή πουλώντας περιουσιακά στοιχεία.

Λίγο περισσότερο από το 1/4 των 303 ερωτηθέντων πιστεύουν ότι το Big Food (όπως ονομάζεται το μονοπώλιο της αγοράς τροφίμων από λίγες μόνο μεγάλες εταιρείες), μπορεί να περιμένει να περιοριστεί η απειλή που αποτελούν τα φάρμακα που καταστέλλουν την όρεξη όπως το Zepbound, το Ozempic και το Wegovy.

Tι πιστεύουν οι επενδυτές

«Η πρόκληση στον ανεπτυγμένο κόσμο αφορά λιγότερο την αύξηση της κατανάλωσης θερμίδων και περισσότερο τη μετατόπιση αυτών των θερμίδων προς πιο υγιεινά τρόφιμα», δήλωσε η Mayssa Al Midani, επικεφαλής του fund διατροφής της Pictet Asset Management. «Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι επενδύουμε στις εταιρείες που έχουν έκθεση στις σωστές κατηγορίες, καθώς και σε αυτές που έχουν την ικανότητα να καινοτομούν και να προσαρμοστούν σε αυτούς τους καιρούς».

Τα ανθυγιεινά τρόφιμα ήταν ανεπιθύμητα στα χαρτοφυλάκια ορισμένων επενδυτών εδώ και χρόνια. Περιοριζόταν κυρίως σε αυτά των διαχειριστών κεφαλαίων με έμφαση σε περιβαλλοντικά, κοινωνικά και θέματα διακυβέρνησης (ESG), χωρίς ποτέ να υπάρχει λόγος εκτεταμένων ρευστοποιήσεων όπως έχει συμβεί κατά καιρούς στους τομείς των ορυκτών καυσίμων, των τυχερών παιχνιδιών και των όπλων. Αυτό αλλάζει, σε μεγάλο βαθμό λόγω της νέας κατηγορίας φαρμάκων που συνταγογραφούνται για τον διαβήτη και την παχυσαρκία.

«Όπως ακριβώς η απομάκρυνση από τον άνθρακα οφείλεται στην επείγουσα ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, έτσι και η απομάκρυνση από την ανθυγιεινή διατροφή είναι κρίσιμη για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας και των σχετικών μη μεταδοτικών ασθενειών και του κόστους υγείας», επισημαίνει η Kate Hewitt, ειδικός στα ESG, στην Montanaro Asset Management.

Η αγορά των 80 δισ. δολαρίων

Οι θεραπείες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Bloomberg Intelligence θα μπορούσαν να είναι μια αγορά 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2030, να επιβραδύνουν την πέψη και να βοηθήσουν τους χρήστες να αισθάνονται χορτάτοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Και έχουν ήδη αντίκτυπο στο φαγητό.

Η Walmart, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής τροφίμων στις ΗΠΑ, δήλωσε τον Οκτώβριο ότι η εκτόξευση των φαρμάκων είχε αρχίσει να μειώνει τις συνολικές θερμίδες που αγόραζαν οι αγοραστές. Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο διευθύνων σύμβουλος της Novo Nordisk της εταιρείας που κατασκευάζει το Ozempic είπε ότι λάμβανε κλήσεις από «φοβισμένους» διευθυντές τροφίμων που ήθελαν να μάθουν λεπτομέρειες για τα νέα φάρμακα.

Σχεδόν ένας στους τέσσερις ερωτηθέντες στην έρευνα δήλωσε ότι έχει ήδη κάνει αλλαγές στις επενδυτικές του αποφάσεις λόγω των δημοφιλών φαρμάκων, ενώ μόλις το 15% είπε ότι οι ειδήσεις για τη θεραπεία της παχυσαρκίας δεν θα αλλάξουν τις κινήσεις του στο μέλλον.

