Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Balenciaga: Ο άνθρωπος πίσω από την μπούρκα της Κιμ, τα τακούνια στα Crocs και τη φούστα πετσέτα

Είναι βαμβακερή. Σε ποσοστό 100%. Από την εικόνα της και μόνο σε προκαταβάλλει αναφορικά με την απαλότητά της. Αν θες μάλιστα να τη διατηρήσεις και να τη βοηθήσεις να μακροημερεύσει, θα πρέπει να τη φροντίζεις με στεγνό καθάρισμα – σύμφωνα με την οδηγία του κατασκευαστή. Είναι μια απλή, καθημερινή, συνηθισμένη μπεζ πετσέτα.

Μόνο που κοστίζει περί τα 845 ευρώ, φέρει τη βαρύτιμη υπογραφή του οίκου Balenciaga και δεν προορίζεται για χρήση μετά το ντους, αλλά προτείνεται, προωθείται και πωλείται ως ένδυμα. Και δη αντρικό. Σαν μια οιονεί αποδομημένη φούστα. Η πετσέτα της οργής ή ίσως της τρολιάς, όπως θα μπορούσε να τη βαφτίσει κανείς λαμβάνοντας υπόψη τις αντιδράσεις που ξεσήκωσε άμα τη εμφανίσει της στο ηλεκτρονικό κατάστημα του ισπανικού οίκου υψηλής ραπτικής, την ευθύνη για τον σχεδιασμό, τη δημιουργία και το λανσάρισμα της οποίας έχει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου, Ντέμνα, κατάφερε όχι μόνο να γίνει viral, αλλά να επισημάνει ώσπου να πεις μπουρνουζοπετσέτα πως οι κοινωνίες -οι Δυτικές τουλάχιστον- έχουν κάνει γενναία βήματα προς τη συμπερίληψη: ελάχιστοι σχολίασαν πως φούστα και άνδρας είναι δύο αντιθετικά μεγέθη, άποψη που πριν από 20 χρόνια θα ήταν πιθανότατα η κυρίαρχη.

gvasalia-5

Η πετσέτα της οργής

Αντιθέτως, οι περισσότεροι εστίασαν την κριτική τους στη φαιδρότητα του να πουλάς φύκια για μεταξωτές κορδέλες ή εν προκειμένω μια made in Italy πετσέτα μπάνιου σε μεγέθη small και medium για φούστα, αξιώνοντας ως αντίτιμο κάτι ελαφρώς λιγότερο από 1.000 ευρώ.

Στην πραγματικότητα βέβαια, το νέο σκάνδαλο με την υπογραφή του Γεωργιανού Ντέμνα είναι απολύτως συμβατό με τη φιλοσοφία με την οποία εκείνος διαποτίζει τον οίκο από το 2015, όταν και ανέλαβε τα ηνία του. Αλλωστε την «ενθρόνισή» του στην ελίτ των σύγχρονων σχεδιαστών την οφείλει στη μέχρι σήμερα αμφιλεγόμενη απόφασή του να λανσάρει τον Οκτώβριο του 2015 ένα κίτρινο μπλουζάκι με το λογότυπο της εταιρείας ταχυμεταφορών DHL ως επικεφαλής τότε της σχεδιαστικής κολεκτίβας του ελβετικού οίκου Vetements. Για την ιστορία, το επίμαχο T-shirt κοστολογήθηκε στα 211 ευρώ, ξεπούλησε πριν προλάβει να φτάσει στις προθήκες των μπουτίκ και αναδείχτηκε σε status symbol. Σε τέτοιο βαθμό ώστε τελικά φορέθηκε μέχρι και από τον τότε πρόεδρο της ταχυμεταφορικής Κεν Αλεν. Τι απάντησε στους τιμητές του ο Ντέμνα που ενσάρκωνε στον απόλυτο βαθμό το τρομερό παιδί της μόδας; «Είναι πράγματι άσχημο, αλλά μας αρέσει να το φοράμε». Η από την αρχή νοηματοδότηση ρούχων και αξεσουάρ που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα καταδέχονταν να φορέσουν ούτε παρίες έγινε το σήμα κατατεθέν του και τον ακολουθεί σαν πιστό σκυλί και στην οκταετή σταδιοδρομία του στον Balenciaga.

Η πετσέτα μέσω της οποίας ο 42χρονος Ντέμνα υπενθυμίζει πως παίζει την αποδόμηση στα δάχτυλα (και πως εξακολουθεί να συμβάλλει σε αυτό που θεωρείται εκδημοκρατισμός της μόδας) έγινε τόσο διάσημη ώστε έτυχε περιπαικτικού σχολίου από την ΙΚΕΑ, την εταιρεία δηλαδή που καυχιέται πως εκδημοκράτισε το design. Η σουηδική αλυσίδα κυκλοφόρησε εν ριπή οφθαλμού ένα διαφημιστικό πόστερ στο οποίο εμφανίζεται μια πανομοιότυπη πετσέτα με εκείνη του Balenciaga, φορεμένη με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, αλλά με κόστος μόλις 18 ευρώ. Θα ήταν μάλλον φρόνιμο να εικάσει κανείς πως οι Σουηδοί τη φύλαγαν στον καλλιτεχνικό διευθυντή του ισπανικού οίκου από το 2017.