Έρχεται το χάπι απώλειας βάρους

Για τη μεγάλη μερίδα των ερωτηθέντων που βλέπουν σημαντικές εξελίξεις στο μέλλον, οι περισσότεροι αναμένουν ότι η επόμενη μεγάλη ανακάλυψη θα είναι ένα χάπι ή μία άλλη πιο βολική επιλογή που βοηθά τους ανθρώπους να χάσουν κιλά χωρίς τα μειονεκτήματα μιας εβδομαδιαίας ένεσης.

Η Novo έχει ήδη αναπτύξει μια επιλογή φαρμάκου που λαμβάνεται από το στόμα, αλλά απαιτεί μεγάλες ποσότητες του δραστικού συστατικού σεμαγλουτίδη, που χρησιμοποιείται επίσης στις ενέσιμες εκδόσεις.

Εάν τα φάρμακα πραγματικά σημειώσουν άλμα, κάτι που θα το γνωρίζουμε πιο ξεκάθαρα σε πέντε ή δέκα χρόνια, «τότε σίγουρα θα υπάρξει μακροπρόθεσμος αντίκτυπος στους ρυθμούς ανάπτυξης για το αλκοόλ, τα σνακ, το κάπνισμα, τα τυχερά παιχνίδια και ορισμένες εταιρείες υγειονομικής περίθαλψης», δήλωσε ο Gareth Powell, επικεφαλής του τμήματος υγειονομικής περίθαλψης στην Polar Capital.

Οι θεραπείες έχουν στόχο να αποκτήσουν μόνιμο χαρακτήρα, αν και με τις υψηλές τιμές καταλόγου και τις πιθανές παρενέργειες όπως η ναυτία, είναι απίθανο όλοι οι ασθενείς να συνεχίσουν να τις χρησιμοποιούν επ’ αόριστον.

Ποιοι θα ωφεληθούν

Σίγουρα, ο αντίκτυπος δεν θα είναι αρνητικός για όλες τις εταιρείες τροφίμων. Εστιατόρια και έμποροι λιανικής που διαθέτουν ήδη προϊόντα πιο υγιεινά, όπως η Chipotle Mexican Grill, ελπίζουν ότι θα δουν μια άνοδο στις δραστηριότητές τους εάν οι αγοραστές γίνουν πιο απαιτητικοί στο φαγητό.

Η Nestle, ευρέως γνωστή για τις μπάρες σοκολάτας και τα γάλατα με γεύση Nesquik, εργάζεται σε προϊόντα όπως τα συμπληρώματα που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν παράλληλα με τις θεραπείες απώλειας βάρους. Τα πολυκαταστήματα λιανικής που διαθέτουν εσωτερικά φαρμακεία, επίσης θα δουν ώθηση από τις πωλήσεις φαρμάκων.

Eli Lilly εναντίον Τesla

Η Eli Lilly, της οποίας το Zepbound που εγκρίθηκε πρόσφατα προβλέπεται να γίνει το φάρμακο με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία, είναι ένας από τους μεγαλύτερους νικητές στο χρηματιστήριο φέτος.

Αντίθετα, η άλλοτε αγαπημένη Tesla έχει σημειώσει διψήφια πτώση από την αρχή του 2024. Νωρίτερα φέτος, η Eli Lilly ξεπέρασε την αυτοκινητοβιομηχανία σε χρηματιστηριακή αξία, με αποτέλεσμα ορισμένοι να ζητήσουν η φαρμακοβιομηχανία να αντικαταστήσει την εταιρεία του Elon Musk στις λεγόμενες «Magnificent Seven», δηλαδή τις επτά μετοχές υψηλής κεφαλαιοποίησης με τις καλύτερες αποδόσεις.

Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες πιστεύουν ότι η Eli Lilly θα πρέπει να προστεθεί, είτε μέσω της αντικατάστασης της Tesla είτε μέσω της μετονομασίας της συγκεκριμένης ομάδας σε «Magnificent Eight».

«Σημείωσε ένα εντυπωσιακό ράλι που αύξησε την κεφαλαιοποίηση της στα επίπεδα της κατηγορίας Magnificent», δήλωσε ο Neil Wilson, επικεφαλής ανάλυσης αγορών στην εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Finalto.

By