Οταν δηλαδή ο Balenciaga πήρε την εμβληματική γαλάζια πλαστική τσάντα μεταφοράς του IKEA και τη μετασκεύασε σε δερμάτινη shopper tote αξίας 1.959 ευρώ. Ναι, ήταν η πρώτη φορά που ο Ντέμνα -από το 2021 έχει παροπλίσει το επώνυμό του, ίσως γιατί τους σταρ είθισται να τους γνωρίζει κανείς με το μικρό όνομά τους- μπήκε στο παιχνίδι της πρόκλησης, αλλά όχι η τελευταία. Πιο εντυπωσιακό και από την αποδόμηση, την οποία έχει αναγάγει σε τέχνη και προσοδοφόρα τακτική, είναι το γεγονός ότι όσα σκάνδαλα και όσο διχασμό κι αν έχει κατά καιρούς προκαλέσει, ο σπουδασμένος στο Πανεπιστήμιο της Τιφλίδας και κατόπιν στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αμβέρσας σχεδιαστής καταφέρνει να ξεγλιστρά αβρόχοις ποσί.

gvasalia-4

Το 2015 μπήκε στην ελίτ των δημιουργών σχεδιάζοντας ένα κίτρινο T-shirt με το σήμα της DHL, αξίας €211, το οποίο ξεπούλησε

Τι περιλαμβάνουν μέχρι σήμερα τα έργα και οι ημέρες του; Την πώληση ποδοπατημένων, φθαρμένων και -φαινομενικά- βρόμικων αθλητικών παπουτσιών προς 1.689 ευρώ το ζευγάρι. Την τοποθέτηση ψηλών τακουνιών στα κατά τα άλλα ταπεινά, αδιάφορα και -κατά τη γνώμη του γράφοντος- άσχημα Crocs, ανεβάζοντας τον πήχη της τιμής τους στα 1.000 ευρώ. Την παρουσίαση των μοντέλων του ως προσφύγων (ήταν μια σπονδή στην προσφυγιά που έζησε ο ίδιος ως παιδί, αλλά και μια αναφορά στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία) στο catwalk της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού τον Μάρτιο του 2022 – μόνο που τα μοντέλα-απάτριδες κουβαλούσαν τα υπάρχοντά τους σε πανάκριβους δερμάτινους σάκους, μέσα σε τεχνητό χιόνι με θεατή και ένθερμο χειροκροτητή, ανάμεσα σε άλλους, την Κιμ Καρντάσιαν. Την τοποθέτηση της τελευταίας μέσα στο περίφημο shadow dress για το MET Gala του 2021, το οποίο παρότι η ναυαρχίδα της οικογένειας Καρντάσιαν πάλεψε γενναία για να μη φορέσει, τελικά πείστηκε από τον Ντέμνα και έκανε σουξέ. Ηταν ένα ακόμα παιχνίδι με την πρόκληση και τη διασημότητα του Γεωργιανού σχεδιαστή, ο οποίος είπε ότι ήθελε να επισημάνει ότι ακόμα και καλυμμένη από την κορφή ως τα νύχια με ένα μαύρο κοστούμι, η Καρντάσιαν παραμένει αναγνωρίσιμη χάρη στη σιλουέτα της και μόνο. Αδικο έχει;

gvasalia-1

Τα φθαρμένα sneakers με την υπογραφή του πωλήθηκαν προς 1.689 ευρώ

Ωστόσο ήταν μόλις πέρσι που ο προβοκάτορας του Balenciaga, οίκου που παρεμπιπτόντως ανήκει στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας Kering, δηλαδή στον Γάλλο μεγιστάνα Φρανσουά Πινό, τα βρήκε το ίδιο σκούρα με το χρώμα του φορέματος της μούσας του Κιμ. Αλλά και πάλι επιβίωσε. Ο οίκος βρέθηκε στο στόχαστρο της παγκόσμιας σοσιαλμιντιακής κατακραυγής εξαιτίας μιας καμπάνιας η οποία θεωρήθηκε πως προωθούσε την παιδική κακοποίηση και την πορνογραφία. Η Gift Shop Campaign που κυκλοφόρησε στα τέλη του περσινού Νοεμβρίου με κεντρικά πρόσωπα παιδιά αποσύρθηκε άρον άρον συμπαρασύροντας μαζί της και την έτερη καμπάνια Garde Robe -με πρωταγωνίστρια τη Νικόλ Κίντμαν-, στην οποία και πάλι χρήστες των κοινωνικών δικτύων εντόπισαν την παρουσία δικόγραφων παιδικής κακοποίησης. Ηταν ίσως η μόνη φορά που ο Ντέμνα βρέθηκε στο όριο της πτώσης από τον θρόνο του. Αρκεί και μόνο η προσωπική δήλωση μεταμέλειας στην οποία προχώρησε για να το αντιληφθεί κανείς. Τις δύο καμπάνιες καταδίκασε φυσικά ο ίδιος ο οίκος, αλλά και ο κολοσσός Kering, καταφεύγοντας μάλιστα στη Δικαιοσύνη και διεκδικώντας 25 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση από τις εταιρείες που είχαν αναλάβει την παραγωγή των φωτογραφήσεων. Ναι, το λες και προφάσεις εν αμαρτίαις.

gvasalia-6

gvasalia-3

By